stenaldermaskine (486)
Fra : Peder Dynesen

Dato : 16-09-02 17:10

kan en 486 dx 4 100mz
kører win 98 eller 95??
venlig hilsen en der har
en større pc

Fra : .-=HiTech666=-.

Dato : 16-09-02 17:24

den kan sagtens køre på win95.. men om den kan på 98 kan jeg ikke huske,
ellers klik dig ind på microsoft's hjemmeside og kik. Mener fanebladet sjovt
nok hedder systemkrav :)

Fra : SH

Dato : 16-09-02 17:30

Det kan den sagtens.. Men ikke nødvendigvis hurtigt...

Fra : Devast8or

Dato : 16-09-02 17:33

Jeg mener at jeg kørte 95 på min 486 DX-33 Mhz :)

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Villy Jensen

Dato : 16-09-02 18:33

Jeg har set WIN95 køre anvendeligt på en 386SX20 bærbar Compaq!!
(husker ikke, men der må ha' væ't 4 eller 8 MB RAM i)

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Devast8or

Dato : 16-09-02 22:33

Whoa, utroligt at det kunne lade sig gøre. Min 33 Mhz havde vist 8 RAM. Det
kørte ikke hurtigt men det kørte.

Devast8or

--
Spamfilter activated

Fra : Kimmiboy

Dato : 16-09-02 17:35

"Peder Dynesen" <Pederdynesen@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> kan en 486 dx 4 100mz
> kører win 98 eller 95??
> venlig hilsen en der har
> en større pc

Jep kan sagtens køre windows 98, havde selv 98 installeret dengang jeg havde
sådanne en Maskine.

Mvh Kimmiboy

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 16-09-02 18:34

Kimmiboy skrev bl.a.:

> Jep kan sagtens køre windows 98, havde selv 98 installeret dengang
> jeg havde sådanne en Maskine.

Måske ville det være godt at kombinere Win98 med 98lite
http://www.litepc.com/98lite.html

Forresten... hvor meget ram er der i den 486'er?

--
Lars

Fra : Kimmiboy

Dato : 16-09-02 18:57

"Lars Jørgensen" <ikke.mere@spam.tak> skrev i en meddelelse
> Forresten... hvor meget ram er der i den 486'er?
>
> --
> Lars

Kan ikke lige huske det men mener at det var 32 mb ram

Mvh Kimmiboy

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 16-09-02 19:05

Kimmiboy skrev bl.a.:

> Kan ikke lige huske det men mener at det var 32 mb ram

Okay, jeg prøvede med Win95 på en 486DX-2/66 med 4MB ram. *gaaaaaab*
Senere var det 95 på en 486DX-4/133 med 8MB. Det var bedre, men stadig ret
langsomt.
Nærmest ligemeget hvor lille CPU'en er, så bør man have mindst 16MB ram.

--
Lars (nu med 512MB

Fra : H3nrik V! [2670]

Dato : 16-09-02 19:10

"Lars Jørgensen" <ikke.mere@spam.tak> wrote in message

> Nærmest ligemeget hvor lille CPU'en er, så bør man have mindst 16MB ram.

Og for Win98 gælder at man SKAL ha' 16 for overhovedet at ku' installere...
Jeg havde på et tidspunkt en 486/133, med 16 mb, men jeg havde taget de 8
ud - skulle midlertidigt bruges i en anden maskine... Føj den var langsom...
Da det kun var en maskine, der sku' bruges for sjov valgte jeg at
ominstallere, da jeg troede det ku' være en virus eller værre. Under
installationen af W98 gik det så op for mig - det var RAM'en der var
problemet - kan IKKE installeres med 8 mb...!

--
/H3nrik V! - Ivrig OverClocker.

A486DX4-133 @ 160 K6-233 @ 262 P75 @ 100 P90 @ 120
Dual P100 @ 133 P133 @ 166 P166 @ 200 P200MMX @ 225 PII-266 @ 333(2.5x133)
C300A @ 504 C366 @ 566 Dual C366 @ 550 C600 @ 1008 PIV1.6A @ 2.56

Fra : Martin S.

Dato : 16-09-02 17:44

"Peder Dynesen" <Pederdynesen@mail.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> kan en 486 dx 4 100mz
> kører win 98 eller 95??
> venlig hilsen en der har
> en større pc

Den kunne sagtens køre Win2000 også.. Et spg. om harddiskplads og ram.
Hastigheden inde i selve windows2000 vil stort set være den samme. Det er
opstartstiden som vil vare længere..
Win9x kan den helt uden problemer

Fra : Kimmiboy

Dato : 16-09-02 17:58

"Martin S." <real_warhawk@hotmail[removedette].com> skrev i en meddelelse
> Den kunne sagtens køre Win2000 også.. Et spg. om harddiskplads og ram.
> Hastigheden inde i selve windows2000 vil stort set være den samme. Det er
> opstartstiden som vil vare længere..
> Win9x kan den helt uden problemer

Windows 2000 ??? er du sikker på det, lyder helt forkert i mine øre.

Tager det så 10 timer at lægge windows 2000 ind ?

Og en halv time når man starter computeren op og til at man er inde i
Windows 2000 ?

Mvh Kimmiboy

Fra : Martin S.

