Digital kamera
Fra : Signe Sørensen

Dato : 16-09-02 09:33

Hejsa....

Nu har jeg siddet og kigget på en masse profiler, og set de utrolig
flotte og mange dejlige billeder, og blev helt opsat på at få et
digital kamera.

Er der nogle i kan anbefale mig, så jeg også kan få taget flere
billeder af Laban og Cirkeline???

Håber der er nogen som kan hjælpe mig!!!!

Kram og potedask fra Signe

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 16-09-02 11:11

> Er der nogle i kan anbefale mig, så jeg også kan få taget flere
> billeder af Laban og Cirkeline???

Hej Signe :)
Tja, jeg anbefalede mine forældre at købe et Canon A40 til ca. 3500 kr og
det fungerer perfekt. Det er nemt, og forholdsvis simpelt, men kan alligevel
rimelig meget.
Jeg har også prøvet en Olympus 4040 (tror jeg nok det hedder) til 8000 og
det er da også utrolig godt, men jeg syntes det har nogen unødvendige
features. Så som fjernbetjening fx.
Man kan også få HP-kameraer, men de har en dockingstation, så det syntes jeg
lidt er at optage unødvendig bordplads. Men det er jo smag og behag :)
Hvis du skal ud og købe et ville jeg anbefale at du købte et med en
opløsning på mindst 2 megapixel.
Ørhm, det var alt herfra :)

Med venlig hilsen

Vibeke J

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 16-09-02 11:32

"Vibeke Jørgensen" skriver:

> [...]
> lidt er at optage unødvendig bordplads. Men det er jo smag og behag :)
> Hvis du skal ud og købe et ville jeg anbefale at du købte et med en

Hejsa
Jamen jeg kan da også anbefale Canon A40 (som for øvrigt kan findes billigere
end 3500,-). Sådan et har jeg nemlig købt, og det er bare godt. Det er skønt at
kunne knipse løs af dyrene uden at tænke på film og fremkaldelsesudgifter!
Dorthe

Fra : Tim Hesthaven

Dato : 16-09-02 11:34

> [...]
skønt at
> kunne knipse løs af dyrene uden at tænke på film og fremkaldelsesudgifter!

På edbpriser kan det fåes til 2590,-
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1324587898

Mvh
Tim Hesthaven

Fra : Katrine Nederby

Dato : 16-09-02 19:48

"Dorthe Prip Lahrmann" skrev:

> [...]
skønt at
> kunne knipse løs af dyrene uden at tænke på film og fremkaldelsesudgifter!

Hej Dorthe.

Er alle eller nogle (hvilke?) af billederne i din profil og dit album taget
med det kamera, eller har du nogle gode eksempler på, hvad det kan liggende
et andet sted?

Mange hilsner
Katrine, som også er på udkig efter et digicam.

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 18-09-02 14:01

Katrine Nederby skriver:

> [...]
> med det kamera, eller har du nogle gode eksempler på, hvad det kan liggende

Hej Katrine
Ja, alle album og profil-billederne er taget med det kamera, undtagen billedet
af mig selv. Jeg har brugt absolut mindste opløsning (649x480), og de er alle
taget ugen efter jeg havde fået kameraet, så kvaliteten er lidt svingende. Endnu
flere billeder taget med kameraet kan ses her:
http://www.megapixel.dk/albums/visalbum.php?id=681 Advarsel: det er også
HUNDE-billeder!

Hilsen Dorthe

Fra : marianne hellemose

Dato : 18-09-02 14:50

Hej Dorthe
Skønne billeder, og dejligt at se de to "underlige katte"
har så stor fornøjelse af hinanden.

--
Marianne

Hellemose Somali
hellemose.som@paradis.tdcadsl.dk

Fra : Katrine Nederby

Dato : 18-09-02 18:25

"Dorthe Prip Lahrmann" <dplahrmann@hotmail.com> skrev

> [...]
Endnu
> flere billeder taget med kameraet kan ses her:

*gg*
Jamen jeg kan skam godt lide hunde, og det er da nogle dejlige billeder af
vufferne
Kvaliteten ser også fin ud Jeg skal ud at købe kamera på lørdag og har
fundet ud af, at jeg kan få et Canon PowerShot A40 til 2615,- kr. her i
byen, så det vil jeg nu kigger nærmere på.

