Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Kan man hæve sine pensiosopsparing ???
Fra : kim014

Dato : 15-09-02 17:25

Jeg synes man betaler mange penge ind til pensiosordning, arbejdsgiver +
lønmodtager, er der ingen mulighed for at man selv anbringer dem i sommerhus
f.eks. og får lidt glæde af pengene ???. Jeg har en drøm om en
sommerhusgrund på Holmsland Klit og nogle er steget 100 % på 5 år kan
pensionsopsparingen følge med her ??
Altså kan man få udbetalt det opsparede efter skat nu??? Mvh. Dan

Fra : Jens S., Esbjerg

Dato : 15-09-02 20:05

"kim014"
skrev
> [...]
> pensionsopsparingen følge med her ??
> Altså kan man få udbetalt det opsparede efter skat nu??? Mvh. Dan
*************
Normalt nej.
Det er jo en arbejdsgiverbetalt PENSIONSordning, hvilket betyder at
arbejdsgiveren er med til at bestemme udløbsdato, betingelser osv.
Tjek kontrakten, og aftal evt. med arbejdsgiveren at lave den om til en
privattegnet ordning. Så kan den udbetales, men du kommer til at betale 60%
strafafgift !
Hvis ordningen er lavet i bank/sparekasse, kan du normalt selv få lov at
investere pengene - men de er stadig bundet til udløbsdato.

--
Jens S., Esbjerg

Fra : Ivar Madsen

Dato : 21-09-02 08:33

On Sun, 15 Sep 2002 21:05:14 +0200, "Jens S., Esbjerg"
<jenssv@hotmailhotmail.com> wrote:

>Hvis ordningen er lavet i bank/sparekasse, kan du normalt selv få lov at
>investere pengene - men de er stadig bundet til udløbsdato.

Vil man kunne oprette et komandistanpartselskab, hvor man selv
indskyder lidt som komplamentar[1], og så indskyder hovedeparten som
komendist[1] fra ens kapitalpention?
Formålet er at invistere i noget ejendom, der gerne skulle stige i
værdi, og sammentidig bruge sin formue bundet i pentionen til noget
man har gavn af hele livet.
Hvis det er muligt, vil det så falde under 20% reglen, og hvad siger
den mere konkret end at man ikke må invistere mere end 20% af ens
kapatialpention i et firma, eller har jeg misforstået reglen helt og
aledeles?
Hvad vil skattefvar kræve som mindeste husleje i ens pentionseget hus?

[1] Hvis jeg husker ret, så er det komplemtaren der bare har en
bestemmende anpart, og komendisten der har risikoen.

--
Giv dig altid 100% på arbejdet
12% Mandag, 23% Tirsdag, 40% Onsdag, 20% Torsdag, og 5% Fredag.