Kroge uden øjer !
Fra : Lars Broberg

Dato : 14-09-02 16:15

Hej NG !
I Ungarn købte jeg Mustad kroge 100 stk str. 6. for ca. 60kr. - fine blanke
kroge !
Jeg troede jeg havde gjort et godt kup, indtil jeg kom hjem, der
konstaterede jeg at der ingen øjer var på krogene !

Mit spørgsmål er nu - er det en fejl eller er der en speciel binde teknik
til den slags kroge eller er mine penge spildt ?

Hvis det er en fejl har jeg 100 kroge til salg - meget billigt :^)

/Lars

Fra : Henric

Dato : 14-09-02 16:36

Det finns krok utan ögla fast änden är då oftast tillplattad så att man kan
binda tex en duncan loop / uni knop. Huvudet stoppar knuten från att glida
av krokskaftet.
Tittar du här förstår du säkert hur du ska göra även om duncan just här
används med ögla: http://www.killroys.com/knots/duncan.htm
Finns det inget som stoppar knopen kan det bli lurigare att fästa linan i
kroken.
/H

Fra : Lars A.

Dato : 15-09-02 10:51

De kroge som du har købt er specielle spadekroge og der skal ikke være øjer
på. Du binder blot krogene til linen.

/larsa

Fra : Alex Linaa

Dato : 15-09-02 10:58

"Lars Broberg" <lars.broberg@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> Mit spørgsmål er nu - er det en fejl eller er der en speciel binde teknik
> til den slags kroge eller er mine penge spildt ?

Hej Lars.

Jeg har brugt den type kroge under laksefiskeri i Norge.
Der var bundet/fæstnet ca.1 meter line til krogene med superlim og
bindetråd, og man bandt så denne line til hovedlinen.
Tricket var at man kan skubbe en 6-8 orm op over linen, for til sidst lade
dem glide ned i en klump på/ved krogen. Det ville være næsten umuligt med en
krog hvor der er et normalt øje.

/Alex

Fra : Leif Chr. Andresen

Dato : 15-09-02 11:31

Lars Broberg skriver:

> Jeg troede jeg havde gjort et godt kup, indtil jeg kom hjem, der
> konstaterede jeg at der ingen øjer var på krogene !

Som det er blevet sagt, kan der være tale om spadekroge, det ses ved at
der er en spadeformet fortykning hvor der skulle have være øje. Det kan
også være at du har fået specielle kroge til udstilling. Hvis man binder
fluer til til pynt eller konkurrencer, vil mange opfatte, at øjet gør
fluen uskøn, derfor laver man kroge uden øje.

Egentlig underligt, at fluebinding fjerner sig så meget fra flusfiskeri,
at man slet ikke kan fiske med de kroge.

--
Leif Chr. Andresen
http://home13.inet.tele.dk/andresen

Fra : SGF

Dato : 14-09-02 16:40

> [...]
> til den slags kroge eller er mine penge spildt ?
>
> Hvis det er en fejl har jeg 100 kroge til salg - meget billigt :^)

Hej Lars

Du har købt en ordenlig forsyning "spadekroge" - ikke fordi, det er spader,
der køber dem, men fordi det, der skulle være et øje, ligner en spade.
Hvis de bliver bundet rigtigt (det er sq ikke lige til at forklare på
skrift, men egentlig ret nemt), er både knude og krog faktisk stærkere end
almindelige kroge med øjer.
Find du en side på nettet eller en bog på biblioteket, der viser teknikken
og så bare igang....

Mvh
Søren

Fra : Karsten Hammer Hanse~

Dato : 16-09-02 10:46

Søg på "spadeknude", så finder du (forhåbentligvis) knuden du har brug for.

Medefiskere bruger ofte disse kroge, dog i helt umulige (små) størrelser. De
præsenterer agnet bedre da krogen er i direkte forlængelse af linen, desuden
er det mindre synligt end øje+knude, især i de små krogstørrelser.

Til fladfiske-forfang finder jeg den også nyttig.

K.

