Forhindre lukning af browseren
Fra : Betina Y Andersen

Dato : 22-02-01 14:17

Jeg har en form hvor man skal indtaste flere forskellige ting. Hvis man
klikker på X=Luk browseren vil jeg gerne kunne stoppe brugeren i at lukke
før man har taget stilling til om man ønsker at fortsætte med at indtaste
eller slette den post man er igang med.

Jeg har lavet en function på onbeforeUnload i BODY som checker hvad der er
udfyldt, men selvom jeg returnerer false bliver vinduet alligevel lukket,
hvordan forhindrer jeg det?

mvh Betina

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 22-02-01 19:25

Det kan man heldigvis ikke.

Fra : Ghashûl

Dato : 22-02-01 22:00

On Thu, 22 Feb 2001 19:24:47 +0100, Jens Peter Karlsen
<jpkarlsen@mvps.org> wrote:

>Det kan man heldigvis ikke.

Ih jo, sagtens i IE.

<BODY ONUNLOAD="javascript:window.open kode">

Man kunne så bruge det der står i felterne som variabler vil jeg tro.
Personligt ville jeg blive skide sur over det, men lade sig gøre kan
det.

--
Regards Sir Ghashûl, Knight of The alt.Roundtable <><
ICQ: 7223629

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 23-02-01 15:51

Klik x i det nye vindue før det er færdig med at loade.

Fra : Ghashûl

Dato : 23-02-01 22:27

On Fri, 23 Feb 2001 15:50:44 +0100, Jens Peter Karlsen
<jpkarlsen@mvps.org> wrote:

>Klik x i det nye vindue før det er færdig med at loade.

Man kan kombinere det med en alert box.
Så skal man være hurtig på fingrene for at lukke det.

Jeg lavede på et tidspunkt en side i skolen fordi jeg kedede mig som
bare lavede en alert og åbnede sig selv når man prøvede at lukke det.

Selv ctrl+alt+del kunne ikke tage det ned.
Men hvis man var virkelig hurtig kunne man nå at trykke enter på
alertboxen og så nå at trykke X til at lukke vinduet.

Fra : Mickey

Dato : 23-02-01 00:21

> Det kan man heldigvis ikke.

du kan sikkert ikke - men du er oxo MS certifceret og det hele *GG*

- f.eks. jubiichat har den glimrende feature at man får en "er du
sikker på du vil forlade chatten ?" hvis man trykker på X istedet for
at logge af!

--
Mickey

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-02-01 01:19

Mickey <news001@susie.dyndns.dk> skrev:

> du kan sikkert ikke - men du er oxo MS certifceret og det hele *GG*

Hvad er en oxo?

Sådan en har jeg altid kunnet tænke mig at smage

--
Allan

Fra : Mickey

Dato : 23-02-01 15:08

"Allan Vebel" <allan@vebel.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er en oxo?

oxo = "chat/sms-slang" for også

> Sådan en har jeg altid kunnet tænke mig at smage

det kan du sagten komme til - print indlæget ud og gnask løs, så
kommer du til den på et tidspunkt ;)

--
Mickey

Fra : Allan Vebel

Dato : 23-02-01 22:25

Mickey <news001@susie.dyndns.dk> skrev

> oxo = "chat/sms-slang" for også

Jeg ved det faktisk godt. Det var blot en opfordring til at tale et sprog i
disse grupper, som alle kan forstå. Der er mange nybegyndere der gerne vil
læse noget om webdesign, og når de støder på udtryk som imho, oxo, lol og
meget andet - så går det da helt galt

Selv kan jeg ikke fordrage forkortelser (der er jo plads nok) og
slangudtryk, når der findes gode danske ord der forklarer det tydeligt.
Hvorfor skal jeg gætte mig til meningen?

Mvh. og jvgder.
--
Allan

Fra : Mickey

Dato : 24-02-01 02:45

> [...]
gerne vil
> læse noget om webdesign, og når de støder på udtryk som imho, oxo,

så mener du også vi skal finde et nyt navn til usenet ?

> Selv kan jeg ikke fordrage forkortelser (der er jo plads nok) og
> slangudtryk, når der findes gode danske ord der forklarer det
tydeligt.
> Hvorfor skal jeg gætte mig til meningen?

men det er hurtigere at bruge forkort. når man skr. mange lange
indlæg. ;)

--
Mickey

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-02-01 04:20

Sat, 24 Feb 2001 02:44:38 +0100, skrev "Mickey"
<news001@susie.dyndns.dk>:

>men det er hurtigere at bruge forkort. når man skr. mange lange
>indlæg. ;)

Self r d d

med venlig hilsen
Knud
--
http://smedeparken.mobilixnet.dk - opdateret 31. januar 2001.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 24-02-01 03:09

On Fri, 23 Feb 2001 22:25:12 +0100, "Allan Vebel" <allan@vebel.dk>
wrote:

>Der er mange nybegyndere der gerne vil
>læse noget om webdesign, og når de støder på udtryk som imho, oxo, lol og
>meget andet - så går det da helt galt

Hvad betyder "galt"?

