BARF !
Fra : Sander

Dato : 16-09-02 20:43

Efter at have fulgt med i hunde NG, hvor Dorthe også har sat gang i
foderdebatten, blev jeg nysgerrig omkring BARF, som åbenbart bliver brugt,
af flere og flere hundeejere.
Er der nogen herinde, som laver foder til katten selv og i så fald hvordan ?
Vil gerne høre argumenter for og imod.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : marianne hellemose

Dato : 16-09-02 21:16

Jeg håber at blive 100 % BARF, men da det helst skulle være bedre, er der
meget at lære. mine katte får råt
kød, kylling, kalkun, okse og svinekød, de får det som "klumper" eller
ben/knogler med kød, så længe de også får kvalitets-fuldfoder er det ikke
det store problem,
det kommer førts når man skal sørge for at dække alt de har brug for, med
BARF. Mine argumenter for er at
katten er et rovdyr, den er skabt til at spise råt kød og
dække sit væskebehov via maden, min personlige mening er at det simpelthen
er DET bedste, og kan mindske bl.a
nyre/blære-sygdomme, det eneste problem er at kattene
som regel også bliver meget mere aktive *GGG*

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : goofy

Dato : 16-09-02 21:21

Hej
"
> Jeg håber at blive 100 % BARF, men da det helst skulle være bedre, er
der
Hvad er BARF?
Steen

Fra : Jette

Dato : 16-09-02 21:51

"goofy" skrev:
> Hvad er BARF?

*****************
"Sidsel" skrev d. 15/4-2001:
BARF er råt foder, du prøver at efterligne den oprindelige diæt, med
eller
uden kosttilskud. Mange gør meget ud af kosttilskud andre servere det
mere
varieret. Desuden kan du på en sund og naturlig måde holde din kats
tænder
perlehvide ved at servere kyllingehalse et par gange om ugen, det er
bedre
end nogen tandrensning eller Hill's T/D!
*****************

Mvh. Jette

Fra : KT

Dato : 16-09-02 21:56

> Hej
> "
> der
> Hvad er BARF?
> Steen

Hejsa!

BARF = Bones And Raw Food - så hut jeg lige hvisker. Dvs. knogler, råt
kød, rå (blendede) æbler, kartofler osv.
Som med alt andet foder, vådt som tørt, er det lidt af et "trosspørgsmål",
om man synes om det (gider) eller ej.

Mvh. Line

Fra : Sander

Dato : 16-09-02 21:43

"marianne hellemose" <hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:am5e5c$ipt$1@sunsite.dk...

> [...]
> er DET bedste, og kan mindske bl.a
> nyre/blære-sygdomme, det eneste problem er at kattene
> som regel også bliver meget mere aktive *GGG*

Hej Marianne !

Tak for svaret. Det giver da stof, til eftertanke....
Hvis det lykkedes dig, at finde den rigtige opskrift, må du gerne råbe op...
: )
Det lyder simpelt i hundeverdenen, hvor man vidst bare siger 1/3 af kød,
grøntsager, pasta osv....

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Nina El Falaki

Dato : 16-09-02 22:28

Hej Sander

Der er flere sites om BARF, hvis du søger på internettet, de fleste på
engelsk, men jeg mener også der er en svensk site.

Derudover er der en mailliste catnutrition på Yahoo.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Sander

Dato : 17-09-02 17:26

"Nina El Falaki" <cats@feca.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Sander
>
> Der er flere sites om BARF, hvis du søger på internettet, de fleste på
> engelsk, men jeg mener også der er en svensk site.

Hej Nina !

Tak for svaret !

Jeg har nu været ude, at kigge lidt på nettet, men jeg blev ikke så meget
klogere, da størstedelen af sitene omhandler hunde.
Jeg har kigget på engelske og danske sites. Svensk er ikke lige, min stærke
side.... : )

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Nina El Falaki

Dato : 17-09-02 20:10

Altså svensk er da meget lettere end engelsk - ordene er jo næsten de samme
som på dansk, de betyder bare noget helt andet, hihihi

Fra : Karen Frederiksen

Dato : 19-09-02 09:49

Nu blev der efterlyst for og imod, så her er mit forsøg på liste mine
erfaringer op.

