En kæmpe sandkasse!
Fra : cloe

Dato : 14-09-02 07:41

Hvis man forestiller sig at man har en kæmpe sandkasse som ikke er lukket af
om aftenen og kattene bruger den som kattebakke, når man så går forbi om
formiddagen stinker der af katteafføring, senere på dagen boltre børnene sig
i sandet, er det overhovedet lovligt mere at have sådan en åben uafdækket
sandkasse mere?

Jeg synes at have hørt børn blive syge af at lege i en sådan sandkasse og
hvem kan forhindre ens børn i at lege i den, når den nu en gang er der og
alle de andre børn leger i den, det er svært?

Hvad gør man i sådan en situation?

mvh cloe

Fra : Sander

Dato : 14-09-02 09:06

"cloe" <zarh@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg synes at have hørt børn blive syge af at lege i en sådan sandkasse og
> hvem kan forhindre ens børn i at lege i den, når den nu en gang er der og
> alle de andre børn leger i den, det er svært?

Har hørt om et barn, som fik orm ( lange ), af at lege i sådan en sandkasse,
så jeg ville forbyde mine børn, at lege der, hvis det var mig, selvom det er
svært.

> Hvad gør man i sådan en situation?

Jeg er ikke sikker, men kan man ikke kontakte kommunen, eller hvem der nu er
ansvarlige, for opførelsen af sandkassen ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : cloe

Dato : 14-09-02 09:46

> [...]
sandkasse,
> så jeg ville forbyde mine børn, at lege der, hvis det var mig, selvom det

Det er da heller ikke så længe siden man har hørt om en eller flere i
pressen, det husker jeg ikke, men som blev meget syge af at lege i
sandkasse.

Ja, jeg ville nu også helst forbyde at lege i en sandkasse, men så ryger alt
det sociale med andre børn desværre.

Fra : Sander

Dato : 14-09-02 10:52

> Ja, jeg ville nu også helst forbyde at lege i en sandkasse, men så ryger
alt
> det sociale med andre børn desværre.

Der er da mange andre lege, hvor børnene, kan være sociale. Indtil der er
gjort noget, ved sandkassen, synes jeg, at forældrene skulle holde børnene
fra den.
Hvem har ansvaret for sandkassen ? Offentlig legeplads, boligforening eller
andet ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Jens

Dato : 14-09-02 11:09

> Ja, jeg ville nu også helst forbyde at lege i en sandkasse, men så
> ryger alt det sociale med andre børn desværre.

Ja det ville da være synd at forbyde det. Jeg ville hendvende mig til den
tilsynsførende, og kræve at sandkassen blev holdt ren.

Den 3. Juli 2001 udgiver forbrugerindformationen en pjece, der heder Ren
besked.
Ifølje den skal man hendvende sig til skolelederen, hvis lejepladsen
bifinder sig på en skoles grund, institutionslederen eller kommunen hvis det
er i forbindelse med en daginstitution, i park andlæg og lignende vil det
som regel være kommunen, i boligselskaber er det boligorganisationen, i
andels- og ejerboliger er det foreningen/bestyreksen.

Ellers kan du hendvende dig til forbrugerrådet.
tlf 77 41 77 41
www.fbr.dk

Fra : ZuperFarDK

Dato : 16-09-02 19:29

> [...]
> hvem kan forhindre ens børn i at lege i den, når den nu en gang er der og
> alle de andre børn leger i den, det er svært?

Jeg om min famile bor selv klods op og ned af en rimelig stor sandkasse (6x6
meter), som kun bliver rengjort når der bliver skiftet sand (1 gang om
året). Og jeg skal lige hilse og sige at det faktisk er død hamrende
irriterende når man næsten hver dag skal ud og samle efterladeskaber og fra
diverse dyr, så børnene ikke spiser det!
Vi har henvendt os til boligforeningen ,som står for driften, men har fået
at vide, at det ville påføre foreningen alt for store udgifter hvis de
skulle til at renholde sandkassen jævnligt. Vi har osse diskuteret
muligheden for at forbyde vores børn at lege i sandkassen, men har slået det
hen som umuligt, så for vores vedkommende er der ikke meget andet at gøre
end at tage sagen i egen hånd og "gøre rent".

Fra : cloe

Dato : 16-09-02 20:26

> [...]
> hen som umuligt, så for vores vedkommende er der ikke meget andet at gøre
> end at tage sagen i egen hånd og "gøre rent".

Jamen desværre tisser den slags jo også i sandet og det er jo ikke så nemt
at fjerne. Nej jeg synes det er noget svineri og kan man ikke overdække en
sandkasse burde den ikke være der, men hvad gør man nåt en boligforening
ignorere det om man omtaler det.

Og ja igen, at forbyde det ville være omsonst, det ville ødelægge det
sociale børn har med hinanden, så øv!

Fra : Sander

Dato : 16-09-02 20:32

> [...]
> ignorere det om man omtaler det.
>
> Og ja igen, at forbyde det ville være omsonst, det ville ødelægge det

Kan i ikke samle en gruppe forældre, som kan splejse om og bygge et
overdække ? Det kan boligforeningen, vel ikke have noget imod ?

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 27-09-02 10:41

"Sander" <sander@tjekmig.dk> wrote in message

> "cloe" <zarh@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Kan i ikke samle en gruppe forældre, som kan splejse om og bygge et
> overdække ? Det kan boligforeningen, vel ikke have noget imod ?

