hd pladsforbrug
Fra : Donati

Dato : 22-02-01 01:24

Hej
Hvordan ser jeg hvor meget plads på en disk der er brugt?
og hvor meget der er ledig?

-----
Mvh. Finn Donati
donati@scooter-racing.dk
www.scooter-racing.dk

Fra : Donati

Dato : 22-02-01 02:07

Donati <donati@scooter-racing.dk> skrev:
> Hej
> Hvordan ser jeg hvor meget plads på en disk der er brugt?
> og hvor meget der er ledig?

Fandt det på:
http://www.sslug.dk/linuxbog/friheden/bog/unix-mere.html

(det var "df")

-----
Mvh. Finn Donati
donati@scooter-racing.dk
www.scooter-racing.dk

Fra : Kim L. T.

Dato : 22-02-01 09:39

Brug 'df -h' for at få et dejligt menneskevenligt udprint af
diskforbruget!

/Kim T.

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 22-02-01 14:22

"Kim L. T." wrote:

> Brug 'df -h' for at få et dejligt menneskevenligt udprint af
> diskforbruget!

Du er vist et Linux-barn! :)

(-h til df er en GNU fileutils ting, men der er jo mange andre df'er
derude..)

Stig

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 22-02-01 15:24

"Stig H. Jacobsen" wrote:

> Du er vist et Linux-barn! :)
>
> (-h til df er en GNU fileutils ting, men der er jo mange andre df'er
> derude..)

$ df -h
Filesystem Type Size use avail %use Mounted on
/dev/root xfs 8.0G 2.9G 5.1G 37% /
/dev/dsk/dks3d4s0 xfs 68G 57G 12G 83% /xray1
/dev/dsk/dks3d3s7 xfs 17G 8.9G 8.1G 53% /bib2
/dev/dsk/dks0d4s0 xfs 46G 42G 4.6G 90% /pc1
/dev/xlv/carl xfs 34G 31G 2.8G 92% /carl
$ uname
IRIX64

Så det er ikke kun GNU, der har den.

I øvrigt syntes jeg ikke, at den er særlig menneskevenlig,
med "du" er det fx hurtigere at overskue, hvilke underdirectories
der er store, hvis man ikke bruger -h.

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Flemming Kjaer Jense~

Dato : 22-02-01 16:23

Mogens> "Stig H. Jacobsen" wrote:
> [...]

Mogens> $ df -h Filesystem Type Size use avail %use Mounted on
Mogens> /dev/root xfs 8.0G 2.9G 5.1G 37% / /dev/dsk/dks3d4s0 xfs 68G
Mogens> 57G 12G 83% /xray1 /dev/dsk/dks3d3s7 xfs 17G 8.9G 8.1G 53%
Mogens> /bib2 /dev/dsk/dks0d4s0 xfs 46G 42G 4.6G 90% /pc1
Mogens> /dev/xlv/carl xfs 34G 31G 2.8G 92% /carl $ uname IRIX64

16:13 fkj@trabant % df -h ~
df: unknown option: h
Usage: df [-F FSType] [-abegklntVv] [-o FSType-specific_options] [directory |
block_device | resource]

Mogens> Så det er ikke kun GNU, der har den.

Steder med proprietære df / du kommandoer har ofte GNU df installeret som
gdf og GNU du installeret som gdu

Mogens> I øvrigt syntes jeg ikke, at den er særlig menneskevenlig, med
Mogens> "du" er det fx hurtigere at overskue, hvilke underdirectories
Mogens> der er store, hvis man ikke bruger -h.

gdu -ksc * .

Er der nogen der har et bedre forslag?

mvh Flemming

Fra : Peter Dalgaard BSA

Dato : 22-02-01 16:39

Flemming Kjaer Jensen <fkj@kom.auc.dk> writes:

> Mogens> "du" er det fx hurtigere at overskue, hvilke underdirectories
> Mogens> der er store, hvis man ikke bruger -h.
>
> gdu -ksc * .
>
> Er der nogen der har et bedre forslag?

du . | sort -n

plejer at være ret godt når der trænger til at blive ryddet op.
--
O__ ---- Peter Dalgaard Blegdamsvej 3
c/ /'_ --- Dept. of Biostatistics 2200 Cph. N

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 22-02-01 17:47

Mogens Kjaer wrote:

> $ df -h

Prøv en 'df --help' og se om den mest ligner noget fra GNU eller fra SGI?

> I øvrigt syntes jeg ikke, at den er særlig menneskevenlig

Sådan skal det vist være? :) Jeg bruger selv sommetider mc til det - den
har en Command->Directory sizes - lidt mere interaktivt, men ikke rigtigt
i Unix-ånden.

> med "du" er det fx hurtigere at overskue, hvilke underdirectories
> der er store, hvis man ikke bruger -h.

Jamen, det virker jo kun med df, hvis de interessante underdirectories
samtidigt er mount-points.

Stig