Men først vil jeg lige kommenterer at det er rart at kunne nævne ordet
BARF uden at bliver overfaldet for at slå sin kat ihjel. Mange
dyrlæger er også meget skeptiske, dog er enkelte po-sitive.

BARF er besværligt, men kan for mange katte være tæt på et mirakel
middel.

Hvorfor er det besværligt. Man skal hele tiden planlægge fremad. Huske
at tage ny killing op ad fryseren og nu er jeg et af de her mennesker
som har svært nok ved at planlægge min egen aftensmad. Dernæst skal
man være meget omhyggelig med rengøringen. Ikke så meget for kattenes
skyld, deres tarm system er så kort at næsten ingen bakterier kan nå
at gøre skade. Men os mennesker er nogle sarte væsener. Så jævnlig
klorin rengøring kat være nødvendig. Mine katte slæber nemlig
gladeligt rundt på deres kødlunser. Hvorefter de går rundt med det på
deres poter og så er bakterierne mere eller mindre over alt. Min
sidste og ikke mindste be-kymring er afbalanceret foder. Det kan være
rigtig svært at få kattene til at spise grøntsager. Kun min afdøde
Lament syntes grøntsager var lækre (specielt broccoli stjal han
gerne). Og så er der vitaminer og mineraler. En dyrlæge har dog
beroliget mig at vitamin piller som sup-plement er ok, men min hunkat
er ikke specielt glad for vitamin piller efter en selvdoseret
overdosis af gærtabletter (hun pillede en pose ud af en kasse og
guflede hele natten, dagen efter havde hun det tydeligvis
skidt/tømmermænd).

Men det er sandlig også plusser. BARF har reddet min hankat. Efter 1
år med alvorlig mave-problemer (læs: urenlig kronisk diarre) var han
seriøst underernæret/dehydreret og jeg var parat til at slutte
pineriet. Foder skift (hver gang over en længere periode), pencilin
kure, hor-moner (svag kortvarig bedring), kogt kylling og ris, faste,
alt blev prøvet, men intet hjalp. Som et sidste forsøg prøvede jeg rå
kylling, efter en uge var der bedring og en måned efter var maven
stadigvæk ikke helt god men ingen uheld udenfor kattebakken. Ganske
givet har min kat en form for foder intolerance, hvilket desværre ikke
er helt unormalt. Dyrlægen kalder det for IBD, men i virkeligheden ved
dyrlægerne ikke ret meget om dette problem hos katte. (problemet med
denne sygdom at de få undersøgelser der er lavet alle har været
sponsoreret af et af de store fodermærker, som jeg mener er "skyld" i
IDB)

Som ekstra plusser blev hans pels væsentlig kønnere og hans irriterede
hud helede (han havde mange små kradsesår på hoved og hals, hvilket
dog ikke var det primære problem), ørene re-nere. Også hunkatten som
aldrig har vist tegn på allergi af den ene eller anden type har fået
en flottere pels. Aktivitets niveauet er helt sikkert også højere og
jeg har nu igen glæde ved at havde kat.

Jeg fodrer råt primært med kylling hvor alle delene fra kyllingen
bliver serveret (knoglerne bliver kun farlige ved varmebehandling).
Jeg bruger også hakket oksekød, lammebov skåret i passende lunser.
Fisk har ikke været et hit, kattene har simpelthen nægtet at acceptere
at rå fisk kan være mad. Kogt torsk har de dog accepteret. Personligt
foretrækker jeg at servere store lunser (en luns pr kat hver morgen og
aften). Det er godt for tænderne og rimelig let. Selvom mindre stumper
sikkert ikke ville blive slæbt rundt i samme omfang. Maden skal helst
fjernes umiddelbart efter de er færdig, både for at tvinge katten til
at spise når der bliver ser-veret, samt af hygiejne hensyn.

Jeg har ikke prøvet svinekød, da jeg altid har været nervøs for "hvad
er det nu den hedder" sygdommen...? Men det er sikkert en total
overvurderet frygt.

