Hør DR i Linux
Fra : Niels Andersen

Dato : 15-09-02 21:04

Jeg fik lige lyst til at høre P3, og kom i tanker om at det kan man jo
egentlig over nettet.
Men der blev jeg snydt. Man *skal* nemlig have Windows Media Player
installeret for at komme ind på radioen via DR's hjemmeside. Flinke som de
er, kommer der en fin besked der fortæller dette, med et link til et sted
hvor man kan downloade det.

Det kan godt gøre mig småsur sådan noget. Jeg betaler jo trods alt en pæn
sjat penge i licens, på trods af at jeg næsten aldrig ser nogen af de
kanaler pengene går til. Og radio hører jeg så sjældent, at jeg først nu
opdager at det ikke virker i Linux.

Anyway, jeg skriver ikke her for at brokke mig. :)
Jeg ville blot fortælle at det lykkedes mig at hacke mig igennem
javascript-junglen og finde urlerne, så vi andre også kan få lov til at
lytte. Ved at poste dem her sparer jeg nok nogle stykker for at gøre det
samme arbejde.

DR P1
http://www.dr.dk/nav/netplayer/p1-wmp.asx
mms://drlive.dr.dk/e07ch1kb64

DR P3
http://www.dr.dk/nav/netplayer/p3-wmp.asx
mms://drlive.dr.dk/e07ch2kb64

DR Klassisk
http://www.dr.dk/nav/netplayer/kl-wmp.asx
mms://drlive.dr.dk/e06ch2kb64

Boogie Skum
http://www.dr.dk/nav/netplayer/boogie.asx
mms://drlive.dr.dk/e06ch1kb64

Ghetto Skum
http://www.dr.dk/nav/netplayer/ghetto.asx
mms://drlive.dr.dk/e05ch1kb64

Electric Skum
http://www.dr.dk/nav/netplayer/electric.asx
mms://drlive.dr.dk/e05ch2kb64

MMS-urlerne virker fint i mplayer.

Jeg ved ikke om der er andre muligheder, mms i mplayer var det første jeg
prøvede, og det virkede.

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian testing/unstable

Fra : Peter Mogensen

Dato : 15-09-02 21:30

Niels Andersen wrote:

> MMS-urlerne virker fint i mplayer.

Ja, det er også min erfaring. Det samme med TV2-regionerne.
Det er TÅBELIGT at man skal rode gennem endeløse baner af Javascript og
12-13 nestede frames for at finde URL'en til en udsendelse, når det nu
godt kan ses/høres på andre systemer end Windoze.

Til Tv-stationernes forsvar, så er der vist noget med at Real (som i
RealPlayer) har opført sig som nogle mafia-folk og forsøgt at presse
markedet for penge, så der har ikke været så mange andre alternativer
end at skifte til Windows-Media-player.... bare synd de ikke har nogle
kompetente webmastere :(

Peter

Fra : Thomas Kirk

Dato : 16-09-02 11:14

On Sun, 15 Sep 2002 22:30:24 +0200, Peter Mogensen wrote:

> [...]

Yeps men ikke med Microsofts gode vilje. Det skyldes endnu engang den
store indsats fra folkene bagved diverse open source projekter. Uden
hjælp fra dokumentation (som jo ikke eksistere) har de reverse
engineer'et dele af streaming protokollen så også andre player end
microsofts egen kan "snakke" med windows media serveren.

> [...]
> nestede frames for at finde URL'en til en udsendelse, når det nu godt
> kan ses/høres på andre systemer end Windoze.

Enig lad os få noget mere åbenhed omkring det. Jeg arbejder idag for et
streaming media firma og vi ville kunne levere de overnævnte kanaler i
open source formatet ogg vorbis hvis DR og TV2 skulle være interrseret?

> [...]
> markedet for penge, så der har ikke været så mange andre alternativer
> end at skifte til Windows-Media-player.... bare synd de ikke har nogle

Tjaa hvad de ikke fatter er jo at windows er bilig i opstart som
sædvanligt (pusherstrategien) men hvis man vil noget udover bare at sende
en stream fx. begynde at tage betaling for det skal man lige pludselig
til at købe diveres site-server mssqlserver osv osv. Og set i lyset af
den senste udvikling mht realnetworks helixserver (hvor visse dele af
serveren bliver frigivet under LGPL) tror jeg ikke at windows media er
specielt billigere mere.

Fra : Joakim Recht

Dato : 15-09-02 21:51

Niels Andersen <niels-usenet@myplace.dk> writes:

> [...]
> javascript-junglen og finde urlerne, så vi andre også kan få lov til at
> lytte. Ved at poste dem her sparer jeg nok nogle stykker for at gøre det

Hej

Til DRs forsvar vil jeg da lige sige, at de har links direkte til de
forskellige streams, lige som de skriver, at man kan bruge xmms under
linux, alt sammen ret let at finde hvis man trykker på 'Om netradio'
på forsiden...

