Hvad nu med mændene der skifter navn
Fra : Cocooo

Dato : 15-09-02 22:59

Min lillebror valgte at skifte efternavn da han blev gift.
Indtil nu har jeg registreret spindesidens pigenavne istedet for det navn
jeg egentlig kender dem under.
Hvordan gør i med mændene der skifter?

Laver i en note om hvad det fulde navn bliver (osse på kvinderne?)

Jeg bruger Brothers keeper.

Fra : Niels Jørgen Engel

Dato : 15-09-02 23:31

"Cocooo" <frehr@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg egentlig kender dem under.
> Hvordan gør i med mændene der skifter?
>
> Laver i en note om hvad det fulde navn bliver (osse på kvinderne?)

Jeg skriver altid dåbsnavnet som personens egentlige navn. Ved evt. senere
navneskift skriver jeg det i noterne.

Niels Engel

Fra : Bent Fleron

Dato : 16-09-02 00:17

Niels Jørgen Engel wrote:
> "Cocooo" <frehr@email.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jeg skriver altid dåbsnavnet som personens egentlige navn. Ved evt.
> senere navneskift skriver jeg det i noterne.

Det gjorde jeg ligeledes indtil for et par år siden, men det gav en masse
bøvl med folk der kontaktede mig fordi hjemmesiden stadig viste navnet
'Nielsen' eller 'Jensen', så nu gør jeg det omvendt; nemlig skriver deres
dåbsnavne i noterne samt under alternativt navn. Man kan jo forsvare det med
at det nu er deres rigtige navne og eventuelle senere børn jo vil få disse
navne fra fødslen.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
"Jeg synes børn skulle være børn hele livet."

Fra : Bodil Thomasberg og ~

Dato : 21-09-02 21:04

Når du indtaster et alternativt navn hvordan gør du det hvis du bruger BK6
??
Jeg kan huske at man kunne gøre det i BK5, men jeg har ikke kunne finde
vejen dertil i BK

Mvh. Niels H. Nielsen

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 21-09-02 21:29

Hej
Når du skal bruge alternative navne i BK6 så er det faktisk lige til.
Du finder personen i Rediger.
Derefter klikker du på fanen Navn.
Så på knappen tilføj navn.
Bemærk du skal udfylde feltet navneform for at det virker og bliver gemt.
Du kan så se at det faktisk er sådan at en person faktisk kan have flere
forskellige navne i løbet af livet, så der er flere muligheder i BK6 end i
de øvrige versioner.

Niels Gjermandsen

"Bodil Thomasberg og Niels H Nielsen" <slaegt@tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:3d8cd0b9$0$11022$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 16-09-02 14:34

On Sun, 15 Sep 2002 23:59:18 +0200, "Cocooo" <frehr@email.dk> wrote:

> [...]
>jeg egentlig kender dem under.
>Hvordan gør i med mændene der skifter?
>
>Laver i en note om hvad det fulde navn bliver (osse på kvinderne?)

Brug _altid_ dåbsnavnet.

Iøvrigt er det slet ikke noget nyt i, at mænd også kan skifte navn.
Jeg har ikke mindre end 4 mænd blandt mine aner i 1700-tallet, som
overtager et kaldenavn efter svigerfar.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 16-09-02 16:55

Hej
Jeg bruger også BK og har gjort det fra Dos tiden.
Jerg har altid skrevet navnet fra dåben som navnet. Derefter har jeg brugt
Alternativ navnet som tilgiftenavnet.
Hvis du bruger BK 6 så er der faktisk mulighed for flere navneskift under
livsforløbet.
Der kan være navn ved dåb, ved adoption, ved indgåelse af ægteskab, ja selv
ved flere agteskaber, dette kan BK 6 klare. og amn kan selv bestemme hvor
disse navne skal udskrives så der er mange muligheder for denne registrering
i BK 6. BK 5 har kun en mulighed.

Niels Gjermandsen