Terratec DMX XFire 1024
Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 15-09-02 09:25

Er der en måde man kan teste et lydkort på?
Jeg har ovenstående lydkort i et system ellers bestående af;

- ECS K7S5A bundkort
- Athlon XP 1600 CPU
- TNT 2 PCI grafikkort
- Seagate 80Mb HD

Ifølge WinXP Pro fungerer lydkortet, og det er også aktiveret, men jeg kan
overhovedet ikke få nogen lyd ud af det.
Har prøvet at hente de seneste drivere til WinXP fra Terratec, men lige
lidt har det hjulpet.

Mvh. Jan

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 15-09-02 13:28

Jan Allan Andersen wrote:
> [...]
> jeg kan overhovedet ikke få nogen lyd ud af det.
> Har prøvet at hente de seneste drivere til WinXP fra Terratec, men

Bare lige for at få dækket de mest banale årsager:
Har du checket dit kabel, at du bruger den rigtige udgang og at den er
aktiveret i mixer softwaren osv osv..

-Sune

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 15-09-02 14:51

"Sune Mika Salminen" <not_real@fakeantispamemail.dk> wrote in news:am1tu1
$1a43$1@news.cybercity.dk:

> Bare lige for at få dækket de mest banale årsager:
> Har du checket dit kabel, at du bruger den rigtige udgang og at den er
> aktiveret i mixer softwaren osv osv..

Jeps, den del er checket af. Men har spekuleret på om det gør nogen
forskel, hvis jeg disabler internt lykort, gameport mv. i BIOS?

Mvh. Jan

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 15-09-02 19:17

Jan Allan Andersen wrote:
> [...]
>
> Jeps, den del er checket af. Men har spekuleret på om det gør nogen
> forskel, hvis jeg disabler internt lykort, gameport mv. i BIOS?

Der har du muligvis fat i noget.

-Sune

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 16-09-02 09:04

"Sune Mika Salminen" <not_real@fakeantispamemail.dk> wrote in news:am2ie7
$226e$1@news.cybercity.dk:

> Der har du muligvis fat i noget.

Ingen forskel overhovedet, kan bare ikke få nogen form for lyd fra kortet.
Der er velefterhånden kun den mulighed at kortet er defekt, enten lige fra
da jeg købte det (for et stykke tid siden, hvor jeg rodede virkeligt meget
med det, for at prøve at få det til at fungere på en Compaq 5186, hvilket
heller ikke lykkedes), eller også har alt mit roderi samt måske tiden
bevirket at kortet er gået i u'du - Også selvom WinXP pro siger enheden
fungerer korrekt.
Surt!

Mvh. Jan

Fra : Jesper Brogaard

Dato : 16-09-02 07:53

"Jan Allan Andersen" <nospam_akker@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> overhovedet ikke få nogen lyd ud af det.
> Har prøvet at hente de seneste drivere til WinXP fra Terratec, men lige

Har selv nævnte kort og er i øvrigt rigtig glad for det, men havde også
gevaldige installationsproblemer. WinXP skrev at kortet fungerede korrekt,
men at driveren ikke var startet. Skyderne i mixeren stod skævt (venstre
lav, højre høj) og kunne ikke flyttes. Jeg prøvede alt muligt med nye
drivere, installering og afinstallering etc. Det var meget svært og til
sidst geninstallerede jeg WinXP - det hjalp. Nu virker kortet upåklageligt.
Jeg har på fornemmelsen at det var mit AIW grafikkort som drillede. Det
virker i øvrigt også fint nu. Måske er det noget med rækkefølgen af
driverinstallationen.

Du kan evt. ringe til Terratecs danske agent. Han er meget flink og vil
gerne hjælpe. Nummeret står på den internationale hjemmeside.

Åh, lige en enkelt ting: Da jeg fik kortet til at fungere var lyden meget
lav, men det skyldtes udelukkende at jeg have inaktive højttalere. Der er
ikke forstærker i kortet så d skal bruge aktive højttalere.

--
Jesper Brogaard, Denmark, Europe
(Please do not reply by mail)

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 18-09-02 12:25

"Jesper Brogaard" <me@privacy.net> wrote in

> [...]
> grafikkort som drillede. Det virker i øvrigt også fint nu. Måske er
> det noget med rækkefølgen af driverinstallationen.

Har, af anden årsag, geninstalleret WinXP pro uden at det hjalp.
Som sagt, må nok konkludere at det er kortet der er defekt - Og det har det
måske været hele tiden - ØV!

