IP-nummer.
Fra : leif

Dato : 16-09-02 19:58

Hej NG.

Er der nogen der har et forslag til hvordan man med javascript opfanger IP
nummer på en bruger der browser ind på en hjemmeside.

MVH Leif.

Fra : Frank B. Daugaard

Dato : 16-09-02 21:07

"leif" <leif.johansen@mail.dk> skrev i en meddelelse news:3d8629b8$0$7425$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej NG.
>
> Er der nogen der har et forslag til hvordan man med javascript opfanger IP
> nummer på en bruger der browser ind på en hjemmeside.
>
> MVH Leif.

Hvis du navngiver din fil med efternavnet .shtml kan du bruge

<!--#echo var="REMOTE_ADDR"-->

hvilket retunerer brugeren IP - teste hurtigt i IE6 og Moz1.1 hvor det virker.

Se mere på:

http://javascript.internet.com/user-details/ip-filter.html

Frank

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 16-09-02 21:27

> <!--#echo var="REMOTE_ADDR"-->

Det er så godt nok ikke clientside. Det er SSI, server side includes.
Det kræver en serverside processering af siden, hvilket der netop
sker ved f.eks .shtml, .asp, .php osv.

Ved javascript er det svært at gøre, da du i langt de fleste tilfælde
vil få brugerens lokale ip adresse. Altså ofte noget med 10.0.0.2
eller 192.xxx.xxx.xxx.

Mvh Mark

---
Postet via www.improve.dk

Fra : Frank B. Daugaard

Dato : 16-09-02 21:46

"Mark S. Rasmussen" <mark@improve.dk> skrev i en meddelelse news:am5ef8$jqg$1@sunsite.dk...

> Det er så godt nok ikke clientside. Det er SSI, server side includes.
> Det kræver en serverside processering af siden, hvilket der netop
> sker ved f.eks .shtml, .asp, .php osv.

Ja præcis - jeg var vist lige hurtig nok der...

Frank

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 16-09-02 21:45

"Frank B. Daugaard" <fbd@oncable.dk> writes:

> Hvis du navngiver din fil med efternavnet .shtml kan du bruge
>
> <!--#echo var="REMOTE_ADDR"-->

Det kræver naturligvis at serveren forstår det. Endelsen .shtml betyder
"Server parsed HTML", og er det der ofte kaldes Server Side Includes
<URL:http://hoohoo.ncsa.uiuc.edu/docs/tutorials/includes.html>.

> hvilket retunerer brugeren IP - teste hurtigt i IE6 og Moz1.1 hvor
> det virker.

Det virker uafhængigt af klienten, da det er serveren der laver arbejdet.
Det er nok også bedst at bruge serveren til det. Klienten kunne sidde
bag ved en NAT og have en ubrugelig adresse som f.eks. 172.16.64.128
(yep, det er min :)), eller den kunne komme til at rapportere 127.0.0.1
ved en fejl.

> Se mere på:
> http://javascript.internet.com/user-details/ip-filter.html

Det eksempel skulle ikke virke for andet end Netscape 4 :)
Selve linjen:
java.net.InetAddress.getLocalHost().getHostAddress()
virker også i Mozilla 1 og delvist i Opera 6 (jeg havde en lokal side,
og der svarede den 127.0.0.1, jeg ved ikke om det ville virke på en
andens side). Det virkede ikke i IE6.

/L

Fra : Krister

Dato : 16-09-02 22:50

Hej Leif

Det kan man ikke med javascript, eller med client side scripting.
Det ku du med php (<?php echo $REMOTE_ADDR ?>), men det kan du ikke bruge
til noget, da man for tildelt en ny IP nummer hver gang man gå på nettet. Og
IP numrene bliver genbrugt - så den næste bruger af samme IP adresse er ikke
nødvendugvis den samme bruger.
Med denne her script kan du tjekke alle informationerne som er til rådighed
med javascript - og husk at listen varierer efter browseren/plaformen.
<script>
for ( i in navigator )
document.write( navigator[i] + "<br>" );
</script>

Krister

Fra : leif

Dato : 18-09-02 11:31

Tak for hjælpen alle.

Men for helt at kunne fastslå brugerens udgangspunkt er begge dele nemlig
interessant.
Først hvilket ekternt IP-nummer han har, og herefter hvilket internt
IP-nummer han har via NAT.

MVH. Leif.