problem med mysql_connect
Fra : Christian Jakobsen

Dato : 16-09-02 16:26

<?PHP $connection = mysql_connect("localhost", "root", ""); ?>

ovenstående kode giver følgende fejlbesked:

"Fatal error: Call to undefined function: mysql_connect() in
/var/www/html/mysql.php on line 1"

hvad kan det skyldes?

--
Venlig hilsen
Christian Jakobsen

Fra : Niels Andersen

Dato : 17-09-02 10:11

Christian Jakobsen wrote in
<3d85f7c9$0$66824$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> "Fatal error: Call to undefined function: mysql_connect() in

Det betyder at din PHP ikke understøtter MySQL.

Løsningen kommer an på hvordan du fik PHP til at virke i første omgang.

Har du installeret det manuelt?
http://www.php.net/manual/en/ref.mysql.php

Har du installeret det med et pakke-system? (fx. rpm)
Installer en pakke der hedder "php-mysql" el. lign.

Bruger du webhotel el. lign.?
Se på hotellets hjemmeside, eller sådan noget.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 17-09-02 11:05

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev

> Bruger du webhotel el. lign.?
> Se på hotellets hjemmeside, eller sådan noget.

<? print phpinfo() ?>

Er nemmeste måde at tjekke det på, kig efter --with-mysql under Configure
commands

--
Take Care
Kim Emax - Freelance programmør - Pt. Job og opgavesøgende.

Fra : Christian Jakobsen

Dato : 17-09-02 19:16

"Kim Emax - ayianapa.dk" <newsgroup@fjerndette-ayianapa.dk> wrote in message
> <? print phpinfo() ?>
>
> Er nemmeste måde at tjekke det på, kig efter --with-mysql under Configure
> commands

det står der ikke, der står: "[Some modules are external: look for packages
php-pgsql,php-mysql,...]"

Hvordan får jeg nemmest php til at spille sammen med mysql (mysql er
installeret, blev installeret sammen med mandrake 8.2)

--
Venlig hilsen
Christian Jakobsen

Fra : Niels Andersen

Dato : 17-09-02 19:22

<3d877126$0$7429$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

> det står der ikke, der står: "[Some modules are external: look for
> packages php-pgsql,php-mysql,...]"

Hvilken version af PHP er det?

> Hvordan får jeg nemmest php til at spille sammen med mysql (mysql er
> installeret, blev installeret sammen med mandrake 8.2)

Du har altså installeret PHP via en Mandrake-pakke?

Hvis den hed "php", så prøv at se om "php-mysql" eller lignende findes.
Hvis den hed "php4", så prøv at se om "php4-mysql" eller lignende findes.
Osv...

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Christian Jakobsen

Dato : 17-09-02 19:32

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message
> Hvilken version af PHP er det?

Det er 4.1.2

> Du har altså installeret PHP via en Mandrake-pakke?

Både Apache, PHP og MySQL blev installeret automatisk under installationen
af Mandrake.

--
Venlig hilsen
Christian Jakobsen

Fra : Niels Andersen

Dato : 17-09-02 19:33

<3d8774f5$0$7428$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> Både Apache, PHP og MySQL blev installeret automatisk under installationen
> af Mandrake.

Jeg spørger så for 3. og sidste gang: Har du kigget efter en PHP-pakke, som
inkluderer mysql-support?

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Niels Andersen

Dato : 17-09-02 19:42

Niels Andersen wrote in <FzKh9.217$Qk5.18171@news010.worldonline.dk>:
> Jeg spørger så for 3. og sidste gang: Har du kigget efter en PHP-pakke,
> som inkluderer mysql-support?

Nu kender jeg ikke Mandrakes værktøjer til pakkehåndtering, men jeg ved at
der findes nogle pakker, som giver mysql-support i PHP:

http://www.rpmfind.net/linux/rpm2html/search.php?query=php-mysql&system=mandrake&arch=i586

(Hvis du ser den i to linjer, så band lidt over din newsreader, og saml det
til én linjer i browseren)

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Christian Jakobsen

Dato : 17-09-02 20:12

> Nu kender jeg ikke Mandrakes værktøjer til pakkehåndtering, men jeg ved at
> der findes nogle pakker, som giver mysql-support i PHP:

> [...]