Dato : 16-09-02 18:25

"Kimmiboy" <Kimmiboy@mail.dk> skrev i en meddelelse
> "Martin S." <real_warhawk@hotmail[removedette].com> skrev i en meddelelse
> >

> Windows 2000 ??? er du sikker på det, lyder helt forkert i mine øre.

Og hvorfor lyder det forkert.... ? Der er ingen
processor-hastigheds-begrænsning for installation. Det er primært
harddiskplads der skal være og helst min. 64 MB ram (men ikke et krav)

> Tager det så 10 timer at lægge windows 2000 ind ?
>
> Og en halv time når man starter computeren op og til at man er inde i
> Windows 2000 ?

Det tager ca. 3 timer for en installation (har aldrig taget tid), og ca. 4-5
minutter for en opstart.

Nu har jeg aldrig prøvet det på en 486 DX4-100, men på en Pentium 75 Mhz.
Hvis den kunne så kan 486dx4-100 også.
Den kørte som server, upåklageligt med W2000pro... Med win9x havde den
sikkert crashed uendeligt antal gange.

Fra : Kimmiboy

Dato : 16-09-02 18:45

> [...]
> processor-hastigheds-begrænsning for installation. Det er primært
> harddiskplads der skal være og helst min. 64 MB ram (men ikke et krav)

Lyder bare mærkeligt tag lige et kig på
http://www.microsoft.com/windows2000/professional/evaluation/sysreqs/default
..asp

Mvh Kimmiboy

Fra : Kimmiboy

Dato : 16-09-02 18:49

Hmm.. Link dur ikke med prøv at gå ind under produktinformation og vælg
Minimumskrav

Mvh Kimmiboy

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-02 18:49

Kimmiboy skrev:

> Hmm.. Link dur ikke med prøv at gå ind under produktinformation og
> vælg Minimumskrav

Jo det gør

/Chr

Fra : Kimmiboy

Dato : 16-09-02 18:52

"Christian Mygind" <mygind(a)c.dk> skrev i en meddelelse

> Jo det gør
>
> /Chr

Okay kan også se lidt af siden men på noget af siden står der The Page
Cannot Not be found

Mvh Kimmiboy

Fra : Martin S.

Dato : 16-09-02 19:05

"Kimmiboy" <Kimmiboy@mail.dk> skrev i en meddelelse

> "Christian Mygind" <mygind(a)c.dk> skrev i en meddelelse

> Okay kan også se lidt af siden men på noget af siden står der The Page
> Cannot Not be found

fordi du har glemt .asp til sidst.
Uanset hvad der står, så kan det køre. Et minimumskrav kan sidestilles med
hvad de som minimum anbefaler til deres system. Dermed ikke sagt at det ikke
kan køre på noget langsommere.
Og det kan XP vel også, med mindre det decideret går ind og checker cpu
hastighed. Det gør w2000pro ikke.
Selvom w2000 er tungt, så kan det køre - men det er ikke ensbetydende med at
man skal installere det i en pc som skal køre til "almindelig" brug med IE
osv.. Men til en lille server, som kører ftpklient osv. er det helt perfekt.

Sidst men ikke mindst, så kan den 486-100 snildt køre Win98. Så meget
langsommere end w95 er det heller ikke.
Bare der er de 24 MB, eller er det 32 MB for w98 (kan ikke huske det)

mvh. Martin S.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-09-02 21:28

"Martin S." <real_warhawk@hotmail[removedette].com> wrote in message
> Og det kan XP vel også, med mindre det decideret går ind og checker cpu
> hastighed. Det gør w2000pro ikke.

Den checker processoren... En 486 og en Pentium er ikke det samme.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : SH

Dato : 16-09-02 18:19

Windows 2000 kræver som minimum en pentium 150 MHz... Så mit bud er at det
kan man ikke..

Fra : SH

Dato : 16-09-02 18:37

Nåh nej, det er vidst xp der som minimum kræver det.. Sorry

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-02 18:38

SH skrev:

> Nåh nej, det er vidst xp der som minimum kræver det.. Sorry

Allerede Windows ME krævede det.

/Chr

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-02 18:38

Peder Dynesen skrev:

> kan en 486 dx 4 100mz
> kører win 98 eller 95??
> venlig hilsen en der har
> en større pc

Du kan _installere_ Windows 9x, men programmerne som operativsystem skal
køre vil aldrig køre godt, så snart der bliver tale om andet end
tekstbehandling. Allerede fra IE5 ville det begynde at gå meget langsomt. En
solid røvfuld RAM i en 486'er ville hjælpe, men godt bliver det aldrig. Win
95 til nød, men ikke 98.
Et bedre alternativ på en 486'er er Windows 3.11, med en Calmira-overbygning
(http://www.calmira.org/) - så kan man få Windows 16-bit til at ligne både
Windows 98 (http://www.calmira.org/screenshots/henry.htm - billedet viser
rent faktisk Windows 3.11!), XP, Linux eller for den sags skyld en Mac.

/Chr

Fra : Ukendt

Dato : 16-09-02 18:48

Peder Dynesen skrev:

> kan en 486 dx 4 100mz
> kører win 98 eller 95??
> venlig hilsen en der har
> en større pc

Du kan _installere_ Windows 9x, men programmerne som operativsystemet skal