fiskeri i Norge
Fra : John Frahm

Dato : 14-09-02 15:10

Jeg skal på efterårsferie i Norge og vil høre om nogle har tips til noget
godt fiskeri i området i radius ca. 2oo km fra Oslo.
Det ser ud som om alt elv-fiskeri lukker 1. okt. ?
Er det virkelig sandt. Jeg havde håbet at dyppe snøren i en brusende elv.

John

Fra : Karsten Hammer Hanse~

Dato : 14-09-02 19:51

Hvis du er interesseret i andet en ørred og laks, er der Øyeren på grænsen
mellem Akershus og Østfold fylker. En stor sø med Nordens største
ferskvandsdelta. 24 fiskearter er registreret og der går _grumme_ gedder.

En ven fangede ved trolling en gedde på godt de 10kg, under fighten blev den
pludselig meget tungere, denne vægt-forøgelse tabte sig dog ganske hurtigt,
men gedden havde ved landing et fint sæt tandmærker over ryggen. Ved tanken
om monsterets størrelse, som skulle have påført skaderne på den "mindre"
gedde, håber jeg at det var en skrøne, men han er rimeligt beskeden af natur
og troværdig, så..

Der er dog taget en gedde, på wobbler, med en vægt på 19kg i Nitelva, ved
Lillestrøm (hovedet hænger i en lystfiskerbutik i byen). Nitelva er en af de
tre elve som har udløb i Øyerens delta.
Leira den anden af de tre (Glomma er den tredje og samtidig Norges største
elv) rummer i sommermånederne stor sandart (gjørs), op til ihvertfald de 13
kg.

Ellers er der på vestsiden af Oslo (Hønefoss, Ringerike) Tyrifjorden (350m
dyb) og den mindre Steinsfjorden.. I Tyrifjorden findes en bestand af stor
sø-ørred, Steinsfjorden rummer muligheder for stor gedde og aborre.

Så er der Nord- og østmarka, ved Oslo som med sine mange (350 eller så) små
vand (tjern) rummer både ørred, rødding (røye), canada rødding og aborre.

Vansjø ved Moss (Østfold) rummer også god bestand af gedder, jeg har også
fanget sandart der, men ved ikke hvor store de bliver, da mit eksemplar af
slagsen (på spinner) var yderst beskedent i størrelse (300 g).

Randsfjorden i Hadeland har en unik bestand (art) af specielt stor sø-ørred,
om den er fredet ved jeg ikke?

Det er alt jeg lige kan komme i tanke om nu. Udover selvfølgelig
Oslofjorden som er ganske rig på fisk også.

Hvornår er efterårsferien?

her er lidt links som du kan hyggeldig med:
http://www.flyshop.no/ostsidenjff/
http://www.flyshop.no/

http://www.fiske-fritid.no/Numedalslagen.htm
http://www.fiske-fritid.no/stamfiske.htm (flotte billeder)