Hjemmeside med kirker
Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 14-09-02 18:03

Kære gruppe !

Nu har Rikke lavet et udspil som mildest talt er kanon flot på rekord tid :
http://www14.brinkster.com/famfoto/kirkebilleder/

Jeg lagde jo ud med at jeg godt ville stille min server til rådighed - men
hvis det viser sig at den er for langsom (adsl 256....) (plads er ikke det
store problem, så længe den holder sig under 1-2 giga) og det ikke er nok at
tegne et hurtigere abonnement - så er DIS-Danmark jo nærliggende - altså
hvis de har plads ??

Jeg har haft rettet henvendelse til Familie Journalen - hvor jeg foreslog
dem at frigive deres kirkeserie til slægtsforsker-hjemmeside-brug, mod
behørig angivelse af kilde, men de takkede nej...

Hilsen Thomas

Fra : Familien Kristensen

Dato : 14-09-02 20:34

"Thomas Jørgensen" <thomas@overvindinge.dk> skrev i en meddelelse
> Kære gruppe !
>
> Nu har Rikke lavet et udspil som mildest talt er kanon flot på rekord tid
:
> http://www14.brinkster.com/famfoto/kirkebilleder/

Det er et rigtigt godt initiativ!

--
Venlig hilsen
Jeannie Kristensen

Fra : Angelbo

Dato : 15-09-02 00:41

"Familien Kristensen" <fjernmig.jeannie.kristensen@mail1.stofanet.dk> skrev
i en meddelelse news:am0306$t30$1@sunsite.dk...
> "Thomas Jørgensen" <thomas@overvindinge.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Hej

Nu ville jeg lige prøve at se siden her med kirkebilleder. Et flot initiativ
synes jeg. Desværre kan jeg ikke komme ind på siden, da der åbenbart har
været for meget trafik for en dag. Prøv engang efter midnat skrives der.
Klokken er nu 1.55, og siden er nævnt her første gang kl. 19.03.
Der må have været mange og kigge forbi. Forståeligt nok.
Så er spørgsmålet bare: Hvornår er det efter midnat? Og er det bare nyhedens
interesse, der gør, at der lige nu er så meget trafik på den side?

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 15-09-02 01:36

"Angelbo" <angelbo@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> synes jeg. Desværre kan jeg ikke komme ind på siden, da der åbenbart har
> været for meget trafik for en dag. Prøv engang efter midnat skrives der.

server og de skifter jo døgn lidt anderledes end os... så mon ikke det er
forklaringen ?
Thomas

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-09-02 07:18

On Sat, 14 Sep 2002 19:03:23 +0200, Thomas Jørgensen wrote:

>Nu har Rikke lavet et udspil som mildest talt er kanon flot på rekord tid :
>http://www14.brinkster.com/famfoto/kirkebilleder/

Glimrende initiativ. Nu er det så op til brugerne at fylde databasen
op.

Med så mange billeder fra så mange forskellige mennesker, vil
kvaliteten jo nok komme til at svinge en del. For så vidt at det er
indsenderen der scanner billedet, synes jeg der bør udarbejdes nogle
få retningslinier angående størrelse, farvedybde og den slags og så
bør man kunne tilbyde hjælp med at optimere billederne.

Et hurtigt kig afslører behovet: billedet af Ansgar kirke trænger
voldsomt til en justering, hvilket jeg har gjort og sendt det til
kirkebilleder@fjordbak.dk. Helt god bliver denne metode dog aldrig,
for hvis jeg kopierer et JPG-billede fra ehjemmesiden og gemmer det
igen efter justering, komprimeres atter i JPG, med kvalitetstab til
følge.

Jeg medvirker gerne i enkelttiltælde, men med den båndbredde jeg råder
over, vil jeg ikke påtage mig download/upload af flere tusinde
billeder.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kai Eskildsen Møller

Dato : 15-09-02 08:51

Kurt Hansen <kurt@towle.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1s88oucq0jvqv1dpe1i25sh130bv5ufr8l@4ax.com...

> [...]
> få retningslinier angående størrelse, farvedybde og den slags og så
> bør man kunne tilbyde hjælp med at optimere billederne.