Så ja, selvom det er besværligt har det været besværet værd for mig
(min hankat lever i dag og er en sund, glad om end lidt højtråbende
kat dog stadigvæk på den tynde side). Dog håber jeg en dag at
hankatten igen vil kunne tåle tørfoder en dag, men forsøg på at
introducere tør-foder har ikke været gode. For det er besværligt at
tage væk fra ham, heldigvis er min bror flink til at passe dem, men
naboen som ellers meget gerne ville hjælpe ville jeg nok næppe kunne
forklare diæten.

Hvis der er nogle som har en ide til hvordan man feder en kat op på
barf diæt hører jeg det gerne. Min hankat vejer 3,8-4 kg (ribben,
hofteben mm er markant tydelige), men jeg så gerne at han fik lidt
mere sul at stå imod med. Da han er sart (dog temmelig stabil efter 1½
på ren barf) tør jeg ikke kast mig ud i for meget, men er der mejeri
produkter som kan anbefales eller andre ideer...

Så har man tid og lyst er BARF absolut værd at prøve. Man behøver ikke
nødvendigvis at kaste sig ud i en ren BARF diæt, men kan bruge den i
kombination med almindeligt foder.

Fra : Sander

Dato : 19-09-02 10:27

"Karen Frederiksen" <simoom.geo@yahoo.com> skrev i en meddelelse

Hej Karen !

Tak for din lange beskrivelse.

> Hvorfor er det besværligt. Man skal hele tiden planlægge fremad. Huske
> at tage ny killing op ad fryseren og nu er jeg et af de her mennesker
> som har svært nok ved at planlægge min egen aftensmad.

En ny killing op ad fryseren ?...... ;- )

> Så har man tid og lyst er BARF absolut værd at prøve. Man behøver ikke
> nødvendigvis at kaste sig ud i en ren BARF diæt, men kan bruge den i
> kombination med almindeligt foder.

Lige et par spørgsmål :

Giver du også kattene kartofler og pasta og ris, eller foder du udelukkende
med kød og grøntsager ?

Hvordan fordeler du mængden af kød, grøntsager osv. ?

Bruger du olie, ymer eller andet i maden ?

Kan du evt. give et eks. på hvordan, du sammensætter maden, i løbet af en
dag ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Karen Frederiksen

Dato : 20-09-02 09:21

> En ny killing op ad fryseren ?...... ;- )
ups

> Lige et par spørgsmål :
>
> Giver du også kattene kartofler og pasta og ris, eller foder du udelukkende
> med kød og grøntsager ?
jeg har brugt ris, men katte har sådan set ikke brug for disse
fyldstoffer

> Hvordan fordeler du mængden af kød, grøntsager osv. ?
ca 200 gr til hver hverdag (hvilket er hvad man anbefaler til katte på
omkring 4kg, +/-50g pr kg kat), grøntsagerne er det sværere at få ind
da de spiser udenom. Jeg overvejer derfor at hakke kød og grøntsager
sammen, hvilket jeg har fået anbefalet. Men jeg er nervøs ogver at
blade (bakterier), samt jeg elsker at se mine katte bruge tænderne

> Bruger du olie, ymer eller andet i maden ?
Jeg har ikke brugt olie (men vil overveje det), men har brugt ymer og
æg (blommen).

> Kan du evt. give et eks. på hvordan, du sammensætter maden, i løbet af en
> dag ?
På en almindelig dag er det hovedsageligt kylling. Jeg er ikke ekspert
i BARF, jeg vil hele tiden prøve at sætte mig mere ind i stoffet men
oplysningernerne er modstridende, så det er svært.
Yderligere har jeg pga min ene kats fodder intollerance ikke turdet
ekspermentere for meget af frygt for tilbagefald og for præcist at
kunne vurdere hvad han kan tåle. Nu er jeg oppe på kylling (kalkun),
okse, tildels lam og torsk. På grøntsags siden er mine erfaringer mere
sparsomme, da kræene spiser udenom (primært har jeg prøvet gulerødder
og brokoli, let tilberedte). Ris har jeg brugt med lidt tvivlsomme
resultater, men som sagt ser jeg denne type fodder som tomt fyld.

Forholdet mellem kød og grøntsager skal ca være 90%/10%, hvilket ikke
behøver at gælde for hvert enkelt måltid, men mere på det overordnede
niveau.

Mit håb er at udvidde deres kost løbende, og håber også at kunne bruge
lidt tørkost ind imellem, men indtil videre må jeg stole på vitamin
piller til at sikre at de får alt hvad de har brug for.

