Styrter af med jævne mellemrum
Fra : Carsten Riis

Dato : 15-09-02 20:35

Hej Gruppe

Jeg har en maskine, der i en 3 års tid har kørt upåklagelig.

Upåklageligt som upåklageligt. For et stykke tid siden bevægede
CPU-temperaturen sig op omkring de 65 grader og den arbejde med det i en
times tid eller to.

Nu gør den det, at den styrter af med jævne mellemrum (for ikke at sige
mellem 5 minutter og en halvtime efter starten af win98se. Temperaturen
bevæger sig omkring de 50 grader.

Jeg har prøvet:
Geninstallation af win98se (fdisk og hele dynen den vej)
Tilføje og fjerne en stor harddisk (80Gb)
Undlade at installere keyboard-driver. For da jeg gjorde gik den helt
agurk.
Opgradere bios (og nedgraderet igen)

Så vidt jeg kan se på AMD's anbefalinger omkring cpu-temperaturer, så må
CPUen ikke blive varmere end de 60 grader. Kan det de to timers
"overvarme" virkelig have skadet hele maskinen så meget, at den er så
ustabil nu?

Maskinen er bestykket med følgende:

Bundkort: Asus P5a (bios: 1007a)
Processor K6-2 450Mhz
Grafikkort ATI 128 RageProII 32Mb, tv-out (hedder den vist)
CDbrænder: Acer 4*4*32
DVD-rom-drev: Toshiba 1612
Harddisk: 6,4 Gb (mærke kan jeg ikke huske)
Lydkort: Soundblaster 64(det billigste fra Creative)
Netkort: Sandberg (den fra net-in-a-box)

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Hennning Præstegaard

Dato : 15-09-02 22:17

Carsten Riis wrote:
> Jeg har en maskine, der i en 3 års tid har kørt upåklagelig.

Når du går så meget op i temperaturen må du jo have en fornemmelse
af at det er der den er gal. Har du renset cpukøleren? Efter 3år er det
min erfaring at den kan have samlet en hel del snavs.

mvh
Henning

Fra : Carsten Riis

Dato : 15-09-02 22:31

"Hennning Præstegaard" wrote:

> Når du går så meget op i temperaturen må du jo have en fornemmelse
> af at det er der den er gal. Har du renset cpukøleren? Efter 3år er det
> min erfaring at den kan have samlet en hel del snavs.

Den er renset.

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 16-09-02 06:05

Carsten Riis wrote:

> Den er renset.

Prøv at clocke den ned til 400.
Hvis det hjælper, så kan den bare ikke længere køre 450 stabilt.
Jeg har en K6 233 liggende som også har været for varm nogle gange, og
den kan ikke længere køre 233, men kun 200 nu.

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-09-02 08:52

"Jens C. Hansen [Odense]" wrote:

> Prøv at clocke den ned til 400.

Og nu 100.000 cyberkroners spørgsmålet: Hvordan gør jeg det?

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 16-09-02 10:17

Carsten Riis wrote:

> Og nu 100.000 cyberkroners spørgsmålet: Hvordan gør jeg det?

100.000 cyberkroners-svaret:

Kig i din manual, find ud af om multiplier er sat i bios eller med
jumpere, find indstillingen for 4x og sæt den/dem til det.

Fra : Phanton

Dato : 16-09-02 05:36

Hej

Komponenter som f.eks processorer har den kedelige egenskab at deres
kritiske temperaturområde indsnævres for hver gang det overskrides.
Så din Amd kan meget vel være for varm allerede ved en temperatur på bare 55
grader.

mvh phanton

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-09-02 08:53

Phanton wrote:

> [...]
> kritiske temperaturområde indsnævres for hver gang det overskrides.
> Så din Amd kan meget vel være for varm allerede ved en temperatur på bare 55

Ser du. Det vidste jeg ikke. Sådanne oplysninger kan man jo ikke finde
i de officielle vejledninger.

Jeg vil forsøge at underclocke processoreren. Hvis jeg kan finde ud af
det?