Brug billederne som de fremsendes og lad webmasteren tilpasse størrelsen -
hvis de da skal tilpasses. Ingen har brug for alle kirker alligevel, og hvad
efterbehandlingen angår kan de fleste tilrette billederne efter eget behov
så det kan bruges i egne udskrifter i en god kvalitet. - Kvaliteten af
udskriften afhænger i høj grad også af printerens muligheder.
Jeg synes det er et fantastisk godt initiativ der her er lavet, og jeg tror
at skal der stilles bestemte krav til billederne, så vil projektet ikke få
den optimale opbakning.

> [...]
> for hvis jeg kopierer et JPG-billede fra ehjemmesiden og gemmer det
> igen efter justering, komprimeres atter i JPG, med kvalitetstab til

Med et godt (og rimelig dyrt) fotobehandlingsprogram undgår du nemt
kvalitetstab. Men også i flere shareware-programmer kan gemme JPG uden
kvalitetstab ved at gemme som 100%.

> Jeg medvirker gerne i enkelttiltælde, men med den båndbredde jeg råder
> over, vil jeg ikke påtage mig download/upload af flere tusinde
> billeder.

Har det da været på tale???????
Med den båndbredde jeg råder over betyder det mindre, så hvis enkelte ønsker
et billede behandlet hjælper jeg også gerne. Men flere tusinde? Det får jeg
næppe tid til.

m.v.h.
Kai Eskildsen Møller
kem@tdcspace.dk
http://home24.inet.tele.dk

Fra : Karl-Heinz Hansen

Dato : 15-09-02 11:30

Jeg ved, at FamDex brugergruppe udgiver en CD med kirker bl- a. fra
Familiejounalen kirker, og jeg mener, at medlemmer af den brugergruppe har
lov til at bruge dem i deres bøger, der fremstilles med FamDex.

www.famdex.dk

Men eller s kan jo prøve at læse om det på ovenstående hjemmeside.

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 15-09-02 12:10

"Karl-Heinz Hansen" <karlheinz@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Familiejounalen kirker, og jeg mener, at medlemmer af den brugergruppe har
> lov til at bruge dem i deres bøger, der fremstilles med FamDex.

Hej Karl som du kan se her http://overvindinge.dk/fj/ - så er det ikke
muligt bare at bruge Familie Journalens billeder på hjemmesider...

Hilsen Thomas

Fra : Karl-Heinz Hansen

Dato : 15-09-02 16:25

Jo, men det kræver, at du bruger famdex og melder dig ind i brugergruppen,
så er det i orden.

M.v.h.

K.H. Hansen

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 15-09-02 12:56

> [...]
> Familiejounalen kirker, og jeg mener, at medlemmer af den brugergruppe har
> lov til at bruge dem i deres bøger, der fremstilles med FamDex.

Jeg har ikke kunnet se på deres hjemmeside at de bruger Familie Journalens
billeder ?? i øvrigt så koster det jo også penge at være med der...

Hilsen Thomas

Fra : Bente Poulsen

Dato : 15-09-02 17:24

Hej Gruppe
Jeg syntes det er rigtig flot at Rikke har lavet en side med kirker, jeg er
lidt i vildrede omkring familie jouranlens kirkebilleder. må man ikke lægge
dem ud på nettet uden at spørge.??
Grunde til spørgsmålet er, at jeg idag har været sammen med min moster, som
fortæller at hun har ca. 1200 af disse billeder, og jeg er ganske sikker på
at jeg gerne må låne dem, scanne dem eller andet og så lægge dem ud på
Rikkes side, men er det så lovligt ???

Med venlig hilsen
Bente Poulsen

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 15-09-02 17:33

> [...]
> fortæller at hun har ca. 1200 af disse billeder, og jeg er ganske sikker

> at jeg gerne må låne dem, scanne dem eller andet og så lægge dem ud på

Kære Bente,

Det er det ikke.
Prøv at følge disse tidligere tråde i denne NG:

Fra: "Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.dk>
Emne: Kirkebilleder
Dato: 7. september 2002 15:16

Fra: "Thomas Jørgensen" <thomas@overvindinge.dk>
Emne: Hjemmeside med kirker
Dato: 14. september 2002 19:03

Fra: "Thomas Jørgensen" <thomas@overvindinge.dk>
Emne: ideer til kirkebilledesiden
Dato: 15. september 2002 09:38

Især den fra Thomas Jørgensen den 14.sept. giver dig vist et svar.