--
- Pede
Professionel nørd

Fra : Betina Y Andersen

Dato : 23-02-01 08:51

"Mickey" <news001@susie.dyndns.dk> skrev i en meddelelse
> - f.eks. jubiichat har den glimrende feature at man får en "er du
> sikker på du vil forlade chatten ?" hvis man trykker på X istedet for
> at logge af!

Det er lige det jeg har brug for, ved du hvor man kan finde et eksempel på
dette?

mvh Betina

Fra : Ghashûl

Dato : 23-02-01 10:40

On Fri, 23 Feb 2001 07:51:02 GMT, "Betina Y Andersen"

På jubiichat?

Fra : Mickey

Dato : 23-02-01 15:09

"Ghashûl" <ghashul@ghashul.dk> skrev i en meddelelse

> På jubiichat?

nu er jubiichat ikke det nemmeste sted at rippe koder...

--
Mickey

Fra : Mickey

Dato : 23-02-01 15:09

"Betina Y Andersen" <byl@FJERNegdatainform.dk> skrev i en meddelelse

> "Mickey" <news001@susie.dyndns.dk> skrev i en meddelelse
> >
> Det er lige det jeg har brug for, ved du hvor man kan finde et
eksempel på
> dette?

nope, desværre.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 23-02-01 15:49

Hvis du klikker på OK lukker den da fint, eller?

Fra : Mickey

Dato : 23-02-01 20:13

> Hvis du klikker på OK lukker den da fint, eller?

ja, men som du også viser i andre indlæg, går dit kun på at forhindre
brugeren i at forlade siden ved at lukke vinduet!

- men ku f.eks. forestille sig at det evt. sku bruges til en "du har
ikke udfyldt alle felterne, ønsker du at forlade siden?"

OG LÆS SÅ LIGE HVORDAN MAN QOUTER!!!!

--
Mickey

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 24-02-01 02:17

Lær hvordan din capslock key virker.

Fra : Claus Schmidt

Dato : 24-02-01 00:20

"Mickey" ::

> - f.eks. jubiichat har den glimrende feature at man får en "er du
> sikker på du vil forlade chatten ?" hvis man trykker på X istedet for
> at logge af!

Undskyld, det er sikkert mig der er dum, og off-topic er det også,
men hvad er det du synes er så glimrende ved denne feature?

Personligt synes jeg det grænser til en fornærmelse af brugeren
at smide en "du er vist ikke helt sikker på hvad det er du laver lille ven"
i hovedet på dem, specielt når det gælder en ting som er så entydig
som et klik i X-feltet af skærmen.

Jeg sætter FUT til dk.snak.off-topic

--
[claus]

Fra : Mickey

Dato : 24-02-01 02:50

"Claus Schmidt" <no@no.no> skrev i en meddelelse
> "Mickey" ::

> Undskyld, det er sikkert mig der er dum, og off-topic er det også,
> men hvad er det du synes er så glimrende ved denne feature?

at man så ikke ved at uheld lukker chatten - og det kunne også ha den
fordel, at der ikke er folk der "kommer til" at logge af på den måde
og derfor står som logget på i et stykke tid derefter fordi de netop
ikke er logget af og systemet derfor skal ha dem timed out før de
automatisk logger ud!

- og desuden, min computer har det med nogen gange at køre lidt i
hak, så kan man godt risikere at få lukket lidt for mange vinduer -
den der "vil du logge af" boks har reddet min chat mange gange *G*

> [...]
lille ven"
> i hovedet på dem, specielt når det gælder en ting som er så entydig

kommer altså an på hvad der står og hvorfor den kommer!
- blir du også sur fordi windows spør om du vil lukke computeren når
du en gang har valgt "luk computeren" (iøvrigt i startmenuen?)

> Jeg sætter FUT til dk.snak.off-topic

ikke respekteret, dette er stadigvæk diskussion ang. clientside
scripting.

--
Mickey

Fra : Claus Schmidt

Dato : 24-02-01 05:14

"Mickey" ::

(...forklaring...)

> den der "vil du logge af" boks har reddet min chat mange gange *G*

Jeg chatter ikke selv, prøver en gang imellem, men jeg har aldrig
rigtigt fundet ud af hvad det er der er så fedt ved det - tag det ikke
personligt

Derfor er jeg da glad for at få de konkrete eksempler. Den med at
lukke flere vinduer kunne jeg godt forstå - jeg ville sammenligne
med at være midt i et spil backgammon eller noget - men når min
maskine fryser er der som regel ikke andet at gøre end ctrl+alt+del
(i øvrigt start/login i windows 2K + NT) eller "svenskerknappen"
(undskyld udtrykket), så jeg er aldrig havnet i denne situation.

