Blødgøring af slanger ?
Fra : Frank

Dato : 22-02-01 09:35

Hej igen igen

Som kom dagen (læs: natten) hvor jeg installerede mit flotte sorte 530L
effect-line i stuen.

Jeg har købt mig en brugt Eheim 2260 og det er den der driller. Eller det
vil sige det er slangerne til den der driller. De er simpelthen så stive at
jeg på ingen måde kan få det til at se godt ud eller bare drømme om at få
spanden ind i skabet nedenunder.

Er de stive fra ny eller er de blevet stive ? Kan man blødegøre dem eller
skal man købe nye ?

/Frank

Fra : Klaus Peter Nielsen

Dato : 22-02-01 15:57

Køb nogen nye de koster næsten ingenting

Mvh Klaus

Fra : Madsen

Dato : 22-02-01 17:22

"Frank" <frankwodstrup@mail.tele.dk> skrev:

> Er de stive fra ny eller er de blevet stive ? Kan man blødegøre dem eller
> skal man købe nye ?

Det er vel de her lysegrønne slanger, ikke?
De er dejlig bløde som nye, men bliver med tiden stive og i det
hele taget meget øretæveindbydende at arbejde med.
Mit råd er også at købe nogle nye.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Frank Bojsen Nielsen

Dato : 22-02-01 18:27

Det er rigtig de slanger bliver stive med tiden !
Kan blødgøres i VARM vand, men køb nogle nye
de bør skiftes mindst 1 gang hver år, efter hvad jeg har erfaret og læst mig
til.

--

Med Venlig Hilsen

Frank Bojsen Nielsen

Fra : Timo Jensen

Dato : 22-02-01 19:52

"Frank Bojsen Nielsen" <frank.bojsen.nielsen@descent.dk> skrev i en
meddelelse news:zZbl6.31162$2w6.517235@twister.sunsite.dk...
> Det er rigtig de slanger bliver stive med tiden !
Gad vide om de bliver stive fordi de afgiver al deres indhold af pftalater?

> Kan blødgøres i VARM vand,
Ligesom luftslanger og havevandslanger for den sags skyld *S*

> men køb nogle nye
> de bør skiftes mindst 1 gang hver år, efter hvad jeg har erfaret og læst
mig
> til.
Det er nyt for mig. Kan du huske hvor du har set det? Og hvad skulle
formålet være? udover omsætning af slanger... Jeg har brugt de samme
slanger, til mine pumper, i *mange* år, og har *aldrig* haft en læk.

Timo Jensen
--
Husk akvadagen i Viborg den 10 marts.
http://www.viborg-akva.dk

Fra : Jan Boegh

Dato : 23-02-01 09:41

"Timo Jensen" <procellas@post1.tele.dk> wrote in message

> Det er nyt for mig. Kan du huske hvor du har set det? Og hvad skulle
> formålet være? udover omsætning af slanger... Jeg har brugt de samme
> slanger, til mine pumper, i *mange* år, og har *aldrig* haft en læk.

Jeg har nogle af de grønne slanger, der er 25 år gamle!

mvh
Jan

Fra : Frank

Dato : 23-02-01 10:11

"Jan Boegh" <jan@boegh.X_net> wrote in message

> Jeg har nogle af de grønne slanger, der er 25 år gamle!

Pas nu på - Du afslører din alder

Jeg køber nye.....

/Frank

Fra : Jan Boegh

Dato : 23-02-01 12:40

> Pas nu på - Du afslører din alder

aheem - ikke alder, erfaring!

mvh
Jan

Fra : Frank Bojsen Nielsen

Dato : 23-02-01 20:08

Den bog jeg lige havde ved hånden
"AKVARIET" af Peter Stadelmann side 49 Ståer der

Citat start
Halvårligt: Udskift filterslanger ( de bliver hårde og er så ikke mere
pålidelige).
Citat slut

Har læst i nogle andre bøger men kan ikke lige finde det havde lånt dem på
biblioteket,
men der stod så 1 år istedet for, har jeg noteret mig.

