Newbie - dumt spørgsmål?
Fra : Brian

Dato : 16-09-02 21:31

Hejsa

Jeg skal til at samle en computer for første gang.

Jeg har valgt en XP 2000+ med et Soltek SL-DRV5 bundkort.

Mit spørgsmål er så:

Har bundkortet en seperart køler? Hvis ja, vil det så sige at der skal være
en køler både på bundkortet og på processoren?

Grunden til jeg spørger er at jeg har været inde på www.itbutikken.dk for at
købe bundkortet. Efter man trykker "bestil" ryger man til en side, hvor de
foreslår 2 forskellige kølere for en pris.
Gør jeg det samme på www.im-pro.dk står der intet med kølere.

Hvis der på sidstnævnte er en køler med og der på førstnævnte skal betales
yderligere for køleren, så holder prisen jo slet ikke på www.edbpriser.dk

Mvh
Brian

Fra : Mads Jakobsen

Dato : 16-09-02 21:44

> Jeg skal til at samle en computer for første gang.

Held og lykke!

> [...]
være
> en køler både på bundkortet og på processoren?

Nej, der følger ikke køler med bundkortet.
Der skal sidde en køler ovenpå processoren, som fastgøres til bundkortet.

> [...]
> Gør jeg det samme på www.im-pro.dk står der intet med kølere.
>
> Hvis der på sidstnævnte er en køler med og der på førstnævnte skal betales

Det kommer an på, om man køber en processor "in-a-box"/køler eller uden.
Hvis sin XP2000+ ikke er en "in-a-box", skal du have købt en køler, ellers
brænder lortet sq sammen.

Fra : Brian

Dato : 16-09-02 22:01

Hej Mads

Jeg har læst på en eller anden test af bundkortet at der er chipset køling.
Hva' det???

Når man ser billederne af kortet på diverse sider, så er der da en køler på
bundkortet.
Jeg forstår ikke helt af det du skriver om der sidder en køler på bundkortet
når man køber det.

Jeg er klar over at der skal være køler til selve processoren. Der har jeg
forresten lige et tillægsspørgsmål. Jeg regner pt. ikke med at OC. Er det så
ok, at købe processoren med køler eller er det smartere at købe køleren for
sig selv?

Mvh
Brian

Fra : Brian

Dato : 16-09-02 22:01

Hej Mads

Fra : Michael M Nielsen

Dato : 16-09-02 22:12

Brian wrote:
> [...]
> køler på bundkortet.
> Jeg forstår ikke helt af det du skriver om der sidder en køler på
Der kan være en køler på chipsættet - til at køle chipsættet. Enten er der,
eller så er der ikke. Det skal du ikke koncentere dig om eller bekymre dig
om

Når du på IT butikkens hjemmeside bliver ført over til en side der snakker
om en køler, er det en køler til din processor. Det er fordi, de fleste der
køber et bundkort også skal have en køler Det er for at maksimere salget
fra deres side

> [...]
> har jeg forresten lige et tillægsspørgsmål. Jeg regner pt. ikke med
> at OC. Er det så ok, at købe processoren med køler eller er det

Det afhænger, den larmer jo lidt og køler ikke så godt igen, som en dyrere
køler. Men den køler nok til processoren ikke bliver for varm. Så må du
vurdere om du ønsker en mere lydsvag køler

-michael

Fra : Brian

Dato : 16-09-02 22:18

Tak Michael

Som du kan se, så er jeg i fuld gang med at finde afløseren for "din nye"
computer.

Kan/vil du foreslå en køler der ikke larmer så meget og kan passe på mit nye
motherboard og processor?

Mvh
Brian

Fra : Kristian Espensen

Dato : 16-09-02 23:04

"Brian" <sadman@jubiipost.dk> wrote in message

> Kan/vil du foreslå en køler der ikke larmer så meget og kan passe på mit
nye
> motherboard og processor?