Tak for kigget

Katrine

Fra : marianne hellemose

Dato : 16-09-02 13:41

Det er ikke alle HP'er der har dockingstation, mit har
ikke, det er et 612, og så er det meget simpelt for
teknologiske "analfabeter"

Fra : Mette Svangren Gutte~

Dato : 16-09-02 11:21

Signe Sørensen wrote:

:: Er der nogle i kan anbefale mig, så jeg også kan få taget flere
:: billeder af Laban og Cirkeline???
::
:: Håber der er nogen som kan hjælpe mig!!!!
::
:: Kram og potedask fra Signe

Hej Signe (og velkommen til)

Min mand, der er husets tekniknørd, plejer at sige at 2,1 megapixels og 2 x
optisk zoom er minimum.

Håber, du finder et godt kamera, for vi vil jo så gerne se billeder

MVH Mette

Fra : goofy

Dato : 16-09-02 11:50

Hej Signe

> Er der nogle i kan anbefale mig, så jeg også kan få taget flere
Forleden i morgentv var der en expert der udtalte.

1. Gå efter mange pixels
2. Gå efter optisk zoom( digital zoom er intet værd, det laves
ligesågodt i et redigeringsprogram)
3. Gå efter anderkendte mærke f.eks. Canon- Kodak- Olympys- Nikon-
Rollei ( HP kamera har fået en dårlig kritik)

De mange pixels bruger du når du skal lave store forstørrelser af dine
billeder, samt når du laver udsnitsforstørrelser. Hvis du KUN vil lægge
billeder på " nettet" eller på vores "hjemmeside" er det ikke nødvendigt
med mange pixels, men jeg tror du vil fortryde hvis du vil køber et med
få pixels.
Optisk zoom er altid godt, selv om vores misser er nemme at komme til,
er det dejligt at kunne tage et billed på lidt afstand uden at forstyrre
misserne.
Jeg bruger selv Kodak DC 4800, men der er mange andre framragende
kameras. Generel for du hvad du betaler for.
Prøv at bruge lidt tid på at søge på nettet, der er med garanti sider,
hvor de har afprøvet div. kameras..
Blæs på den digitale zoom, det laver du bedre på din puter med et
redigeringsprogram.
Hvis du køber et kamera til " alm" baterier, så køb samtidig nogle
genopladelige og en oplader. Her skal du passe på Olymus, her kan du kun
bruge Olympus egne genopladelige batteri, ifgl. Merlin i Rønne.
Til sidst køb et kamera med smartmedia eller compact flash lagermedia.
Med venlig hilsen

Steen Vinbæk

Fra : Lene

Dato : 16-09-02 12:16

goofy wrote:

>Hvis du køber et kamera til " alm" baterier, så køb samtidig nogle
>genopladelige og en oplader.

Ja, det er en rigtig god idé, for digitale kameraer er batterislugere

>Her skal du passe på Olymus, her kan du kun
>bruge Olympus egne genopladelige batteri, ifgl. Merlin i Rønne.

Vi har to digitale Olympus kameraer. De kører begge to på almindelige
genopladelige batterier. Altså ikke Olympus´ egne...

>Med venlig hilsen
>
>Steen Vinbæk

Mange hilsner fra Lene
www.erler.dk

Fra : goofy

Dato : 16-09-02 12:20

Hej Lene
"> Vi har to digitale Olympus kameraer. De kører begge to på almindelige
> genopladelige batterier. Altså ikke Olympus´ egne...
det var derfor jeg skrev at det var Merlin i Rønne der udtalte dette -
for mig lyder det sært at er kan være en spærre
Steen

Fra : Lene

Dato : 16-09-02 12:27

goofy wrote:

>Hej Lene

Hej Steen

>"> Vi har to digitale Olympus kameraer. De kører begge to på almindelige

> det var derfor jeg skrev at det var Merlin i Rønne der udtalte dette -
>for mig lyder det sært at er kan være en spærre

