Asus A7V bios - hjælp !
Fra : Martin Larsen

Dato : 14-09-02 22:29

Hej !
Jeg kom i går til at flashe min bios med den forkerte bios (til A7A133
istedet)

Det bevirkede at maskinen ikke kunne starte op.
Det lykkedes mig at omprogrammere bios til den gamle version igen, ved at
sætte den over i et gammelt P2B bundkort.
Så troede jeg min lykke var gjort.
Nu viser det sig at maskinen starte som normalt, den kan bare kun holde sig
kørende i omkring 20 sek, så går den død.
Kan det være at jeg har beskadet noget af hardwaren, fx. mit athlon 800 CPU,
da jeg forsøgte at starte maskinen med den forkerte BIOS.
Jeg håber at nogen der kan svare mig på om det er CPU der er røget eller
hvilken del der er gået.
På Forhånd tak.

Martin Jakob Larsen
e-mail: mjl@mjl.dk

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 15-09-02 00:25

Hardwaren har næppe taget fejl og jeg tror ikke at du kan flashe den rigtige
bios på et forkert bundkort.
Så på den igen - flash den rigtige bios på det rigtige bundkort.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : Nuxx

Dato : 15-09-02 11:51

Asus har et program der hedder ASUS Update som automatisk opdaterer med den
nyeste (og korrekte) version af BIOS.

Mvh.

Mads

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 15-09-02 12:33

LOL det hjælper jo ikke manden når systemet kun kører i 20 sec. !

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 15-09-02 13:31

Martin Larsen wrote:
> [...]
> Det lykkedes mig at omprogrammere bios til den gamle version igen,
> ved at sætte den over i et gammelt P2B bundkort.

Smart trick, ellers

> [...]
> 800 CPU, da jeg forsøgte at starte maskinen med den forkerte BIOS.
> Jeg håber at nogen der kan svare mig på om det er CPU der er røget

Du kan prøve at tage CPU'en ud og se om den forbliver tændt i mere en 20
sekunder. Der skulle gerne stå "No CPU detected" eller noget i den stil.
Så ved du i det mindste om det er CPU'en der er gået. Prøv evt. det
samme med RAM'en.

-Sune

Fra : Peter

Dato : 16-09-02 10:05

"Sune Mika Salminen" <not_real@fakeantispamemail.dk> wrote in message

> [...]
> sekunder. Der skulle gerne stå "No CPU detected" eller noget i den stil.
> Så ved du i det mindste om det er CPU'en der er gået. Prøv evt. det

Hmm, har aldrig hørt om at et bundkort kan starte og skrive noget på skærmen
uden CPU *LOL* Sådan et gad jeg godt at have....

/peter

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 16-09-02 10:34

Peter wrote:
> [...]
>>
> Hmm, har aldrig hørt om at et bundkort kan starte og skrive noget på
> skærmen uden CPU *LOL* Sådan et gad jeg godt at have....

Funktionen ligger i ROM, så det er ikke nødvendigt med en CPU for at
skrive "no CPU". Prøv det hvis du ikke tror på mig.

-Sune

Fra : Peter

Dato : 16-09-02 12:56

Har prøvet mange bundkort, de gør det ikke. Så har aldrig set et som har
denne feature

/peter

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 16-09-02 20:00

Peter wrote:
> Har prøvet mange bundkort, de gør det ikke. Så har aldrig set et som
> har denne feature

Asus Tusl2-C og P2B...?

-Sune

Fra : Peter

Dato : 17-09-02 08:00

> Asus Tusl2-C og P2B...?

Har selv haft et P2B, og der kom intet billede på. Hvis du fjerner alt RAM
kommer den så også og siger "No RAM"?

Fra : Peter

Dato : 17-09-02 13:00

En ting jeg egentligt godt gad og vide....

En BIOS er bare en ROM, er vi enige om det?

Hvis du ikke har nogen CPU monteret, hvordan vil du så eksekverer noget kode
fra en ROM?

/peter

Vi er vel enige om at kode i en ROM ikke kan eksekverer sig selv *LOL*

Fra : Jens Petersen

Dato : 17-09-02 17:09

On Tue, 17 Sep 2002 13:59:32 +0200, "Peter" <@> wrote:

>En ting jeg egentligt godt gad og vide....
>
>En BIOS er bare en ROM, er vi enige om det?
>
>Hvis du ikke har nogen CPU monteret, hvordan vil du så eksekverer noget kode
>fra en ROM?

Mon ikke der er en form for cpu indbygget i chipsettet? Det kræver
ikke den store intelligens at skrive "NO CPU" på skærmen.

Hvis man tænder skærmen uden at kablet er sat i grafikkortet kommer
der da også en fejlmeddelelse på skærmen.

--
Jens

It's not the bullets that kill you, it's the holes.

Fra : Peter

Dato : 18-09-02 07:48

Tja, hvem ved. Men hvem fanden vil indebygge en mini CPU i et chipset, for
at den kan skrive "No CPU"
Den tror jeg sku heller ikke på...

En monitor har jo som standard en ROM og en CPU, da det er den måde den
styre indstillingerne på. Derfor er det ikke noget problem at skrive noget
på skærmen hvis ledningen ikke er sat til computeren. Men et bundkort ikke
nogen ekstra CPU indbygget. Hvis du ligger mærke til det, er det også de
færreste bundkort som bipper hvis man tager CPU'en ud, da den så ikke kan
kører sin kode og sige biiipppp.

/peter

Fra : o&u

Dato : 15-09-02 13:46

On Sat, 14 Sep 2002 23:28:46 +0200, "Martin Larsen" <mjl@mjl.dk>
wrote:

> [...]
>da jeg forsøgte at starte maskinen med den forkerte BIOS.
>Jeg håber at nogen der kan svare mig på om det er CPU der er røget eller

Har du resat cmos ?

Det skal gøres med powerkabel fra.

På asus a7v er der ofte ingen clear cmos jumper. Men i nærheden af
bundkortets batteri, er der så 2 store loddeøer. Dem spidder du med en
pincet, saks, tang eller hvad du kan finde. Så skulle en
grundindstilling genskabes. Alternativt kan man tage batteriet helt
ud, og kortslutte de 2 terminaler i batteriholderen.

Hvis ikke du allerede har forsøgt det, så kan det bare være det.

mvh

John

Fra : Peter C

Dato : 15-09-02 20:21

> Har du resat cmos ?
>
> Det skal gøres med powerkabel fra.

Det vil ikke gavne noget.
Hvis der ligger forkert eller ingen information på BIOS-chippen, er der
_intet_ at gøre, andet end finde en anden A7V´er der kan starte op,
hvorefter man flasher en ny A7V BIOS til den døde comp.

Jeg har selv været hele turen igennem. Jeg taler af (dyrtkøbt) erfaring.

MVH Peter C.

Fra : Leony

Dato : 16-09-02 07:35

"Martin Larsen" <mjl@mjl.dk> skrev i en meddelelse

> Det lykkedes mig at omprogrammere bios til den gamle version igen, ved at
> sætte den over i et gammelt P2B bundkort.

Kan du beskrive den proces nærmere, det lyder temmelig interessant.
Jeg kan ikke se hvordan du kan starte en død BIOS i et board men ikke et
andet. Med mindre du selvfølgelig har lavet cowboytricket (=ombytning).

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/