En anden sag er - Jeg har lige "plyndret" en oldsags-PC jeg havde stående.
Der var bl.a. et lydkort som jeg ikke kan se hvad er. Den har en chip
(lychippen?) hvorpå der står; "CRYSTAL CX4236B-XQ3 AT AMI-ID9644". Og så
står der på selve kortet noget med ; "MF-4236PW REV 1.0"
Nogen der aner hvilket lydkort dette er? Om det kan bruges med mit setup?
Og vil det lyde bedre end bundkortets indbyggede lyd?

Mvh. Jan

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 18-09-02 13:52

Jan Allan Andersen wrote:

> [...]
> står der på selve kortet noget med ; "MF-4236PW REV 1.0"
> Nogen der aner hvilket lydkort dette er? Om det kan bruges med mit setup?

Crystal CS4236-chippen findes på mange low-end kort, så det er nok ikke
det allerbedste du kan finde, men svjv er chippen på et Terratec også en
Crystal chip, vistnok CS4624, så helt dårligt kan kortet næppe være.

> Og vil det lyde bedre end bundkortets indbyggede lyd?

Ved ikke, men sandsynligvis ja.
Du skal dog muligvis disable det indbyggede (i bios'en) først, for at få
det andet til at virke.

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 18-09-02 20:03

"Jens C. Hansen [Odense]" <greylion.gmx@net> wrote in

> [...]
> også en
> Crystal chip, vistnok CS4624, så helt dårligt kan kortet næppe være.

Okay, det er vist ikke lige noget for mig - Viser sig iflg. Google-opslag
at være et "Techmakers, Ltd. mf-4236pw" 16-bit ISA lydkort - Det kan jeg
ikke lige bruge på mit bundkort.

> Du skal dog muligvis disable det indbyggede (i bios'en) først, for at
> få det andet til at virke.

Tjae, det har desværre ikke hjulpet med mit Terratec lydkort

Mvh. Jan

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 18-09-02 21:02

Jan Allan Andersen <nospam_akker@ishoejby.dk> wrote in

> Tjae, det har desværre ikke hjulpet med mit Terratec lydkort

Og nu fatter jeg virkeligt ikke en meter, mildest talt.
Åbenbart virker mit Terratec lydkort alligevel - eller gør det? Eller er
det bare fordi jeg har misforstået noget helt andet?
Sagen er den, at sådan som jeg har forstået det, så sætter man det lille
kabel (ved ikke hvad det hedder?) fra sine CD-drev til lydkortet for at få
lyd fra de CD'ere man spiller - Har jeg forstået det rigtigt?
For nu sidder de kabler fra både mit DVD-drev og fra min CD-brænder i
Terratec lydkortet - og der kommer lyd!!!!!
Til gengæld kommer der ikke nogen system-lyde, hvis jeg sætter Terratec
lydkortet til at være standard lydenhed?????

Så nu kommer DVD/CD lyden åbenbart via Terratec kortet, mens system-lyde
kommer via det indbyggede lydkort (C-Media Wave Device)?????

Eller er der et eller andet jeg fuldstændigt har misforstået?

Mvh. Jan

PS. Desværre "knitrer" det stadigvæk i mine højttalere når jeg afspiller
DVD'ere - men ikke ved hverken audio-CD'ere eller spil.

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 19-09-02 15:18

Jan Allan Andersen wrote:

> PS. Desværre "knitrer" det stadigvæk i mine højttalere når jeg afspiller
> DVD'ere - men ikke ved hverken audio-CD'ere eller spil.

Jeg har helt glemt at spørge - har du nyeste bios ?

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 23-09-02 14:02

> Jeg har helt glemt at spørge - har du nyeste bios ?

Nej, det har jeg ikke. Har faktisk forsøgt at opdatere BIOS, men åbenbart
mangler jeg et eller andet - Om ikke andet, så forstand
Har hentet Ami flash programmet (v.3.33) og nyeste BIOS til K7S5A samt
udprintet vejledningen på hvordan man gør.
Men ift. hvad der iflg. vejledningen skal ligge på disken, så mangler
indtil flere ting; VXADBACK.BIN, AWD816A.EXE og VXADV12F.BIN. Har kun
følgende; AMINF333.EXE og så selve .ROM filen.
Til gengæld ligger der en hulens masse andre ting på disken.

Mvh. Jan

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 23-09-02 14:14

"Jens C. Hansen [Odense]" <greylion@gmx.net> wrote in

> Jeg har helt glemt at spørge - har du nyeste bios ?

Har også forsøgt at opdatere drivere til SIS635, men det kan jeg åbenbart
heller ikke finde ud af.
Har hentet og udpakket SIS 7012 PCI Audio Driver, men når jeg så kører
setup får jeg følgende "fejlmeddelelse"; -536870397.
Det siger jo virkeligt meget.

Mvh. Jan