Ja, det synes jeg også lyder sært...For som sagt virker almindelig
genopladelige batterier upåklageligt. Så jeg tror da, at Merlin-manden
har taget fejl

>Steen

Mange hilsner fra Lene ( som også nyder at fotografere kattene i tide og
utide og bare kassere de dårlige uden at tænke mere over det )
www.erler.dk

Fra : Vibeke Jørgensen

Dato : 16-09-02 13:21

> Ja, det synes jeg også lyder sært...For som sagt virker almindelig
> genopladelige batterier upåklageligt. Så jeg tror da, at Merlin-manden
> har taget fejl

Er det ikke fordi man kan få nogen kameraer hvor opladeren sidder i selve
kameraet, og så er der kun mulighed for at oplade netop den type baterier
(altså man sætter et stik fra kameraet i stikkontakten)? Jeg har det samme i
en diskman fra technics, hvor man også kun kan oplade "deres" genopladelige
batterier i. Man kan dog godt bruge andre batterier - også genopladelige,
men de skal genoplades i en seperat genoplader.

Mvh
Vibeke J

Fra : goofy

Dato : 16-09-02 12:21

Hej Igen
prøv evt at kikke i dk.fritid.foto
og stil evt. dit spørgsmål der

Steen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 16-09-02 13:21

goofy wrote:
> Hej Igen
> prøv evt at kikke i dk.fritid.foto
> og stil evt. dit spørgsmål der

Den gruppe følger jeg - og jeg ved at
1) de er ret trætte af spørgsmålet
2) du bør læse tilbage i gruppen først (fordi det er besvaret mange
gange for nylig) - det giver sandsynligvis
3) et svar der ligner "Canon A40"-svaret ovenfor til forveksling
(udover at du dog vil få en række forslag fra halvprofessionelle som
synes at cameraer til 10.000 er det billigste noget menneske bør røre
ved

Jeg har selv Canon A40 og er godt tilfreds (dog er fokuseringen ikke
fantastisk ved svagt lys). Jeg vil anbefale at købe et 128mb
hukommelseskort med det samme - så sparer du den ekstra porto. Sådan et
skal koste omkring 500 kr (de billigste).

Genopladelige batterier vil jeg også godt anbefale - de betaler hurtigt
sig selv og opladeren hjem når du bruger blitz en gang imellem. Gå efter
batterier med 1500 MaH og opefter (de holder til mange flere opladninger
til digitalkamera som kræver en del power af batteriet).

Jeg har lige set et Canon digital Ixus med samme kunnen som A40 til en
pris der også ligner lidt - forskellen på de to serier er populært sagt
at Ixus fylder mindre, men derfor også har mindre knapper at betjene.

Endelig har jeg kun hørt godt om Olympus c220 som ligner A40 til
forveksling på datakortet, og som regel er lidt billigere.
Jeg tror at den primære forskel ligger i hvad man kan stille manuelt, så
hvis du ikke er typen der har "leget" en masse med dit avancerede
spejlreflekskamera så tror jeg det er et godt alternativ!

Jeg håber at det kan bruges, og at jeg ikke bliver lynchet for det lidt
lange OT-indlæg

(*ironi til mig selv*: smart Jesper: du fraråder at spørge i en relevant
gruppe og svarer så selv langt og offtopic... */ironi*)

Venligst

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - http://www.phonixfolk.dk

Fra : goofy

Dato : 16-09-02 13:30

Hej Jesper
> Den gruppe følger jeg - og jeg ved at
1) de er ret trætte af spørgsmålet
Så kan de lade være med at svare på det
Jeg følger ikke gruppen, men når jeg kikker i en ny gruppe går jeg altid
lidt tilbage. Det var kun ment som en hjælp til Signe.
Men man skal ALTID passe MEGET på i nyhedsgrupperne, såfremt man træder
blot en millemeter ved siden fundaset, et fundas som læses forskelligt
af forskellige mennesker, får man nærmest hugget hovedet af, og truet
med div. ulykker. Sat i killfiltet futtet xfuttet indklaget og meget
mere, der er jo altid nogen der optræder som politibetjent.
De grupper jeg følger er der altid en eller flere der ligger på lur og
venter kun på en lejlighed til at hugge til og svine folk til.
Nå jeg kunne blive ved men det hører bestemt ikke hjemme her

Steen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 17-09-02 13:56

goofy wrote:
> [...]
> Jeg følger ikke gruppen, men når jeg kikker i en ny gruppe går jeg altid
> lidt tilbage. Det var kun ment som en hjælp til Signe.