Nu er denne sandkasse måske lidt stor til mit forslag - men man kan købe
nogle billige net til at lægge over jordbær eller frugttræer - som jo
egentlig er beregnet til at hold fugle væk, men kattene er jo sarte - og at
vade oveni sådan en net plejer de ikke at ville - og derfor holder de sig
væk

Ihvertfald en løsning som er brugbar til sandkasser i baghave-størrelse - og
i modsætning til presseninger eller plader, så kan der komme luft til
sandkassen, så den hurtigere tørrer efter regn mv. Smart synes jeg

Mvh Kim

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-09-02 10:52

Kim Jeppesen wrote:

> [...]
> baghave-størrelse - og i modsætning til presseninger eller plader, så
> kan der komme luft til sandkassen, så den hurtigere tørrer efter regn

en alternativ løsning kunne også være kun at overdække noget af sandkassen
og evt placere nogle "rumdelere" rundt i kassen sådan at det er nemmere at
holde overdækket....

katte vil generelt gerne grave og begrave deres efterladenskaber, så nettet
er IMO en udemærket løsning....

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Sander

Dato : 27-09-02 11:38

"Kim Jeppesen" <blackhole@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> i modsætning til presseninger eller plader, så kan der komme luft til
> sandkassen, så den hurtigere tørrer efter regn mv. Smart synes jeg

Ja det er da en god ide. Det koster vel ikke alverden og det kræver, ikke de
store håndværkerevner.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-09-02 07:16

"cloe" <zarh@ofir.dk> skrev i en meddelelse
- klip -
> [...]
> hvem kan forhindre ens børn i at lege i den, når den nu en gang er der og
> alle de andre børn leger i den, det er svært?

Ja - kattelort er ulækkert. Men virkeligheden er mange steder, at det ER i
sandkasserne.
Som forældre kan I dels muge ud i sandkassen (fjerne det synlige skidt) -
dels lære jeres barn, at sand er til at lege med og ikke til at spise
(forholde jer til det usynlige).
At vi så fint kan være enige om, at børnene er vigtigere end kattene, er
noget helt andet; der er sikkert nogen, der har en anden mening.
Men det vigtigste for børnene er, som du også selv er inde på: at være
sammen med de andre.
Børnene skal også senere lære at forholde sig til en større verden, der
nogen gange er både farlig og ulækker.

Hilsen Inger

Fra : John Witt

Dato : 19-09-02 19:16

On Sat, 14 Sep 2002 08:41:10 +0200, "cloe" <zarh@ofir.dk> wrote:

>Jeg synes at have hørt børn blive syge af at lege i en sådan sandkasse og
>hvem kan forhindre ens børn i at lege i den, når den nu en gang er der og
>alle de andre børn leger i den, det er svært?

Ja, og er der ikke noget med at der er et barn eller to der er døde i
Ølstykke p.g.a. en virus de fik fra Rævelort fra en sandkasse?

Så sandkasserne skal bare overdækkes, eller væk!
Et net man spænde hen over er vidst nok, da dyene ikke vil gå på det.

John

Fra : Uffe Holst

Dato : 19-09-02 21:42

In an article of 19 Sep 2002 John Witt wrote:

> Ja, og er der ikke noget med at der er et barn eller to der er døde i
> Ølstykke p.g.a. en virus de fik fra Rævelort fra en sandkasse?

"En lille fjer kan nok blive til fem høns" for nu at citere end af vore
større forfattere.

Det er korrekt, at en minimal andel af danske ræve har den lille bændelorm
i kroppen, som hele virakken drejer sig om. Som det vist er tilfældet med
de fleste bændelorme, så spreder de deres æg via værtens afføring, i dette
tilfælde rævens afføring.

Får børnene ræveafføring på fingrene er der mulighed for, at de den vej kan
få æg i munden, som så kan begynde at vokse i barnets krop. Derefter er der
en mulighed for, at de sætter sig i et eller andet indre organ, hvis
funktion med tiden kan svigte, hvilket kan betyde patientens død.

Jeg har i hvert fald aldrig hørt om, at noget barn her i landet er død af
dette. Hvis nogen kender noget til dette, så ser jeg gerne en henvisning
til dette postet her -- ellers vil jeg blot anse det som fjeren, der blev
til fem høns.

Visse eksperter er måske uenige med mig, men tiden, det tager at få lavet
en afdækning af sandkassen og sørge for at af- og tildække den hver dag, er
nok bedre brugt på at lære barnet at færdes i trafikken, for her dør der
desværre med sikkerhed flere børn hvert år.

--
Uffe Holst

Fra : Uffe Holst

Dato : 19-09-02 21:57

In an article of 19 Sep 2002 Uffe Holst wrote:

> [...]
> en mulighed for, at de sætter sig i et eller andet indre organ, hvis
> funktion med tiden kan svigte, hvilket kan betyde patientens død.

Den Danske Dyrlægeforening har en interessant artikel om kræet, og de ved
helt sikkert mere end jeg:

http://dddweb.staging.itera.dk/pages/artikel.asp?ID=164

Det lyder lidt som om, at katte og hunde også måske kan være
smittespredere...

--
Uffe Holst