Mine egne slanger i 720 L er nu ved at være 13 mdr og ved at være hårde kan
måske
hvad ved jeg skyldes vand / temperatur / lys !

Samt har haft en ca 16 mdr slange der sprang af på min 128 L, der skiftede
jeg slange
og den var meget hård der hvor den havde siddet på ubøjningen til
strålerøret men oven
vande bag på akvariet. Den var specielt hård ca 3 cm ind fra hver ende !

--

Med Venlig Hilsen

Frank Bojsen Nielsen

Fra : Madsen

Dato : 23-02-01 22:40

> [...]

> Citat start
> Halvårligt: Udskift filterslanger ( de bliver hårde og er så ikke mere

Ja og det er vel også rigtigt at hvis man med jævne mellemrum
skiller samlingerne fra hinanden så bliver det "kriminelt"
De sidder nemlig ikke så godt fast når der ikke er mere blødgøring
tilbage i slangen, men hvis man sjældent skiller rør og slanger fra
hinanden, så sidder det somregel ret godt fast. Tit og mange gange
har jeg måtte bruge vold og en kniv for at få slangerne fra pumpehuset
igen f.eks.

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Timo Jensen

Dato : 26-02-01 16:23

> Samt har haft en ca 16 mdr slange der sprang af på min 128 L, der skiftede
> jeg slange
Pokkers uheldigt. Det har jeg ALDRIG prøvet, måske fordi jeg er meget
omhyggelig med at slangerne er "i bund" på studserne, samt at mit største
Eheimfilter er med omløbere på slangen, så de *kan* ikke falde af.

> og den var meget hård der hvor den havde siddet på ubøjningen til
> strålerøret men oven
> vande bag på akvariet. Den var specielt hård ca 3 cm ind fra hver ende !
Det kender jeg godt, og det kan gøre det svært at sætte slangerne ordentligt
på efter rengøring, men det har jeg, hidtil, løst ved at skære de tre
centimeter af slangen. Resten er jo "næsten" som ny...

Timo Jensen

Fra : Madsen

Dato : 23-02-01 14:22

> [...]

> Kan blødgøres i VARM vand, men køb nogle nye
> de bør skiftes mindst 1 gang hver år, efter hvad jeg har erfaret og læst mig

Det er heller ikke min erfaring.
Dem jeg har nu er over 5 år, men de har også siddet på samme
måde igennem de 5 år. Hvis jeg skulle til at flytte dem et andet
sted hen eller placere dem anderledes, så ville jeg nok købe
nogle nye fremfor at døje med det.
Dog kunne jeg aldrig drømme om at skifte dem ud efter et år
udelukkende fordi året er gået. Det vil være spild af god PVC ;)

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Terrarieforeningen A~

Dato : 23-02-01 21:40

Blødgøring af slanger. Uha uha!
Har egentlig ikke haft tankerne på dette område ...... Blødgøring - bliver
stive - BLØDGØRERE!!! Hmmmmm Hvis man "hele tiden " køber nye slanger må man
vel også oversømme akvariet med blødgørere. Kan vel næppe være sundt - ja
altså for fiskene.

filosoffen

Fra : Madsen

Dato : 23-02-01 22:37

"Terrarieforeningen AHS - <ahs.krybdyr@get2net.dk> skrev:

> [...]
> vel også oversømme akvariet med blødgørere. Kan vel næppe være sundt - ja

Tja jeg tvivler på de frigiver ret meget.
Det er jo nok netop fordi at blødgøreren "fordamper" med tiden.
Sollys er jo en stærk årsag til at processen går forholdvis hurtigt,
men jeg tror personligt at der forsvinder lige så meget blødgører
ud af slangen som ind i vandet der løber i den. Desuden tror jeg
nu ikke den gør den store skade på fiskene, men det er der jo
nok et hav af forskellige meninger om. :)

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Terrarieforeningen A~

Dato : 24-02-01 17:06

Det er ganske korrekt at blødgørere i plast der har forbindelse til luft
fordamper. Men her har det adgang til vand med forskellige stoffer i. Jeg
vil tro at blødgørerne mindst lige så gerne vil ind i vandet. Men som du
skriver er der nok mange indgangsvinkler hertil. Kunne være interessant om
nogen rent faktisk har undersøgt og målt på det.

