String to integer???
Fra : news

Dato : 13-09-02 20:54

Hej
Jeg forsøger at indlæse et tal fra en string, mit problem er blot, at jeg
ikke på forhånd ved om stringen indeholder tekst eller tal...!

Hvordan tester jeg om indholdet af en given string er en valid integer?
(Hvis jeg benytter 'StrToInt' får jeg en fejlmelding hvis stringen
indeholder tekst.)

Venligst

claus

Fra : Peter Vrist

Dato : 13-09-02 22:37

Brug:

try
x := StrToInt(TalStr);
ShowMessage('Værdien er konverteret...');
except
ShowMessage('Værdien indeholder andet end tal...');
end;

Det skulle virke.

Opstår der en fejl under konverteringen, hoppet der direkte til except
delen, ellers fortsættes der.

Peter Vrist

Fra : Simon Hiort-Lorenzen

Dato : 13-09-02 23:43

"news" <1@2.3> wrote in message
> [...]
>
> Hvordan tester jeg om indholdet af en given string er en valid integer?
> (Hvis jeg benytter 'StrToInt' får jeg en fejlmelding hvis stringen

Du kan bruge Try .. Except til at fange fejlen med, eller du kan tage et kig
på Val proceduren.

Simon

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 15-09-02 13:31

"news" <1@2.3> skrev i en meddelelse
> Hej
> Jeg forsøger at indlæse et tal fra en string, mit problem er blot, at jeg
> ikke på forhånd ved om stringen indeholder tekst eller tal...!

Du burde overveje at bruge en variant.

Fra : Lars Bargmann

Dato : 16-09-02 12:07

StrToIntDef...

Bargmann

Fra : Hans Milling

Dato : 11-10-02 21:48

news wrote:
> [...]
>
> Hvordan tester jeg om indholdet af en given string er en valid integer?
> (Hvis jeg benytter 'StrToInt' får jeg en fejlmelding hvis stringen

Du kan prøve den gode gamle Val funktion, så skal du ikke lege med
exceptions:

var
Number : Integer;
strInput : string;
Error : Integer;
begin
InputQuery('Tast...','Skriv et tal', strInput);
Val(strInput,Number,Error);
if Error<>0 then ShowMessage('Du har ikke tastet et heltal')
else ShowMessage('Du har tastet et heltal');
end;

Hans...