Køb af digitalkamera til lokalarkiv?
Fra : Keld Westergaard Bør~

Dato : 13-09-02 20:31

Måske meget off-topic men hvilket digitalkamera indkøber man til et
lokalhistorisk arkiv når prisen ikke er det alt afgørende.
Venlig hilsen
Keld Westergaard Børgesen

Fra : Peter Loumann

Dato : 13-09-02 21:14

"Keld Westergaard Børgesen" <kwb@post5.tele.dk> skrev:

>Måske meget off-topic men hvilket digitalkamera indkøber man til et
>lokalhistorisk arkiv når prisen ikke er det alt afgørende.

Jeg skal ikke kunne sige, om det er off-topic her, men jeg tror, du
får meget bedre chancer for svar i

Spørgsmålet om valg af digicam er tit oppe der, så det er nok klogt at
kigge lidt tilbage i gruppen først. Hvis du alligevel vil spørge påny,
skulle du måske præcisere, hvad det skal kunne, "til et lokalhistorisk
arkiv" besvarer for mig ikke umiddelbart det spørgsmål.

--
hilsen pl
http://huse-i-naestved.dk

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 14-09-02 08:41

Keld Westergaard Børgesen skrev:

> Måske meget off-topic men hvilket digitalkamera indkøber man til et
> lokalhistorisk arkiv når prisen ikke er det alt afgørende.

Jeg synes nu ikke, det er så off-topic endda.

Det du især skal være opmærksom på er, at købe et kamera med et
godt objektiv som ikke laver fortegninger i billedet. Du skal
jo sikkert bruge kameraet til at fotografere bl.a. bygninger og
affotografere større billeder - og så skal objektivet være i orden.

Jeg har selv et digital kamera, "HP 912", som er et spejlrefleks.
Det er et dejligt kamera at bruge. Men jeg skal passe på ikke at
zoomobjektivet står i alt for vidvinklet stilling. For så får huse
og andre genstande, som har rette linier, fortegninger. Jeg har
affotograferet malerier, luftfotos og andre større billeder, som
af gode grunde ikke kan scannes, med godt resultat.

Hvis penge ikke er det største problem, så laver Nikon og Canon
nogle fantastiske kameraer - også i spejlrefleks. Men de er dyre
at anskaffe.

Når du har udset dig et kamera, så stil den betingelse at du vil
have lov til at afprøve det i et par dage. Det fik jeg lov til, da
jeg købte.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Keld Westergaard Bør~

Dato : 14-09-02 19:48

Tak for svar.
Kameraet skal anvendes til affotografering af huse, gravstene,
museumseffekter dokumenter, hvis muligt, og større fotografier og malerier.
Venlig hilsen
Keld Westergaard Børgesen

Fra : Jean Seeberg

Dato : 15-09-02 23:26

Har lagt et par prøver på dk.binare.historie.
Jeg har et sådan og er virkelig godt tilfreds, hvis du ønsker ydeligere
info, kan du sende en mail.
Hilsen Jean
jean@seeberg.dk

Fra : Knud Aagaard

Dato : 22-09-02 09:28

Hej
On Fri, 13 Sep 2002 21:31:19 +0200, "Keld Westergaard Børgesen"
<kwb@post5.tele.dk> wrote:

>Måske meget off-topic men hvilket digitalkamera indkøber man til et
>lokalhistorisk arkiv når prisen ikke er det alt afgørende.
På lokalarkivet i Ry har vi købt et kamere af mærket Olympus Camedia C-3030
og er tilfredse med det.
Det bliver brugt til affotografering af alt fra bygninger til dokumenter mv.
samt bliver udlånt til lokalområderne, hvorfor det er vigtigt at det er nemt
at betjene.
--
Hilsen fra Knud Aagaard
http://knudaagaard.dk/

Fra : Keld Westergaard Bør~

Dato : 24-09-02 22:33

Tak for svar.
Venlig hilsen
Keld Westergaard Børgesen

Fra : Knud Aagaard

Dato : 06-10-02 09:33

Hej
On Sun, 22 Sep 2002 10:28:21 +0200, Knud Aagaard <postmaster@knudaagaard.dk>
wrote:
>På lokalarkivet i Ry har vi købt et kamere af mærket Olympus Camedia C-3030
>og er tilfredse med det.

Jeg har lagt et par billeder på min hjemmeside som er lavet med ovennævnte.

--
Hilsen fra Knud Aagaard
http://knudaagaard.dk/

Fra : Kaj Ahlburg

Dato : 12-10-02 17:28

On Sun, 06 Oct 2002 10:33:13 +0200, Knud Aagaard
<postmaster@knudaagaard.dk> wrote:

>Hej
>
>Jeg har lagt et par billeder på min hjemmeside som er lavet med ovennævnte.

Jeg har et Olympus Camedia 3020, som jeg er utroligt glad for. Jeg har
lige været på arkivbesøg på LaSjælland og alle mine billeder af
arkivalier, skærme (film og kort) er fantastisk gode. Taget i hånden
uden uden blitz.

Hilsen Kaj Ahlburg i Ry.