Fra : Madsen

Dato : 25-02-01 00:49

"Terrarieforeningen <ahs.krybdyr@get2net.dk> skrev:'

> [...]
> skriver er der nok mange indgangsvinkler hertil. Kunne være interessant om
> nogen rent faktisk har undersøgt og målt på det.

Ja det er da lidt tankevækkende at netop PVC med phthalatholdige
blødgørere jo er dem der er mistænkt for at sive ud i vandmiljøet og give
østrogenlignende effekt og mistanke til faldende sædkvalitet, men alting
er relativt. Jeg tvivler stadig på det har nogen målbar effekt i akvariet.
Tænk på hvor tit man egentlig skifter vand om året. De phthalater der
måtte sive ud, bliver vel fortyndet millioner af gange på deres vej.
Det skal man så igen minimere med en eller anden faktor, fordi der også
siver noget ud i luften osv. osv. Til sidst tør man ikke trække vejret mere.
Slangerne bliver forholdsvis hurtigt stive som må betyde at migrationen
hurtigt er overstået, og sådan kan man så blive ved.

Måske man dog alligevel skulle begynde at advare imod udskiftning af
slangerne hvert halve år, pga. fare for migration af for mange phthalater
til vores akvarievand, vores fisk og senere os selv, igennem grundvandet.
Hvem ved? :)

Der er så mange faktorer der spiller ind, at jeg personligt får ondt i
knoppen af at tænke på det, men jeg fandt et godt link på google som
fortæller lidt om det man regner med at vide.

Her et par udklip:

»Diethyl hexyl phthalat (DEHP) er ikke akut giftig for vandorganismer,
men DEHP kan forårsage kronisk giftvirkning for vandorganismer
(forårsaget af direkte eller indirekte effekter) og kan forårsage kroniske
effekter i vandmiljøet. DEHP er bionedbrydelig under aerobe forhold
(ilt tilstede), mens anaerob nedbrydning (under iltfri forhold) ikke er påvist.
DEHP kan således akkumuleres i anerobe miljøer f.eks. i sediment og jord.
DEHP viste sig svagt positiv for xenoøstrogene effekter i en screeningstest
og er derfor blandt de stoffer, som mistænkes for østrogenlignende
effekter.«

»Blødgørere bliver ekstraheret fra blød PVC, f.eks. ved vask af vinylgulve
eller tekstiler med PVC-tryk eller overfladebelægning. Fra emballage af
blødgjort PVC vil de fleste blødgørere migrere i et vist omfang til produktet,
f.eks. ved kontakt med et fedtholdigt produkt. Phthalat blødgørere er
desuden fundet i betydelige koncentrationer i jord og i vandmiljøet.«

Netop det med at det helst vil migrere til fedt, var det der satte hele
debatten igang i sin tid svjv. (Man fandt ud af at valg af plasttype til
produktion af madfolie, ikke var så heldig igen.)

Hele "rapporten" kan læses her (hvis man gider ;)
<http://www.mst.dk/default.asp?Sub=http://www.mst.dk/udgiv/publikationer/1999/87-7909-160-1/html/bil02.htm>

--
Mvh. Madsen
(Remove »who« in email)

Fra : Henrik T Rathje

Dato : 11-03-01 12:52

Frank wrote:

> [...]
> spanden ind i skabet nedenunder.
>
> Er de stive fra ny eller er de blevet stive ? Kan man blødegøre dem eller

Hej

Hvis det kun er enden af slangen man skal have blødgjort. Så er det letteste at
varme slangen op over et sterin lys. jeg har brugt denne metode mange gange,
især gamle slanger.

Mvh
Henrik Rathje

Fra : Keyser Soze

Dato : 11-03-01 15:06

Se dog at få sparet sammen til et par meter nye slanger. Så er du også
sikker på, at de bliver siddende på pumpen.

M. v. h.

Keyser Soze