sis650GX/961 atx
Fra : Edmund

Dato : 14-09-02 10:33

Hvordan finder jeg ud af om jeg har USB1 eller USB2

Jeg har kik på et USB2 digitalkamera,
hvis mit bundkort kun har USB1 kan jeg vel ikke bruge kameraet

Mit bundkort:
sis650GX/961 atx
Gigabyte GA-8SIMLFS F2 FSC
BIOS-version/dato Award Software International, Inc. 6.00 PG, 23-05-2002

Der er en biosopdatering der hedder

gigabyte 8simls2 GA-8SIMLFS20 F2 FSC 08-28-2002 på
http://extranet.fujitsu-siemens.com/service/homepc/boards/index.html;internal&action=buildframes.action

Er det til mit bundkort eller til et andet.

Kan jeg gemme min Bios med alle de indstillinger der er i cmos, eller bliver man nødt til at loade default.

Man får da forhåbentlig muligheden for at gemme sin gamle bios når man starter biosupdateringen fra disketten.

--
Mvh Edmund

Fra : bumler

Dato : 15-09-02 17:32

Hejsa
Ikke det store problem for dig da du godt kan bruge et kamara med USB 2 på
en USB 1 , hastigheden ved overførsel er bare langsommere...

Du kan eventuelt anskaffe dig et USB -PCI Controller som giver dig USB 2 ,
prisen er ca:300 kr...

Dit SiS650 Chipset understøtter ikke USB 2 (ifølge
http://www.sis.com/products/chipsets/integrated/pentium4/650.htm)

Hvis ellers dit motherboard kører fint så er der ingen grund til at
opdaterer din BIOS

Du skulle kunne gemme din nuværende BIOS under opdateringen, og man starter
vist nok med default settings efter at have flashet BIOS'en

mvh
Mike

Fra : Edmund

Dato : 15-09-02 20:01

bumler skrev:
> Hejsa
> Ikke det store problem for dig da du godt kan bruge et kamara med USB
> 2 på en USB 1 , hastigheden ved overførsel er bare langsommere...

Ekspedienten i Electronicworld sagde ellers at det kunne man ikke, men
jeg troede nu ikke rigtig på ham, men man bliver alligevel lidt i tvivl.

> Dit SiS650 Chipset understøtter ikke USB 2 (ifølge
> http://www.sis.com/products/chipsets/integrated/pentium4/650.htm)

Der står 2 x 12 Mb/s det er vel mega bits der menes. USB2 er vel over
100MB/s
Tak for linket, det er gemt i arkivet.

> Hvis ellers dit motherboard kører fint så er der ingen grund til at
> opdaterer din BIOS

Det er fordi at den kopierer meget langsom i dos. Med Ghost kopierer den
kun 110MB pr. minut.
Min pc er ellers født med winXP, men jeg installere også win98 for at
bruge Ghost som så kommer op på 1000 MB pr. min.

Jeg så en update der skulle løse det problem på
http://tw.giga-byte.com/support/swsis.htm#link8siml

Men så er det at jeg har hørt at f.eks WindowsXP kan være låst til
biosen, og min er en OEM fra Fujitsu Siemens.

Det er altså lidt forvirende at bios ikke hedder det samme hos Fujitsu
Siemens og Gigabyte.
GA-8SIMLFS F2 FSC. jeg går ud fra at de sidste to bogstaver FS i
8SIMLFS står for Fujitsu Siemens

http://tw.giga-byte.com/support/swsis.htm#link8siml
er der en bios der hedder GA-8SIMLH, det er da til et andet bundkort
eller hvad

> Du skulle kunne gemme din nuværende BIOS under opdateringen, og man
> starter vist nok med default settings efter at have flashet BIOS'en

Der er vel ikke en måde man kan gemme hele sin nuværende indstilling,
jeg ved ikke om Fujitsu Siemens stiller den anderledes end default.

Mvh Edmund

Fra : bumler

Dato : 15-09-02 21:33

Hej igen.

> Ekspedienten i Electronicworld sagde ellers at det kunne man ikke, men
> jeg troede nu ikke rigtig på ham, men man bliver alligevel lidt i tvivl.

Hvad er det for et camera der har USB 2 ???

> Jeg så en update der skulle løse det problem på
> http://tw.giga-byte.com/support/swsis.htm#link8siml
>
> Men så er det at jeg har hørt at f.eks WindowsXP kan være låst til
> biosen, og min er en OEM fra Fujitsu Siemens.

LÅST til BIOS , ved ikke men kan jo værer noget DE laver på en færdig PC
(ikke en Bambusmodel)

Ville ALDRIG have en MÆRKE Pc ( IBM, Compaq eller Fujitsu Siemens) da der
ikke altid er FRIT valg...
( Ja Ja de fleste bruger Windows som styresystem, VED DET GODT )
Ps: har LINUX ved siden af *GG*

> Det er altså lidt forvirende at bios ikke hedder det samme hos Fujitsu
> Siemens og Gigabyte.
> GA-8SIMLFS F2 FSC. jeg går ud fra at de sidste to bogstaver FS i
> 8SIMLFS står for Fujitsu Siemens

JA men det skulle værer den samme Flash Bios mener jeg

> PÅ http://tw.giga-byte.com/support/swsis.htm#link8siml
> er der en bios der hedder GA-8SIMLH, det er da til et andet bundkort
> eller hvad

Jeg skulle mene at det er dette mobo : GA-8SIML og bios :
http://ftp.gigabyte.com.tw/support/temp/beta/8siml_fef.zip
1. Fixed : IDE device transfer rate is very slow in pure DOS mode.

mvh
Mike

Fra : Edmund

Dato : 15-09-02 23:22

bumler skrev:

> Hvad er det for et camera der har USB 2 ???