Når jeg så ryger ud af et spil, så finder jeg da bare tilbage til det
igen et par minutter efter. Går jeg på normal vis, så vil jeg da heller
ikke spørges om det er det jeg vil og har jeg lyst til at lukke for en
p0rnsite i en vis fart, så kan jeg heller ikke lige bruge at der er
en masse vinduer der popper op - for mig at se er det to sider
af samme sag.

> kommer altså an på hvad der står og hvorfor den kommer!
> - blir du også sur fordi windows spør om du vil lukke computeren når
> du en gang har valgt "luk computeren" (iøvrigt i startmenuen?)

Det kan du bande på. Det er sq da noget af det mest irriterende. Lidt a la
"Visse filer kan indeholde virus eller på anden måde ..."-blabla. Gu fanden
vil jeg da åbne/lukke den, hvorfor i alverden skulle jeg da ellers prøve på det?

Jeg er en meget meget dygtig computerbruger. Jeg ved hvad jeg laver
når jeg laver noget. Jeg ved hvad jeg skal gøre for at få maskinen til
at gøre noget. Jeg ved også når jeg har lavet en fejl, men fordi jeg er
så ufattelig dygtig sker det meget meget sjældent. Så er det da
hamrende irriterende at hver eneste lille proces skal forsinkes fordi
man skal trykke på OK-knapper eller det der er værre.

> ikke respekteret

Jamen så lad mig da prøve at finde sporet igen. Hvis jeg lukker et vindue
(jeg bruger forøvrigt musen så lidt som overhovedet muligt, trykker alt+F4
i windows i stedet) - så vil jeg sq have at vinduet lukker. Mig være dygtig -
mig vide hvad jeg vil. Basta.

Er der en elller enden elendig formular på en side, som jeg ikke har
lyst til at udfylde, så vil jeg bare væk fra den side så hurtigt som muligt
og kommer der så en boks frem så bliver jeg sur og irriteret.

Browseren skal gøre som jeg beder den om, den skal sq ikke bede mig
om at gøre noget. Hvis jeg lukker browseren ved en fejl, så kan jeg da
hurtigt finde siden igen og starte forfra, hvis det er vigtigt for *mig*. Hvis
det er mere vigtigt for en tilfældig webmaster end det er for mig, så vil
jeg allernådigst gerne have lov at anmode om tilladelse til at lukke
vinduet, eller bruge tilbageknappen, eller andet.

Der er alt for meget misforstået brugervenlighed a la dumme papirclips
popups, og ja/nej-bokse i verden. Det primære for et website må da til
enhver tid være at brugeren kan udnytte det efter hans eller hendes eget
forgodtbefindende - nøjagtig som IRL når vi nu er så godt i gang.

Det villle sq da også hurtigt blive en trist hverdag, hvis døren spurgte om
man virkelig ville ud af den hver morgen når man skulle på arbejde og
buschaufføren spurgte om man virkelig ville derhen hvor man skulle,
om man var sikker på at man skulle stå af, osv. Forestil dig at have en
irriterende sælger i røret og telefonen så spørger "er du sikker på at
du vil lægge på, tryk 1 for at bekræfte..." Nej vel?

Jeg er *ikke* glad for den slags misforstået hjælp og jeg bliver det nok
heller ikke. Jo mere af den slags der kommer, jo mere tid skal jeg spilde
med at bekræfte handlinger jeg godt vil gøre og finde ud af hvordan man
slår disse funktioner fra.

Jeg mener stadig ikke at denne diskussion har med javascript at gøre
ud over at javascript kan bruges til at fremkalde mange af disse irritations-
momenter, men du insisterede jo, (og al respekt for det) så jeg sætter
ikke noget FUT på denne.

--
[claus]

Fra : Claus Schmidt

Dato : 22-02-01 23:51

"Betina Y Andersen" ::
> hvordan forhindrer jeg det?

Gør dig selv og dine brugere den meget store tjeneste at lade være
med at forhindre det, please. Det er sådan noget man kun gør
på elendige pÅrnsites. Det stinker. Brugere som har været udsat
for dette kommer *aldrig* tilbage igen.

Dit problem er sikkert at du ikke vil indsamle en masse data som
ikke er færdigindtastede.

Lav et lille script, som checker formularens felter i stedet og kun
submitter hvis de er ok. Det kræver lidt mere arbejde, men det
er værd at bruge den ekstra tid på.

Evt. kan du lave en serverside cleanup-rutine i stedet, det vil genere
dine brugere endnu mindre, men det hører hjemme i en anden gruppe.

--
[claus]