Beklager ikke at kunne give et bedre svar.

mvh
Karen

PS et par alternativ oversættelser som også er meget brugte

BARF =Born Again Raw Feeders
BARF =Biological appropriate raw food (nogle af disse argumenterer for
kun at fodre med dyr som katten selv kunne havde nedlagt, dvs ingen
okse svin mm, selv mine katte ville havde svært ved at nedlægge en
kylling. Men det er en sund tanke at tænke på kattens naturlige diæt)

Fra : marianne hellemose

Dato : 19-09-02 10:37

Karen skrev
< Huske at tage ny killing op ad fryseren >

Nå det er det man gør med de killinger man ikke får solgt
*GGGG* (det var altså for god til at lade smutte)

men ellers er vi helt enige BARF er mere "besværligt"
men også mere "katte-venligt"

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 19-09-02 12:55

In article <e02530c.0209190049.1e5f2674@posting.google.com>, Karen
Frederiksen <simoom.geo@yahoo.com> wrote:

> Jeg har ikke prøvet svinekød, da jeg altid har været nervøs for "hvad
> er det nu den hedder" sygdommen...?

Aujezky's syge = falsk rabies (forbehold for stavning! *g*) Sjælden,
men farlig...

Ang. opfedning.. jeg tænkte om det var en idé med en teskefuld god
spiseolie over maden af og til? Vores katte eeelsker mager hakket
oksekød vendt på panden i olivenolie. Men det _skal_ være olivenolie,
ellers har det ingen interesse... *g* Din kat har jo muligvis andre
ideer, men man kunne måske prøve sig frem med forskellige slags

fotoalbum: http://homepage.mac.com/ann_rudbeck

Fra : Sander

Dato : 20-09-02 10:05

> [...]
> piller til at sikre at de får alt hvad de har brug for.
>
> Beklager ikke at kunne give et bedre svar.

Tak for dit svar. Det var skam 10 x bedre, end det, jeg har kunne finde på
nogen hjemmeside.

Hvad med frugt ? Er det noget man kan bruge, sammen med grøntsagerne mon ?

Tror du ikke lidt olie i maden, kan få din syge kat, lidt op i vægt ? Det er
i hvert fald godt, at du har fundet en (foder)metode til, at holde ham
symptomfri.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 30-09-02 12:43

"Karen Frederiksen" <simoom.geo@yahoo.com> wrote in message
<snip et rigtig godt indlæg>

Har først opdaget dit indlæg nu, og er ligefrem nødt til at printe det ud.
Det får jo virkelig sat gang i tankerne... eftersom vores Laban blev aflivet
pga. IBD i vinters. Han havde også netop diarré, kombineret med urenlighed,
til at starte med. En enkelt gang blodig. Derefter gik det over til at være
opkastninger... hele tiden. Dehydrering på "no time" og konstante akutte
indlæggelser. Nu mente vores dyrlæge så at Labans tilstand forværredes så
drastisk trods diæt og piller, at det forekom næsten håbløst at forsøge at
redde ham... i alt fald, hvis hans livskvalitet også skulle være ok, og hvis
vores hunkat skulle have en chance også (hun led nemlig meget pga. Labans
sygdom - han blev meget agressiv).
Men... alligevel. Jeg er ikke udpræget begejstret for tørfoder, eftersom
det - i mine øjne - forekommer at være ret så væsensforskelligt fra
kattedyrs naturlige diæt... på den anden side, så blev vores Laban jo syg,
bare han spiste et stykke kylling/brusk, okse eller lignende, der var på
størrelse med en ært. Diætfoderet (i/d) kunne nu heller ikke holde ham ok...
IBD er vist meget forskelligt fra kat til kat... men, jeg kan nu ikke lade
være med at spekulere på, om Laban måske kunne have været sund og rask
(eller bare næsten sund og rask), hvis vi havde forsøgt os med BARF. Det var
dog netop råt kød og den slags, som vores dyrlæge frarådede os...
Kan du anbefale litteratur om emnet... websites eller andet?
-Gitte

PS: Nu skriver du kylling ra fryseren... må de godt spise kyllingeknogler,
der har været på frost? Jeg har nemlig ikke turde prøve med optøede kyller
endnu.

