Trykke sort tekst på hvidt plastic.....
Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 16-09-02 20:25

Jeg ved godt, at det er lidt off topic, men jeg kan altså ikke finde nogen
"bedre" nyhedsgruppe, der dække dette underlige spørgsmål:

Hvordan trykker jeg 5 cm sort tekst på noget hvidt plastic?
Plasticet er bøjeligt, men nok ikke tilstrækkelig flexibel til at man kan
putte det i en fotokopimaskine (jeg har kun eet forsøg!!).
Da plasticet skal bruges til en frontplade (10x10cm), så er kravet, at
teksten skal blive "hængende" (=teksten skal ikke smitte af, pga. fedtede
fingre og det skal se pæn ud).
Jeg har overvejet som udgangspunkt, at man kunne udprinte teksten på en
overhead-film.... men så er jeg ikke rigtig nået længere.....
Jeg mindes, at man trykker tekst på aluminium ved at lægge en fotografisk
belægning på metallet, hvorefter at overfladen belyses gennem en film med
den trykte tekst.... er det rigtigt?! - Og kunne man bruge denne metode til
plastic?

Andre forslag er naturligvis MEGET velkommende!

Hilsen
Lars
____________
Fjern NOSPAM fra min E-mail-adresse
MEDMINDRE at du er spammer! - I så fald skal NOSPAM stadig stå i E-mail
adressen!

Fra : Anders Klostermann

Dato : 16-09-02 20:32

Jeg ville fået teksten skået ud i selvklæbende folie og klistre det på....

kontakt f.eks. http://www.1-design.dk/

MVH

Anders Klostermann

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 16-09-02 20:56

> Jeg ville fået teksten skået ud i selvklæbende folie og klistre det på....
I høj grad en mulig løsning, problemet er blot, at mine bogstaver er så
pokkers små, at jeg frygter, at bogstaverne pludslig vil ende i en kedelig
klump.

Jeg tænkte snarere på, om man ikke kunne gøre det på videnskabelig vis!? -
Altså f.eks. noget sølvnitrat, som ætser en sort farve, hvis det f.eks.
udsættes for lys gennem en film med den trykte tekst. Herefter afvaskes
pladen i et mørkekammer og den trykte tekst står tilbage på pladen.... eller
er det bare en god drøm?

Hilsen
Lars
____________

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 16-09-02 20:58

> Altså f.eks. noget sølvnitrat, som ætser en sort farve, hvis det f.eks.
> udsættes for lys gennem en film med den trykte tekst.

Glemte lige, at sige, at filmen med den trykte tekst, nok skal være et
negativ!

Hilsen
Lars

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-09-02 21:33

Scripsit "Lars T. Thomsen" <ltth00@NOSPAMkom.auc.dk>

> I høj grad en mulig løsning, problemet er blot, at mine bogstaver er så
> pokkers små, at jeg frygter, at bogstaverne pludslig vil ende i en kedelig
> klump.

Den industrielle standardløsning er vist (?) at bruge silketryk. Men
selv det kræver jo at du i forvejen finder en trykfarve der kan hæfte
til dit emne - og hvis du kun har ét forsøg kan det jo let blive det
springende punkt. Plastic er jo ikke bare plastic.

--
Henning Makholm "Individually, human beings are all dolts.>
<While collectively...>

Fra : Magnus Rohde

Dato : 16-09-02 23:15

Lars T. Thomsen <ltth00@NOSPAMkom.auc.dk> wrote:

> Andre forslag er naturligvis MEGET velkommende!

Et ord: overførselsbogstaver

Magnus

Fra : Lars

Dato : 17-09-02 20:36

"Lars T. Thomsen" <ltth00@NOSPAMkom.auc.dk> wrote in message
> [...]
til
> plastic?
>
> Andre forslag er naturligvis MEGET velkommende!

Tampotryk alla batik.

Lars

Fra : Søren

Dato : 18-09-02 04:36

Hej Lars,

> Jeg har overvejet som udgangspunkt, at man kunne udprinte teksten på
> en overhead-film.... men så er jeg ikke rigtig nået længere.....

Hvis du har mulighed for at have en overhead foran det plastic du vil have
teksten på, kan du jo bare spejlvende skriften, printe din overhead og
montere den med emulsionen ind mod den hvide plast.

> [...]
> fotografisk belægning på metallet, hvorefter at overfladen belyses
> gennem en film med den trykte tekst.... er det rigtigt?! - Og kunne

En fotoresist er ikke speciel tydelig (alt efter evt. tilsat farve) og til
mærkning på metal bruges den normalt som en slags ætseskabelon der
afmasker de dele der ikke skal ætses.
Desuden kan du ikke påregne at en sådan "lak" er særlig fleksibel,
specielt sammenlignet med dit medie.

--
Venlig hilsen,
Søren