community, password og login
Fra : Nano**

Dato : 16-09-02 18:02

jeg er i gang med at lave et lille community på min side. For at komme ind
på den beskyttede del af hjemmesiden skal brugerne indtaste bugernavn og
adgangskode.
Jeg har bare lidt problemer med at for tjekket om de har tastet rigtig. Jeg
har fulgt guiden på:
<http://www.netcoders.dk/articles.asp?mode=show_article&article_id=189&tech_
id=1>
(der skal nok klippes og klistres)

det der sker er at der kommer en "Fejl 404 - Filen blev ikke fundet" hvad
for en fil der snakkes om ved jeg ikke!

her er den asp kode som tjekker brugernavn og kodeord, samt viderfører til
den beskyttede del:
siden hvor der logges ind hedder login.asp
siden koden ligger på hedder tjeck.asp
den beskyttede side hedder beskyttet.asp
databasen hedder community.mdb
tabellen hedder Brugere
de to kolloner hedder Brugernavn og Adgangskode

<%
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath
("/cgi-bin/community.mdb")
Conn.Open DSN

Dim strBrugernavn, strAdgangskode
strBrugernavn = Trim(Replace(request.form("Brugernavn"),"'","''" ))
strAdgangskode = Trim(Replace(request.form("Adgangskode"),"'","''" ))

SQL = "SELECT * FROM Brugere where Brugernavn = '" & strBrugernavn & "' AND
Adgangskode = '" & strAdgangskode & "'"

Set rs = Conn.Execute(SQL)

If Not (rs.BOF Or rs.EOF) Then
Session("ID") = rs("ID")
Session("Brugeradgang") = True
Response.redirect "beskyttet.asp"

Else

Response.redirect "login.asp"
End If
Conn.Close
Set Conn = Nothing
%>

Fra : Thomas Voller

Dato : 16-09-02 18:12

> der kommer en "Fejl 404 - Filen blev ikke fundet" hvad
> for en fil der snakkes om ved jeg ikke!

Der kan være tale om en af to ting. Den side du har lavet, hvor brugerne
angiver brugernavn og adgangskode skal hedde "login.asp". Det, der nemlig
sker, hvis brugerne ikke angiver korrekt brugernavn eller angangskode, er at
de blive sendt til siden "login.asp". Det sker ved kommandoen:
Response.Redirect "login.asp"

Det vil altså sige, at hvis de ikke angiver korrekt brugernavn eller
adgangskode, bliver de smidt tilbage til login-siden, så de kan prøve igen.
Og hvis filen "login.asp" så ikke findes, vil man følgeligt få en fejl 404.

Den anden mulighed, hvor det kan gå galt, er i det tilfælde brugeren angiver
korrekt brugernavn og adgangskode. Der bliver de sendt videre
"beskyttet.asp" ved kommandoen:
Response.Redirect "beskyttet.asp"

Hvis filen "beskyttet.asp" ikke findes, vil du følgeligt få en 404 fejl.

Mvh. Thomas.

Fra : Nano**

Dato : 16-09-02 20:26

"Thomas Voller" <voller@voller.dk> skrev i en meddelelse

> Og hvis filen "login.asp" så ikke findes, vil man følgeligt få en fejl
404.

> Hvis filen "beskyttet.asp" ikke findes, vil du følgeligt få en 404 fejl.

begge filer eksiterer helt 100%, tænkte nemlig også at det var problemet,
har derfor tredobbelt tjekket navnene overalt

Fra : Chrisser

Dato : 17-09-02 07:53

"Nano**" <nano@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> det der sker er at der kommer en "Fejl 404 - Filen blev ikke fundet" hvad
> for en fil der snakkes om ved jeg ikke!

Hvornår kommer fejlen, når du henter første side eller kommer den først når
du prøver at logge ind ( trykker submit eller hvad du nu gør) ???

MVH
Chrisser

Fra : Nano**

Dato : 17-09-02 14:08

"Chrisser" <cbj@egdatainform.dk> skrev i en meddelelse
> Hvornår kommer fejlen, når du henter første side eller kommer den først
når
> du prøver at logge ind ( trykker submit eller hvad du nu gør) ???

den kommer efter jeg har trykket submit, så det er i tjeck.asp der skal
rettes

Fra : Chrisser

Dato : 17-09-02 14:16

> den kommer efter jeg har trykket submit, så det er i tjeck.asp der skal
> rettes

Ok, der ser ikke ud til at være fejl i din kode, så nu skyder jeg fra
hoften.

1) Ligger alle dine filer i samme mappe ?
2) Så vidt jeg ved skal Server.MapPath have en virtuel sti til filen for at
finde den fysiske sti, har du testet at dette virker korrekt ?

Chrisser

Fra : Nano**

Dato : 17-09-02 14:34

har fundet ud af det nu.