Nu har jeg desværre smidt reklamerne ud, så nu blev jeg lidt i tvivl,
det kan godt være at der kun stod at det understøtter USB2, og det kan
jo godt være at reklamefolkene mener at det er rigtigt hvis bare
kameraet kan overføre til en pc med USB2.

Jeg har så lige set på elgigantens webside der står bare "tilslutning
til pc USB / USB2 "

> LÅST til BIOS , ved ikke men kan jo værer noget DE laver på en færdig
> PC (ikke en Bambusmodel)

Jeg må nok hellere prøve at installere XP på min gamle pc inden jeg
prøver at rode med bios.

> Ville ALDRIG have en MÆRKE Pc ( IBM, Compaq eller Fujitsu Siemens) da
> der ikke altid er FRIT valg...

Det var fordi de havde et godt tilbud i Élgiganten.P1800cel, 256 ddr ram
,DVD 20gb harddisk,winXP, worksuite 2002,, Windvd, 3 års
antivirus(Norman) + Adobe photoshop elements som mærkelig nok ikke stod
i reklamen
kr.5000 19-08-2002. Men hold da kæft hvor priserne rasler ned for tiden
/ siden.

Og når det så også er med et SIS bundkort, så kan man da vist ikke gøre
det meget bedre selv.

Men strømforsygnig og luftudtag bør jeg nok kigge nærmere på, cpu temp
falder meget hvis jeg piller sidepladen på kabinettet af.

Kan man på nogen måde måle om strømforsygning er ved at være
overbelastet.

> ( Ja Ja de fleste bruger Windows som styresystem, VED DET GODT )
> Ps: har LINUX ved siden af *GG*

Det håber jeg da også at jeg kan indstallere, jeg prøvede Mandrake 8.1
for 6 mdr. siden, hvad skal man vælge idag

> Jeg skulle mene at det er dette mobo : GA-8SIML og bios :
> http://ftp.gigabyte.com.tw/support/temp/beta/8siml_fef.zip
> 1. Fixed : IDE device transfer rate is very slow in pure DOS
> mode.

Og så mener du vel også at GA-8SIMLH er et andet mobo ikke.!

Mvh Edmund

Fra : Peter

Dato : 16-09-02 08:55

Hejsa

Skal vi lige slå det helt fast...

8SIML og 8SIMLH er ikke det samme bundkort. 8SIMLH understøtter bla. 533 FSB
og har SiS962 southbridge som giver USB 2.0. Så de bruger slet ikke den
samme BIOS.

Alle store PC producenter der levere deres maskiner med Windows, har låst
bundkortet. Så hvis du opdaterer din BIOS vil Windows ikke virke, så hvis du
har brug for at opdaterer din BIOS SKAL det være gennem din leverandør.
Ellers skal du hvertfald være indstillet på at skulle igennem hele MS
Produktaktivering, men det er op til dig.

/peter

Fra : Edmund

Dato : 16-09-02 10:40

Peter skrev:

> Hejsa
>
> Skal vi lige slå det helt fast...

Ja tak

> 8SIML og 8SIMLH er ikke det samme bundkort. 8SIMLH understøtter bla.
> 533 FSB og har SiS962 southbridge som giver USB 2.0. Så de bruger
> slet ikke den samme BIOS.

Tak for det, det er rart at være sikker når det drejer sig om bios

> [...]
> gennem din leverandør. Ellers skal du hvertfald være indstillet på at
> skulle igennem hele MS Produktaktivering, men det er op til dig.

Ja, det burde vel være muligt at kontakte Microsoft hvis ens bundkort brænder af, og man ikke kan få en med samme bios.

Jeg må nok hellere gemme den bios jeg har nu, så kan man vel købe et nyt bundkort og bruge den gamle bios, hvis det skulle blive
aktuelt.

Tak for hjælpen

Mvh Edmund

Fra : Peter

Dato : 16-09-02 12:59

> [...]
>
> Ja, det burde vel være muligt at kontakte Microsoft hvis ens bundkort
brænder af, og man ikke kan få en med samme bios.

MS kan ikke hjælpe dig... Bad luck sådan er det bare.

> Jeg må nok hellere gemme den bios jeg har nu, så kan man vel købe et nyt
bundkort og bruge den gamle bios, hvis det skulle blive
> aktuelt.

Ja, hvis du kan købe helt det samme bundkort

Fra : Edmund

Dato : 16-09-02 13:33

Peter skrev:

> MS kan ikke hjælpe dig... Bad luck sådan er det bare.

Hvorfor skriver du så det her

Fra : Peter

Dato : 17-09-02 08:05

> Hvorfor skriver du så det her

MS kan ikke hjælpe dig med din BIOS lock eller hvordan du kan komme uden om
den. Men du skulle gerne have fået et licens bevis med din computer, så i
teroien kan du bruge det licens nummer til at gennemfører MS
Produktaktivering igennem. Det er bare ikke lige så smart som BIOS lock, da
de ikke må skifte ret meget hardware, du må kun aktiverer din Windows et par
gange (Kan ikke huske tallet) derefter skal du til at ringe til dem hver
gang. Så uden BIOS Lock en masse trælse problemer

/peter