Saltvand - adskillelse
Fra : Jan Del Pino

Dato : 16-09-02 18:55

Hejsan
Jeg hørte for nogen tid siden en sige, at kunne man bare adskille saltet
fra saltvandet, så ville mange af problemerne i den 3. Verden være løst.
Det har jeg så tænkt lidt over, men jeg har ikke lige kunnet finde noget
på nettet om projekter og problemstillinger.
Er der nogen der kender noget til igangværende projekter ?
Er der nogen der kender til hoved-problemet ?

På forhånd tak !

Hilsen
Jan

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 16-09-02 19:04

Jan Del Pino wrote:

> [...]
> Det har jeg så tænkt lidt over, men jeg har ikke lige kunnet finde noget
> på nettet om projekter og problemstillinger.

Jeg tror ikke det at fjerne saltet er særligt billigt, og heller ikke
tilstrækkeligt til at sikre drikkevand af høj kvalitet. Men jeg er ikke
ekspert.

Mon ikke det er billigere og bedre at bruge grundvand eller evt. over-
flade(fersk)vand ligesom vi gør i den »første verden«?

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : Magnus Rohde

Dato : 16-09-02 23:15

Jeppe Stig Nielsen <mail@jeppesn.dk> wrote:

> [...]
>
> Mon ikke det er billigere og bedre at bruge grundvand eller evt. over-
> flade(fersk)vand ligesom vi gør i den »første verden«?

Man skal jo også have adgang til saltvand, og det jo ikke lige så nemt i
centralafrika eller Afghanistan.

Magnus

Fra : Torben Frandsen

Dato : 17-09-02 08:45

"Jan Del Pino" <jan_delpino@hotmail.com> wrote

> [...]
> Er der nogen der kender noget til igangværende projekter ?
> Er der nogen der kender til hoved-problemet ?

Det er ikke et problem at afsalte vand. Det gøres ved at lade vandet
fordampe fra ét kar og derefter fortætte i et andet. Teknisk set er
udfordringen altså begrænset til et stykke ingeniørarbejde.

I mange af de lande hvor vandforsyningen er et alvorligt problem får man den
første proces foræret af solen. Problemet er så at bygge køleanlæg i stor
skala uden at økonomien går amok. Det er vel i de fleste tilfælde billigere
pr kubikmeter vand at grave en brønd i stedet. En brønd er desuden mindre
sårbar.

I Israel benytter man, så vidt jeg husker, afsaltningsanlæg af denne slags.
De er også at finde på mange skibe.

Torben

Fra : Niels Erik Danielsen

Dato : 17-09-02 18:12

"Torben Frandsen" <tf@remove.belman.dk> wrote in message
> "Jan Del Pino" <jan_delpino@hotmail.com> wrote

> I Israel benytter man, så vidt jeg husker, afsaltningsanlæg af denne
slags.
> De er også at finde på mange skibe.

Kan man ikke benytte RO anlæg (Omvent Osmose) til dette ?

Fra : Torben Frandsen

Dato : 19-09-02 09:57

"Niels Erik Danielsen" <ned@post6.tele.dk> wrote

> Kan man ikke benytte RO anlæg (Omvent Osmose) til dette ?

Sikkert nok, men destillationsanlæg er almindelige.

Torben

Fra : Jens Harming

Dato : 20-09-02 12:42

Prøv at se www.hoh.dk

Fra : Per A. Hansen

Dato : 17-09-02 20:15

Jan Del Pino <jan_delpino@hotmail.com> skrev i en
> [...]
> på nettet om projekter og problemstillinger.
> Er der nogen der kender noget til igangværende projekter ?

Der er mange projekter i gang. På de Gran Canarie afsaltes havvand -
på Tenerife er man ved at rense regnvand /havvand med teknikken
omvendt osmose. Her anvender man trykket fra højtliggende
vandreservoirer med regnvand. Det er dette regnvand der bliver
solgt på flasker som drikkevand. ( Morsomt nok er vand fra danske,
kasserede vandboringer langt renere end det, der købes på
flasker her - de åbne bassiner har ikke nogen aftale med de lokale
fugle!)

Man kan fjerne salt fra havvand på flere måder.
1. Destillering er en kendt metode, den er energikrævende.
2. Man kan rense det ved elektrodialyse.
3. Omvendt osmose, hvor vandet renses ved at trykke den
gennem en membran, der kun tillader vandmolekyler at
passere.

Per A. Hansen

Fra : Pettersen

Dato : 20-09-02 20:18

Per A. Hansen:
> 1. Destillering er en kendt metode, den er energikrævende.

Men det er 2. og 3. sandelig også.

> 2. Man kan rense det ved elektrodialyse.
> 3. Omvendt osmose,

Hvis man i forvejen har en motor kørende,
kan man ofte alene ved overskudsvarmen,
destillere havvand til maskinvand (meget rent vand).
Tricket er at gøre det under vakuum.
F.eks. benyttes metoden til i større skibe
at udvinde op mod 1000 tons pr. døgn.

/Roald

Fra : Per A. Hansen

Dato : 23-09-02 18:24

Pettersen <fampett@post9.tele.dk> skrev i en
> Per A. Hansen:
>
> Men det er 2. og 3. sandelig også.

Ganske vist, men hvis man kan anvendes det naturlige fald
er foholdet et andet - så medgår jo ingen energiressourcer
på projektet - jfr. eksemplet fra Tenerife.

> [...]
> destillere havvand til maskinvand (meget rent vand).
> Tricket er at gøre det under vakuum.
> F.eks. benyttes metoden til i større skibe

Det svarer lidt til ovenstående - man får udnyttet energi,
der alligevel var gået tabt til noget fornuftigt.
Destillation ved lav temperatur anvendes f.eks. i mejerier
til at kondensere mælk - kogning sker ved alm.
håndvarme. Det sparer noget energi, men det er
mere kvaliteten af varen, der er den største fordel.
Man skal nemlig anvende stort set samme energi for at
få vandet fordampet ved lav som ved høj temperatur.

Alle processerne er som du rigtig nævner, meget
energikrævende, men der er stor forskel om man
anvender spildvarme eller de rene energiformer.

Per A. Hansen