Og siden man kan bruge mplayer *skal* man jo heller ikke bruge windows
media player :)

Joakim Recht
Tlf. 20 85 54 77
Email god@cs.auc.dk / PGP key http://www.braindump.dk/pgp.txt
WWW http://www.braindump.dk / http://www.compuclub.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 16-09-02 08:08

Joakim Recht wrote in <87n0qj9dts.fsf@antinoise.obel.auc.dk>:

> [...]
> forskellige streams, lige som de skriver, at man kan bruge xmms under
> linux, alt sammen ret let at finde hvis man trykker på 'Om netradio'

OK, det er da meget fint. (Jeg kunne dog ikke finde det med linux og xmms,
og jeg kan ikke umiddelbart få det til at virke i xmms.) Men hvis man går
direkte ind på http://dr.dk/p3 som jeg gjorde, så finder man intet.

> Og siden man kan bruge mplayer *skal* man jo heller ikke bruge windows
> media player :)

Læs sætningen igen. :) "via..."

Fra : Kent Friis

Dato : 16-09-02 16:31

Den 15 Sep 2002 22:51:11 +0200 skrev Joakim Recht:

> [...]
>forskellige streams, lige som de skriver, at man kan bruge xmms under
>linux, alt sammen ret let at finde hvis man trykker på 'Om netradio'

Hvor ser du det henne? Jeg kan ikke finde noget sted hvor xmms er nævnt,
og iøvrigt heller ikke få links'ene til at virke i xmms.

Det ville da være rart, hvis man kunne bruge den samme player overalt,
i stedet for at skulle til at fyre op for mplayer for at høre DR.

>Og siden man kan bruge mplayer *skal* man jo heller ikke bruge windows
>media player :)

Det står der da stadig på http://www.dr.dk/netradio/?venstre=true at
man skal.

Mvh
Kent
--
If I wanted a blue screen, I would type "xsetroot -solid blue"
- not D:\WINNT\SETUP

Fra : Steen Suder

Dato : 16-09-02 09:45

Niels Andersen wrote:
> [...]
> er, kommer der en fin besked der fortæller dette, med et link til et sted

<KLIP>

Her er en email jeg fik fra en DR-medarbejder (han kan heller ikke
quote) den 7/6:

*****
Hej Steen

Vi følger Ogg Vorbis projekt med interesse, BBC er i test med det nye
codec som også er i en rivende udvikling.

Vi undersøger også muligheden for andet format, som f.eks. MP3 streams,
som udover at tilgodese *unix brugere og tilgodeser MacOS brugere.

Indtil videre har vi dog ingen planer om at udvide sortimentet med flere
codecs, idet vi ikke mener at investeringerne står mål med det meget
lille antal brugere som vil få glæde af yderligere codecs. Det er
korrekt at der ikke er nogen certificerede WMP-afspillere til Linux, men
da disse udgør en meget lille del af vores brugere har vi valgt at bruge
vores resourcer andre steder.

Der eksisterer dog et par uofficielle løsninger til afspilning af WMP på
Linux-platformen. Det kan du læse mere om her:

http://www.geocities.com/majormms/

http://xine.sourceforge.net/xine_frame.php?page=features.html

Håber det var svar på dit brev.

Jesper Kristiansen
DR Interaktiv

Fra : Niels Andersen

Dato : 16-09-02 11:07

Steen Suder wrote in <3D859A17.4030004@suder.dk>:
> Her er en email jeg fik fra en DR-medarbejder (han kan heller ikke
> quote) den 7/6:
[...]
> Indtil videre har vi dog ingen planer om at udvide sortimentet med flere
> codecs, idet vi ikke mener at investeringerne står mål med det meget
> lille antal brugere som vil få glæde af yderligere codecs.

Men de kan godt lave timelange udsender for "blinde afrikanere" og hvad ved
jeg? De er sgu underlige. :)
Jeg ved ikke hvad det er for en investering han snakker om, jeg kan ikke se
hvorfor det skulle være dyrere at bruge et åbent format i stedet for det
der MS-snask. Ud over at det selvfølgelig koster noget at skifte, når nu de
har lavet noget andet.

Well, vi må vel bare leve med det. Men jeg synes altså at det er surt at jeg
er tvunget til at betale til DR og TV2, bare fordi jeg gerne vil se lidt
Discovery en gang i mellem. :-/

Well, det er off-topic her, og egentlig ikke noget jeg gider diskutere
yderligere. :)

EOD herfra.

Fra : Rune Laursen

Dato : 16-09-02 14:19

Steen Suder wrote:

> [...]
>
> Vi følger Ogg Vorbis projekt med interesse, BBC er i test med det nye
> codec som også er i en rivende udvikling.

Sjovt nok har jeg modtaget flere emails inkl. præcis den samme email, da jeg
i sin tid spurgte om det samme. Ser frem til at se resultatet af deres
"evaluering" når den engang bliver færdig.....hun kan iøvrigt heller ikke
finde ud af at quote.

Rune