Fra : Helle Andersen

Dato : 30-09-02 12:51

"Gitte J. Lock" <gjl@stofanet.dk> wrote in message

> PS: Nu skriver du kylling ra fryseren... må de godt spise kyllingeknogler,
> der har været på frost? Jeg har nemlig ikke turde prøve med optøede kyller
> endnu.

Du må godt få kyllingeknogler, når de er rå. Kogt eller
stegt kylling med ben, skal man holde sig langt væk fra.

--
Helle
http://kattenet.dk

Fra : Gitte J. Lock

Dato : 30-09-02 14:02

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> wrote in message news:3d983aae$0$32528> Du
må godt få kyllingeknogler, når de er rå. Kogt eller
> stegt kylling med ben, skal man holde sig langt væk fra.
> [...]

Hm... hvis nu jeg ikke generelt helt afholdt mig fra kød, så ville jeg nu
foretrække kylleren stegt Har en ide om, at jeg formentlig ville besvime
ved første forsøg på at sætte tænderne i sådan en fugtig klam lårknogle...
yiks! Fnis...

Men ok, knoglerne tager altså ikke skade af at komme på frost, kan jeg
forstå... så skal jeg da til at se, om ikke det ville hjælpe på Sambamissens
råddenmund med knogler, brusk og kyll (hun skal have tandrens på fredag...
lidt tidlig alder at have brug for den slags, ifølge dyrlægen men hun
havde allerede i 6 mdrs alderen dårligt tandkød, nu er hun endelig stor nok
til tandrens)!
-Gitte

Fra : Jette

Dato : 03-10-02 14:04

> Jeg har ikke prøvet svinekød, da jeg altid har været nervøs for "hvad
> er det nu den hedder" sygdommen...? Men det er sikkert en total
> overvurderet frygt.

Jeg tror ikke det er overvurderet.. i hvert fald bekæftes det her:
http://www.felinefuture.com/nutrition/bpo_ch2a.php

De anbefaler bl.a. at man - for at undgå parasitter og bakterier - IKKE
fodrer med råt svinekød.

Mvh. Jette

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 03-10-02 16:07

"Jette" <jniREKLAMER@NEJTAKomnix.dk> writes:

> [...]
> http://www.felinefuture.com/nutrition/bpo_ch2a.php
>
> De anbefaler bl.a. at man - for at undgå parasitter og bakterier - IKKE

Puha fik lige daarlig samvittighed der, fordi Melissa fik et par
stykker raat skinkesmaakoed, efter mit indkoebscirkus i tirsdags..
Men jeg laeser af teksten at man isaer skal passe paa ved
graviditet.. og saa er jeg jo naermest uden for farezonen..*SS*

--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 03-10-02 23:07

In article <1tfhna.vv2.ln@tatooine>, Jette <jniREKLAMER@NEJTAKomnix.dk>
wrote:

> [...]

Sygdommen hedder Aujeszky's syge eller pseudorabies. Det er
tilsyneladende en slags herpesvirus, hvor svin er "hovedangrebne", men
desværre kan andre dyr i sjældne tilfælde smittes via kødet, bla. hunde
og katte. Det er vist ret sjældent, men det går helt galt, hvis uheldet
er ude:

"Dogs and cats:
Clinical signs similar to ruminants

· intense pruritus and self-mutilation
· whimpering and howling
· paralysis of the pharynx and intense salivation
· clonic convulsions
· death in 1-2 days"

"· virus can survive in pig meat ‹ dogs fed meat from viraemic pigs
become infected and die."

http://panis.spc.int/RefStuff/Manual/Multiple%20Species/AUJESZKYS.HTML

Jeg kunne ikke finde noget på dansk, desværre.

Fra : [5000] Jesper Brunho~

Dato : 04-10-02 08:13

Ann Rudbeck wrote:

> [...]
>

> http://panis.spc.int/RefStuff/Manual/Multiple%20Species/AUJESZKYS.HTML
>
> Jeg kunne ikke finde noget på dansk, desværre.