Jeps, det var det! Mange tak for hjælpen! Håber du vil hjælpe en anden gang,
selvom jeg nogen gange skal have tingene at vide mere end én gang.
--
Venlig hilsen
Christian Jakobsen

Fra : Niels Andersen

Dato : 17-09-02 20:13

<3d877e35$0$7419$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> Jeps, det var det! Mange tak for hjælpen! Håber du vil hjælpe en anden
> gang, selvom jeg nogen gange skal have tingene at vide mere end én gang.

Det var godt du fandt ud af. :)

Prøv at tælle spørgsmåltegn, og sørg for at du giver lige så mange svar. :)

("Jeg forstår ikke spørgsmålet" o. lign. er også svar)

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Christian Jakobsen

Dato : 17-09-02 20:19

> Ja, jeg hader at blive ignoreret, når jeg prøver at hjælpe. Det mindste
folk
> kan gøre er da i det mindste at sige til, hvis de ikke kan besvare
> spørgsmålet.

Jeg prøver skam ikke på at ignorere dig. Jeg er taknemlig for at der er
nogen der gider at hjælpe! Unskyld hvis du føler dig overset, det var
bestemt ikke meningen.

Du spurgte om følgende:
> Du har altså installeret PHP via en Mandrake-pakke?

Hvorvidt du mente om jeg havde installeret det som et led i installationen
eller bagefter, var jeg ikke klar over. Derfor skrev jeg at "Både Apache,
PHP og MySQL blev installeret automatisk under installationen af Mandrake.".
Beklager hvis det var et for uklart svar.

--
Venlig hilsen
Christian Jakobsen

Fra : Niels Andersen

Dato : 18-09-02 10:46

<3d877ff6$0$7384$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> Jeg prøver skam ikke på at ignorere dig.

Jeg regnede skam med at det ikke var med vilje. Men det var det vigtigste
spørgmål, og selv om det ikke var med vilje, så blev det altså ignoreret to
gange.

> [...]
> PHP og MySQL blev installeret automatisk under installationen af
> Mandrake.". Beklager hvis det var et for uklart svar.

Det er helt fint. :)

Forstår jeg ikke svaret, kan jeg altid bede om at få det uddybet, ligesom du
altid kan bede om at få spørgmål uddybet. :)

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Christian Jakobsen

Dato : 18-09-02 14:17

> Forstår jeg ikke svaret, kan jeg altid bede om at få det uddybet, ligesom
du
> altid kan bede om at få spørgmål uddybet. :)

Det er korrekt.
diskussion slut :)
--
Venlig hilsen
Christian Jakobsen

Fra : Christian Jakobsen

Dato : 17-09-02 19:46

> Christian Jakobsen wrote in
>
> Jeg spørger så for 3. og sidste gang: Har du kigget efter en PHP-pakke,
som
> inkluderer mysql-support?

Er du ved at miste tålmodigheden?
Jeg har ikke så meget forstand på brugen af linux. Med fare for at at få
hug: hvor skal jeg hvor skal jeg kigge efter denne pakke?

--
Venlig hilsen
Christian Jakobsen

Fra : Niels Andersen

Dato : 17-09-02 20:09

<3d877837$0$7428$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:
> [...]

> Jeg har ikke så meget forstand på brugen af linux. Med fare for at at få
> hug: hvor skal jeg hvor skal jeg kigge efter denne pakke?

Jeg har ikke forstand på Mandrake, men jeg ved at den bruger RPM-systemet.
Så jeg kiggede i et søgeværktøj, som er til "alle" RPM-baserede systemer.
Resultatet har jeg allerede postet i denne tråd.

Det bedste ville dog være at bruge et specifikt Mandrake-værktøj. Der findes
nok et værktøj hvor du bare vælger pakken på en liste, så downloader og
installerer den selv pakken med alle afhængigheder.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Christian Jakobsen

Dato : 17-09-02 20:19

Venlig hilsen
Christian Jakobsen
paaske@hunters.dk

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 18-09-02 16:47

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev

> Jeg har ikke forstand på Mandrake,

well, det er vel underordnet, man kan bare søge efter mysql.so

Fra : dudsen

Dato : 18-09-02 18:00

Niels Andersen wrote:

> [...]
> Der findes nok et værktøj hvor du bare vælger pakken på en liste, så
> downloader og installerer den selv pakken med alle afhængigheder.

urpmi program programmet er her php-mysql

--
Daniel Udsen
If you improve or tinker with something long enough, eventually it