THG har testet ikke mindre end 55 forskellige kølere til AMD cpu'er:
http://www.tomshardware.com/cpu/02q3/020916/index.html
--
Med venlig hilsen Kristian

Fra : Brian

Dato : 16-09-02 22:02

Hej Mads

Fra : Brian

Dato : 16-09-02 22:04

Whoops

Fra : [9000] Søren

Dato : 17-09-02 02:33

> Whoops

Hehe det er da ok

Man kan du ikke vende dig til at skrive under det du svarer på og klippe det
væk du ikke kommenterer ligesom jeg har gjort i dette indlæg? Så er det
nemlig meget lettere at se hvad du svarer på

Mvh. Søren

Fra : Thomas

Dato : 17-09-02 07:38

> Jeg har læst på en eller anden test af bundkortet at der er chipset
køling.
> Hva' det???

Der sidder på bundkortet et chipset der styrer bundkortet. en såkladt Bridge
og på et AMD,baseret bundkort en Northbridge.
Dette chipset bliver varmt, og kræver køling men ikke det vilde da det kan
klare ret høje temperaturer.
der sidder altid en eller anden form for køling på dette chipset på nye
bundkort.
Om der er passiv køling ( blot en profil ) eller om der er aktiv køling (
profil og Blæser ) ved jeg ikke men det er helt klart iorden det der sidder.
Hvis der er en blæser på og du syntes at det larmer for meget kan man købe
en større profil og sætte på så man kan slippe for en blæser på profilen.

> [...]

> bundkortet.
> Jeg forstår ikke helt af det du skriver om der sidder en køler på

Se ovenstående!!

> [...]
> forresten lige et tillægsspørgsmål. Jeg regner pt. ikke med at OC. Er det

> ok, at købe processoren med køler eller er det smartere at købe køleren

Jeg har intet godt at sige om Boxxede AMD processerer.
den blæser og profil der er med er et ABSOLUT minimum og blæseren er ikke
specielt venlig mod hørelsen da den larmer meget.
Du har dog den fordel at du vist nok har 3 års garanti istedet for 2, men
det er nærmest ligegyldigt.

Jeg ville droppe dne boxxede og købe en ren CPU og selv købe en profil og
blsæer seperat.
Du kommer nok 100% til at gøre det alligevel.

Hvad du vælger kommer langt hen ad vejen an på din pengepung.
hos Studiedata har de noget af de bedste der er til at købe for penge.
et par bud, fra min side, på nogle gode profiler er som følger:

Alpha PAL 8045T, køleprofil til Sokkel A.

Eller:

Swiftech MCX462U køleprofil

Og en tilhørende blæser

80mm blæser, Ultra Low Noise, Papst 8412N2/GL

som er meget lydløs.

en tredie mulighed er at købe en Noise Control Silverado ( som er blæser og
profil samlet )
jeg har haft denne før jeg vandkølede.
den kan sættes til at køre ved forskellige spændinger og den kunne holde min
XP1900@2000 ned på 36 idle og 45 MAX så det er ret godt.
den kan kklart anbefales og kan også findes hos studiedata.

Du skal også sørge for at du har et ordentigt luftflow gennem din computer
da den ellers bare vil cirkuelre varm luft.
Du bør have en god stor blæser til at suge luft ind i bunden af dit kabinet
og noget til at suge ud i toppen. Husk at et lille overtryk i kabinettet er
godt.

Du bør også investere i noget Kølepasta for at forøge varmeoverførslen
mellem cpu og køleprofil. noget af det bedste er Artic silver III som også
kan fås hos studiedata.
andre mere almindelige kølepastaer kan klart også bruges men AS III er det
bedste.
En sidste ting. Da det er din Første gang du skal samle en puter går jeg ud
fra at det er første gang du sætter en cpu i systemet. Pas meget på når du
sætter din køleprofil på at du ikek får sat den skævt på når du spænder da
din CPU-kerne er meget skrøbelig kan du risikere at den knækker. Jeg har
samlet mange systemer og jeg har knækket en ...

Jeg håber at du kunne bruge det til noget..

VEnligst Thomas