Jeg tror at vi skal passe på med at overføre amerikanske advarsler til
danske forhold uden en vis gennemtænkning - så vidt jeg ved (og lige har
fået bekræftet hos min farfar som er tidligere landmand) så har vi
overhovedet ikke aujesky herhjemme, og hvis et dyr i en besætning får
det bliver hele besætningen slået ned og destrueret (lige som
mund-og-klovsyge osv.)

Det skulle egentligt undre mig en del om ikke hele EU har det sådan -
men det kan man sikkert få at vide hos en svinekonsulent

Det kan derfor ikke være relevant at lade være med at fodre med svinekød
pga. risiko for den sygdom i kødet

mvh

Jesper Brunholm

Fra : marianne hellemose

Dato : 04-10-02 11:32

Jeg har jævnligt gennem de sidste 5-6 år fodret med
råt svinekød, uden problemer, som Jesper siger er
det nok noget med at A-syge er måske mere udbredt i USA, men der er faktisk
også en del "kanere" der
fodrer med råt svinekød.

Fra : Jette

Dato : 04-10-02 22:32

"marianne hellemose" skrev:
> [...]
> råt svinekød, uden problemer, som Jesper siger er
> det nok noget med at A-syge er måske mere udbredt i USA, men der er

Jeg har studeret BARF på nettet de seneste dage, da jeg er ved at skrive
en artikel om emnet til vores hjemmeside. Jeg trænger til en lille
programmeringspause og syntes det kunne være et sjovt projekt.

I den forbindelse har jeg fundet ud af at svinekød indeholder 3 gange så
mange mættede fedtsyrer som kylling og kalkun (kyllinge- og kalkunlår er
det der ligger ernæringsmæssigt tættest på kattens naturlige føde).

En anden ting omkring svinekød er at det oftest er kilden til
forskellige parasitter og bakterier. Jeg har bl.a. læst om trikiner (en
art orm) der kan føre til alvorlig sygdom hos mennesker. Katte bliver
som regel ikke syge af trikiner, men kan smitte sin ejer. Trikiner kan
dog slås ihjel ved at nedfryse kødet til -18 grader. Men man forventer
en stigende forekomst af trikiner, idet antallet af for eksempel
vildsvin, mårhund og frilandsproduktion er stigende i Europa.

I det hele taget synes jeg, at der nævnes mange ubehagelige ting i
forbindelse med råt svinekød, og jeg forstår bedre og bedre hvorfor
forskellige folkeslag som f.eks. muslimer og jøder, betegner svinet som
urent.

Mvh. Jette

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 04-10-02 12:53

In article <anjf0f$l7e$1@news.net.uni-c.dk>, [5000] Jesper Brunholm
<nospam@brunholm-scharff.dk> wrote:

> Jeg tror at vi skal passe p med at overf¯re amerikanske advarsler til
> danske forhold uden en vis gennemtÊnkning - s vidt jeg ved (og lige har
> fÂet bekrÊftet hos min farfar som er tidligere landmand) s har vi
> overhovedet ikke aujesky herhjemme, og hvis et dyr i en besÊtning fÂr
> det bliver hele besÊtningen slÂet ned og destrueret (lige som
> mund-og-klovsyge osv.)
>
> Det skulle egentligt undre mig en del om ikke hele EU har det sÂdan -
> men det kan man sikkert f at vide hos en svinekonsulent

Jeg ved det ikke
Men jeg fandt både en dansk, flere engelske (altså UK-engelske) og
tyske hjemmesider om Aujeszky's - der stod bare ikke noget om
symptomerne hos hunde og katte, derfor sprang jeg dem over. En af dem
nævnte at det eksisterede i hele Europa..
Oprindelig har jeg læst om sygdommen i en dansk kattebog. Men det er
det sædvanlige - jeg kan selvfølgelig ikke hitte det nu, hvor jeg gerne
vil .-)
Men jeg tror gerne det er yderst sjældent - mit indlæg var mest for at
hjælpe på det dér med "hvad er det nu den hedder, sygdommen"

Fra : Jette

Dato : 03-10-02 14:08

"Sander" skrev:
> [...]
> klogere, da størstedelen af sitene omhandler hunde.
> Jeg har kigget på engelske og danske sites. Svensk er ikke lige, min

Denne søgning på Google giver pote

http://makeashorterlink.com/?S28A21DF1

Mvh. Jette