Fra : i 56

Dato : 16-09-02 23:29

Hej Lars

Du skal bestemt ikke være ked af at du har købt kroge uden øje. Det har i mange år været min foretrukne krogtype til alle former for medefiskeri.

Af fordele kan jeg bl.a. nævne at det er lettere at trække agnen op over krogen (og eventuelt ned igen), at krogen, med den rigtige knude, sidder bedre fast på linen, at linen svækkes mindre, end ved de knuder der bruges på kroge med øje og at krogen sidder som en direkte forlængelse af linen.

Som det nævnes i nogle af svarene, kan der være tale om "spadekroge" hvor det yderste af krogskaftet er banket fladt, men det er ikke nødvendigvis tilfældet. Jeg har også kroge hvor det øverste af krogskaftet er gjort lidt ujævne og endog kroge hvor krogskaftet er helt jævnt og glat. Hvis knuden bindes rigtigt, er det uden betydning.

Den rigtige knude til den type kroge, er den samme som fluebinderne bruger til at afslutte fluernes hoved med. Den kaldes "whipe-finish", og du kan købe et specielt stykke værktøj til at lave den med. Med nogen øvelse kan den dog også laves i fri hånd. Knuden bindes på følgende måde: Krogen lægges langs med linen ca. 20 cm. fra enden af linen. Linens frie ende skal fortsætte forbi krogbøjningen. Den frie ende føres rundt og lægges igen parallelt med krogskaftet, men denne gang skal den frie ende kun stikke nogle få cm. ud bag krogbøjningen. Nu skal du holde krogen og linen fast til krogen med tommel- og pegefingeren, helt oppe ved enden af krogskaftet. Den ende af lineløkke, der går ud fra enden af krogskaftet, begynder du nu at vikle runde om krogskaftet og linen. Med en tynd line, skal du ca. 10-12 gange rundt. Den anden ende af løkken fører du uden om krogen og enden af linen for hver omgang. Du skal sørge for at vikle linen stramt op. Når det er færdigt, strammer du først linen ved at trække i den ende af løkken, som du ikke har snoet rundt og derefter strammer du hele knuden, så løkken forsvinder, ved at trække i enden af linen. Først nu kan du give slip på krogen. Til sidst klipper du den løse lineende af så tæt på krogen som muligt.
Det er en god idé at fugte linen lidt, inden du strammer knuden.

I enhver bog om fluebinding og bag på indpakningen til et Whipe-finish værktøj vil du kunne se tegninger af hvordan knuden bindes.

Knæk og bræk

Ib

Fra : Rasmus Hayseed

Dato : 17-09-02 06:49

"i 56" <temp@e-box.dk> wrote in message

--- snip ---

> Den rigtige knude til den type kroge, er den samme som fluebinderne bruger
til at afslutte fluernes hoved med. Den kaldes "whipe-finish", og du kan
købe et specielt stykke værktøj til at lave den med.

Det hedder "whip-finish", altså uden 'e'.

Fra : Lars Broberg

Dato : 17-09-02 18:21

Klip !
> konstaterede jeg at der ingen øjer var på krogene !
> Mit spørgsmål er nu - er det en fejl eller er der en speciel binde teknik
> til den slags kroge eller er mine penge spildt ?

Hej alle !
Tak for jeres mange svar...
For en god ordens skyld vil jeg lige nævne at krogtypen er den med en
"spade" forenden, dvs. spidsen er klemt flad.

Det glæder mig at se mine kroge kan bruges til noget - jeg må dog indrømme
at tvivle på styrken ved denne bindeteknik, men det må jo komme an på en
prøve, jeg tror jeg vil teste den "offline" d8?)

/Lars

Fra : Karsten Hammer Hanse~

Dato : 25-09-02 17:59

Hvis en spadeknude er bundet rigtigt, stoler jeg næsten mere på den end en
almindelig blink-knude.. Det være sagt, tror jeg kun at jeg ejer spadekroge
i størrelserne 18-22, og næsten aldrig bruger dem, da jeg sjældent
medefisker mere.

K.