Det var faktisk ikke ment som at Signe ikke måtte/burde gå i fotogruppen
sådan som du anbefalede (selv om jeg nu godt kan se at det kan læses
sådan), men blot som en 'reminder' om at læse tilbage, og et forsøg på
at svare her hvis det kunne gøre det.
(Samtidig håber jeg selvfølgeligt at der var andre her i gruppen der fik
noget ud af mit svar.)

venligst

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik fra unge musikere - http://www.phonixfolk.dk

Fra : goofy

Dato : 17-09-02 14:52

Hej Jesper

> Det var faktisk ikke ment som at Signe ikke måtte/burde gå i
fotogruppen
> sådan som du anbefalede (selv om jeg nu godt kan se at det kan læses
> sådan),
Ok, det var heller ikke ment som et angreb på dig.

steen

Fra : Signe Sørensen

Dato : 16-09-02 15:44

Hejsa Allesammen...

Mange mange tik for at i vil dele ud af jeres viden ang. kamera, vi er
nu i fuld gang med at lede efter batterier, lader og selvfølelig et
kamera....

Igen mange mange tak

Knus fra Signe

Fra : Stine

Dato : 16-09-02 16:01

Hej Signe

Selvom det er OT giver jeg lige et lille besyv med...
Jeg kan ikke anbefale dig et bestemt kamera (da jeg efter snart et par års
søgen endnu ikke selv har besluttet mig for ét), men derimod en hjemmeside,
der laver nogle virkelige gode og dybdegående anmeldelser af de fleste
digicams, som pt. er på markedet. Derudover er langst størstedelen også
anmeldt af en masse brugere af selvsamme kameramodel. Her er så linket:

www.dpreview.com

Bagefter kan du så på www.edbpriser.dk (under kategorien 'Hardware' -
'Digital Kamera') se, hvilken dansk forhandler, der sælger de forskellige
modeller billigst

mvh
Stine

Fra : Bente Jepsen

Dato : 16-09-02 22:32

Hej.

Der findes også en anden der er god:

http://www.megapixel.net/html/issueindex.html

Der bliver der givet karakter for de enkelte cameraer.
Vi har selv et Canon Powershot G1, som er rigtig god,
men udgået model. Den har den fordel, at der er et godt
batteri med, et stort lithiumbatteri, som holder meget længe.
Vi har begge briller og kan rigtig godt lidt at bruge display-
et som søger, for ikke at skulle stå og rode rundt med
Cameraet oppe i brillerne, og trods det kan vi tage rigtig
mange billeder før batteriet er fladt. Det er så også dyrt,
hvis man vil have et ekstra, men det har vi så ikke haft
rigtig meget brug for endnu, man skal bare sørge for at
have det ladt op når man går til et eller andet, man ved
kræver mange billeder.
Så skal man også være opmærksom på om man er til et
camera der kun har programmer eller om man selv kan
vælge at sætte blænde og lukketid, eksponering o.l..
Vi bruge det jævnligt, men bruger da også tit bare de
indbyggede programmer med automatikken. Det er et
spørgsmål og at have valgmulighed.
Vi har aldrig taget så mange billeder som efter vi er
blevet digitaliseret.

Venlig hilsen
Bente

Fra : Bente Jepsen

Dato : 17-09-02 18:29

Hej igen.

For dem der har adgang til at købe ind i Metro
er der tilbud her fra i morgen, på

Canon A40 2748,- incl. moms
Kodak 4200 (tror jeg nok det var ) 1873, - incl. moms
Dockingstation til Kodak 548,- incl. moms.

Jeg tror nok det er rimelig billigt. Det er begge cameraer
på 2,0 megapix.

Venlig hilsen
Bente