Postgresql driller.
Fra : Lasse Kjærsgaard

Dato : 13-09-02 17:12

Hejsa

Jeg arbejder på at få postgresql v7.2.2 op at køre på min winXP maskine, men
lortet gider ikke virke. Jeg følger vejledningen
http://www.postgresql.dk/docs/faq-mswin.html indtil punkt 4 hvor jeg går i
stå. Når jeg skriver net start ipc-daemon (med og uden &) melder den at
tjenestenavnet er ugyldigt.
Når jeg så efterfølgende prøver at køre "initdb -D /home/lasse/data" går
programmet i stå ved "creating template1 database in
/home/lasse/data/base/1".

Er der nogen der kan hjælpe?

Hvis postgresql generelt bare er svær at få til at virke, er der så nogen
der kender en anden GRATIS database som også må benyttes commercielt. Det må
mySQL ikke...den er ellers nem at sætte op

MVH
Lasse Kjærsgaard

---

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-09-02 18:43

On Fri, 13 Sep 2002 18:12:10 +0200, "Lasse Kjærsgaard"
<lassekj@get2net.dk> wrote:

>der kender en anden GRATIS database som også må benyttes commercielt. Det må
>mySQL ikke...den er ellers nem at sætte op

Jo, det må mySQL godt. Fra og med version 3.23 er den under GPL.

http://www.gartneriet.dk
- nu med link til egne billeder fra Aero-koncerten
med Jean Michel Jarre

Fra : Lasse Kjærsgaard

Dato : 13-09-02 18:46

> Jo, det må mySQL godt. Fra og med version 3.23 er den under GPL.

Nej det må man ikke ifølge deres hjemmeside:
3. COMMERCIAL USE FOR EVERYONE ELSE

If your application is NOT licensed under GPL or compatible OSI license
approved by MySQL AB and you intend to either copy, modify, or distribute
MySQL software (be that internally or externally), you must first obtain a
commercial license to the MySQL software in question.

MVH

Lasse Kjærsgaard

---

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-09-02 20:32

On Fri, 13 Sep 2002 19:46:17 +0200, "Lasse Kjærsgaard"
<lassekj@get2net.dk> wrote:

> [...]
>MySQL software (be that internally or externally), you must first obtain a
>commercial license to the MySQL software in question.

Så må du jo fortælle hvordan du vil bruge databasen.

Iflg.
<http://www.mysql.com/doc/en/Using_the_MySQL_software_for_free_under_GPL.html>
må man godt bruge den hvis man ikke distribuerer noget af mySQL sammen
med sit eget ikke-GPL-software.

Fra : Lasse Kjærsgaard

Dato : 13-09-02 20:43

> [...]
l>
> må man godt bruge den hvis man ikke distribuerer noget af mySQL sammen

Jeg skal bruge den i forbindelse med et program som jeg skal udvikle. Altså
mit program (C++) skal kommunikere med en mySQL database. Det skal bruges
til en mindre idrætsforening, og den skal være tilgængelig via web. Det kan
komme på tale at programmet skal sælges til andre klubber.

MVH
Lasse Kjærsgaard

---

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-09-02 08:25

On Fri, 13 Sep 2002 21:42:58 +0200, "Lasse Kjærsgaard"
<lassekj@get2net.dk> wrote:

> [...]
>til en mindre idrætsforening, og den skal være tilgængelig via web. Det kan
>komme på tale at programmet skal sælges til andre klubber.

Tjaa... så syntes jeg at mySQL's forklaringer er lidt modstridende. På
siden om hvornår man må bruge det under gpl-licensen står at så længe
man ikke distribuerer mysql sammen med sit program kan det bruges. Men
på siden om hvornår man skal have en kommerciel licens står at så længe
ens program behøver mysql for at virke, så skal man have en kommerciel
licens.

Kunne du ikke bikse dit program sådan sammen at det kunne snakke med
flere slags databaser? Hvis det kunne bruges sammen med _både_
postgresql og mysql, så _behøver_ det jo ikke mysql for at virke - men
folk kunne stadig bare hente mysql hvis de helst ville bruge den.

Men jeg er ikke ekspert i det med licenser.......

Måske du kunne kigge på Interbase fra Borland? Kender ikke den præcise
licens på den, men den er da i hvert fald gratis i et eller andet
omfang.