--
Venligst
Poul F. Andersen

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 15-09-02 17:42

Kære Bente !

Jeg har rettet en direkte henvendelse til Familie Journalen - du kan se
spørgsmål og svar her www.overvindinge.dk/fj

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 15-09-02 23:28

"Bente Poulsen" <stenbuk@paradis.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har rettet en direkte henvendelse til Familie Journalen - du
> kan se spørgsmål og svar her www.overvindinge.dk/fj

Jamen, du har jo spurgt om bladhuset ville offentliggøre disse billeder på
nettet - og det svarer man at man ikke har.

Spørges i stedet direkte om billederne må benyttet til formålet (når der nu
er nogen der ligger inde med mange af disse), så er svaret måske et ganske
andet.
--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
genealogi@kulturel.dk [2100]

Fra : Arne Feldborg

Dato : 15-09-02 20:17

"Bente Poulsen" <stenbuk@paradis.dk> skrev Sun, 15 Sep 2002 18:23:31
+0200

> [...]
>at jeg gerne må låne dem, scanne dem eller andet og så lægge dem ud på

Kun hvis de er mere end 50 år gamle.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Karl-Heinz Hansen

Dato : 15-09-02 19:22

Klart at det koster penge, for selvom der laves meget frivilligt arbejde i
brugerklubben, så er det jo omkostninger forbundet med projektet, at scanne
dem ind brænde CD og sende dem rundt til medlemmer af brugergruppen.

Du kunne for eks. tage kontakt til Programmøren Lejf Høgh, så ville du få
flere oplysninger.

Prisen for at være med i brugergruppen er den formidable sum af kr. 50/år,
så jeg kan da godt se at det er store omkostninger forbundet med det.

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 15-09-02 20:39

Hej Karl-Heinz

Du må undskylde hvis jeg er lidt sen idet - men kan mand være med i
brugergruppen uden startpakke til 300 kr. eller uden hele pakken til 500 kr.
og uden moduler til 200 kr. pr. stk. ?

Men alt i alt - det som jeg bare ville var, at folk skulle kunne få et
billede af en kirke, når de har brug for det til deres
slægtsforskningsside - uden dikkedarer og uden at være medlem af dette eller
hint - simpelt og enkelt !

Og egentlig er det da temmelig befriende at Internettet er kommet dertil -
hvor en ide kan få lov til at udvikle sig til en hjemmeside i løbet af
ganske få dage - og det helt uden reklamer, dyre programører osv osv.. men
kun ved gode menneskers gode vilje og indsats

Jeg syntes at det ville være helt fint, hvis DIS-DK eller andre ville
tilbyde server plads til sådan et projekt, men at skulle starte sådan noget
op via en forening - tja.... der ville nok skulle en del snak og
overvejelser, planlægning og måske skrinlægning til...

I øvrigt syntes jeg at det er lidt mærkeligt at famdex.dk har fået lov til
at scanne og udsende Familie Journalens kirkebilleder - når dette ikke
bliver nævnt i bladets svar på min anmodning..

Mvh. Thomas

Fra : Karl-Heinz Hansen

Dato : 16-09-02 13:03

> [...]
>
> Du må undskylde hvis jeg er lidt sen idet - men kan mand være med i
> brugergruppen uden startpakke til 300 kr. eller uden hele pakken til 500

Nej det kan du nok ikke, men du behøver da ikke at købe hele pakken, du
bestemmer jo selv hvor meget dit program skal være for at opfylde dit behov.
Ville det ikke være mærkeligt, at være medlem af en brugergruppe, hvis ikke
man bruger det program som brugerklubben bygger på.

> I øvrigt syntes jeg at det er lidt mærkeligt at famdex.dk har fået lov til
> at scanne og udsende Familie Journalens kirkebilleder - når dette ikke
> bliver nævnt i bladets svar på min anmodning..

Jeg vil da forslå, at du tager kontakt til Finn Hyldmar E-mail:
fina@mobilixnet.dk da det er ham der arbejder med projektet, for yderligere
oplysninger.

