global.asa
Fra : Kasper Katzmann

Dato : 14-09-02 10:39

Måske mit spørgsmål tidligere var en smule vagt formuleret. Derfor prøver
jeg lige igen.

Jeg påtænker at lave lidt om på strukturen i min hjemmeside. Alle menuer
bliver hentet fra en database (access) og brugt på alle sider. Alt indholdet
bliver hentet fra en DB og ligeledes brugt på alle sider.

Så er det jeg tænker at istedet for at åbne DB'en på alle sider (og lukke
den igen), så kunne jeg vel åbne den fra global.asa´s Session_onStart. Men
jeg aner ikke hvordan man gør det. Har kigget rund på forskellige sider
(aspin.com, w3school.com osv.) efter emnet.

Er der nogen der kan fortælle om det er en god idé og i så fald lidt om
hvordan man gør?

Jeg har forsøgt at ligge følgende kode ind i global.asa:

<--- CODE START --->
Sub Session_OnStart

Conn.Open = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" &
Server.MapPath ("db/content.mdb")

sqlMenu = "SELECT title, page FROM content WHERE title <> '0' order by id"
Set rsMenu = Conn.Execute(sqlMenu)

sqlAltMenu = "SELECT * FROM altMenu WHERE menuID = '" & pageName & "' ORDER
BY Title"
Set rsAltMenu = Conn.Execute(sqlAltMenu)

sqlContent = "SELECT content, pic1, pic2, pic3 FROM content WHERE page = '"
& pageName & "'"
Set rsContent = Conn.Execute(sqlContent)

sqlSearchContent = "SELECT page, title, content FROM content WHERE title
LIKE '%" & search & "%' or content LIKE '%" & search & "%'"
set rsSearchContent = Conn.Execute(sqlSearchContent)

sqlSearchNews = "SELECT title, content, id FROM news WHERE title LIKE '%"
& search & "%' or content LIKE '%" & search & "%' order by id desc"
set rsSearchNews = Conn.Execute(sqlSearchNews)

End Sub

Sub Session_OnEnd

Set Conn = Nothing
Conn.Close

Set rsMenu = Nothing
Set rsAltMenu = Nothing
Set rsContent = Nothing
set rsSearchContent = Nothing
set rsSearchNews = Nothing

end Sub

<--- CODE STOP --->

Mvh
Kasper K

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 14-09-02 12:44

> Er der nogen der kan fortælle om det er en god idé og i så fald lidt
> om hvordan man gør?

Jeg er lidt i tvivl om, hvad det er du gerne vil, men formoder, at det
grundlæggende er, at der kun er et databaseudtræk pr. besøg/session. Det du
gerne vil gøre er i så fald at lægge dine data i sessionsvariable, som så
kan læses fra de sider, den besøgende ønkser at se:

Global.asa:
Session.Contents("MitRecordSet") = rsMenu
Siden:
rsMenu = Session.Contents("MitRecordSet")

Hvis du har mange besøgende skal du dog være opmærksom på, at datamængden i
sessionsvariable ret hurtigt kan løbe op og at det er kritisk i forhold til
ydelse.

Kim

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 14-09-02 20:37

> Jeg er lidt i tvivl om, hvad det er du gerne vil, men formoder, at det
> grundlæggende er, at der kun er et databaseudtræk pr. besøg/session.

Hovedmenuen skal kun hentes én gang, men den alternative menu skal hentes
for hver side man kommer ind på, da den indeholder links der er relevante
for lige præcis den side. Indholdet skal naturligvis også hentes for hver
enkelt side.

Er det så en dårlig idé?

Mvh
Kasper K

Fra : Kim Bach Petersen

Dato : 15-09-02 10:36

> [...]
> hentes for hver side man kommer ind på, da den indeholder links der
> er relevante for lige præcis den side. Indholdet skal naturligvis

Sandsynligvis ikke, det vil sige: Ideen er god nok alligevel. (Just in case,
dobbelte benægtelser kan forvirre.)

Hvis hovedmenuen er den samme for alle brugere på alle sider, kunne du også
ligge den i en applikationsvariabel - dermed hentes den kun fra databasen,
når ISS genstartes.

Kim
--
· www.kensho.dk · psykologi og spiritualitet ·

Fra : Morten Guld

Dato : 16-09-02 07:18

"Kasper Katzmann" <kasper@FJERNESkatzman.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
indholdet
> bliver hentet fra en DB og ligeledes brugt på alle sider.

Hvorfor ikke benytte Server Side Include (SSI), så kommer du ud over dette
problem.

-Morten