Planter i Akv.
Fra : Fisken

Dato : 14-09-02 10:22

Hej i NG.

Når man køber planter er der nogle stæder hvor planterne står i en lille
plast potte i noget glasuld.

Spørgsmålet går på om man skal fjerne den glasuld eller ikke, nogle siger at
hvis man ikke gør så rådner planten, op andre siger at det er en god ide at
lade planten stå i det.

Hvad siger i.

Fra : ts

Dato : 14-09-02 13:19

Det substrat der i potterne er udelukkende for at gartnerne(hedder de det,
når det er vandplanter?) har lettere ved at håndtere planterne. Det er meget
upraktisk at sælge planter med løse rødder hængende ud over det hele, og
ligeledes svært at håndtere planterne for butikkerne.

Når du køber planter i potter, er det bedste at gøre flg: (efter min mening)

1: Se planterne efter for evt. snegle og andet utøj.

2: Såfremt det er tropica planter, fjern artbeskrivelsen der er på planten i
form af en lille hvid plast label. Hvis du gemmer dine labels, kan du altid
se hvilke krav der stilles til planterne, og du kan altid få de samme
planter igen, så fremt du har artsnavn osv.

3: Fjern potten og fjern så meget glasuls som overhovedet muligt UDEN at
røve rødderne over.

4: klip de yderste 3cm - 7cm af roden af (strl. er afhængig af planternes
rodlængde - jo længere desto mere kan/skal der klippes af)

Når du klipper enderne af rødder, stimulerer du planterne til at "slå nye
rødder", og derved sikre du dig at dine planter hurtigere får fodfæste i
bundlaget.

Det kan naturligvis i nogle tilfæde være en fordel at kunne flytte rundt på
planterne, hvorfor en potte til planterne ville være at foretrække.
"Desværre" er langt størstedelen af de planter det kan købes i dag, kun
"baby planter" i forretningerne og de vil meget ofte vokse sig op til 10+
gange større. I og med rødderne også vokser, vil der med andre ord hurtigt
blevet meget trangt i en lille potte.

Håber det hjalp.

--

Venligst,