Det var jo bare for at gøre opmærksom på, at det bliver arbejdet med sagen
på andre måde end de foreslåede, om copyright rettighederne overtrædes, det
tror jeg næppe, så ville brugergruppen nok forlængst ha haft Familie
Journalen på nakken mon ikke .

M.v.h.

K. H. Hansen

Fra : Arne Gamst

Dato : 16-09-02 23:41

> [...]
det
> tror jeg næppe, så ville brugergruppen nok forlængst ha haft Familie

Nej, her ta'r du fejl. Familie Journaler er bedøvende ligeglad de har købt
rettighederne til at offentliggøre billederne én gang (og ikke mere, det er
bl.a. derfor de *ikke* har overvejet at offentliggøre dem på nettet - det
vil koste bladet flere penge til fotografen).
Familie Journalen ejer ikke rettighederne til billederne den vil til enhver
tid forblive hos fotografen.

Mvh

Arne Gamst

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 15-09-02 17:43

Rikke har lagt kirkebilledesiden på et mere stabilt sted - men hav lidt
tålmodighed - hastighed og stabilitet bliver bedre med tiden !!

Fra : Rikke F. Ravn

Dato : 16-09-02 08:16

Thomas Jørgensen wrote:
> Rikke har lagt kirkebilledesiden på et mere stabilt sted - men hav
> lidt tålmodighed - hastighed og stabilitet bliver bedre med tiden !!

> [...]

I må hellere få den nye adresse til kirkebasen....
http://www24.brinkster.com/dkkirker/
og nej, vi løber ikke ind i problemet med for lidt båndbredde igen, da
grafikken ligger på en helt anden server, og databasen nu er forberedt til
at grafikken kan ligge på flere forskellige servere.

Der er pt et problem med Skt Maria kirkerne - dette forventes løst i løbet
af dagen.

God fornøjelse...
Rikke

Fra : Karl-Heinz Hansen

Dato : 16-09-02 13:10

> [...]
> at grafikken kan ligge på flere forskellige servere.
>
> Der er pt et problem med Skt Maria kirkerne - dette forventes løst i løbet

Dejligt med et sådant projekt, jeg vil straks tage mit apparat også gå ud at
tage et par kirkebillede, jeg har et forslag, hvad med beskrivelse af
kirkene, eller kræver det for meget plads?

M.v.h.

K. H. Hansen

Fra : Rikke F. Ravn

Dato : 16-09-02 13:24

Karl-Heinz Hansen wrote:

> [...]
> gå ud at tage et par kirkebillede, jeg har et forslag, hvad med
> beskrivelse af kirkene, eller kræver det for meget plads?

Nej det kræver ikke for meget plads så længe det er ren tekst. Så send du
bare en beskrivelse med billederne.

mvh
Rikke

Fra : Brian Petersen

Dato : 30-11-02 16:21

Det er en rigtig flot side med kirkebillederne. Jeg bor godt nok i Sverige,
men jeg skal nok tænke på denne side, når jeg kommer til Danmark igen. Det
bliver nok i første omgang kirkerne omkring Niløse sogn.

Venlig hilsen
Brian

Fra : Kim Juul

Dato : 24-09-02 15:32

> Nu har Rikke lavet et udspil som mildest talt er kanon flot på rekord tid
:
> http://www14.brinkster.com/famfoto/kirkebilleder/

Flot arbejde.
Pudsig nok var jeg selv i gang med sådanne en side, men opgav på grund af
manglende tid.
Jeg skrev til sognepræsterne og biskopperne rundt om i landet per mail og
fik svar fra
næsten alle, om jeg gerne måtte hente oplysningerne på kirkerne og billeder
til brug på en
hjemmeside om Danmarks kirke.

Jeg fik samlet en del materiale om landets 2414 kirker inkl. Færøerne og
Grønland.
De er fordelt over 2168 sogne.
Det har jeg, vil jeg gerne bidrage med til den nye kirkeside.

hjemmesider...

Jeg har fået omkring nogle hundred stykker af billeder med tekst fra en
veninde, der har
samlet på dem fra Familie Journalen. Disse billeder, der kunne bruges til
min slægts-
forskning, har jeg brugt med tekst. Men de bliver jo heller ikke
offentliggjort.

Kim Juul

www.juul-slaegten.subnet.dk

kim-juul@mail.dk