Brug af query's
Fra : Martin_P

Dato : 13-09-02 09:14

Hvordan i hede hule helv...... bruger man en query istedet for en
tabel til at vis data med på en side?

Jeg har i øjeblikket en 3-4 tabeller, hvor der står forskellige
oplysninger i, og det er koblet sammen i en query - jeg har fået Acess
til at vise mig sql sætningen, men det er ligesom jeg ikek kan hive
dataene ud... Jeg har prøvet mig frem med nogle joins, men det synes
jeg heller ikke at det virker....

f.eks.:
sql = "SELECT Person.BrugerInit, test2.[Inet password],
test2.[e-mail_adresse] FROM Person INNER JOIN test2 ON
Person.BrugerInit = test2.[e-mail_adresse];"

set rs = Myconn.Execute(sql)

Hvordan får jeg e-mail adresse feltet fra TEST2 tabellen vist?? det
eneste jeg kan få frem er BrugerInit, og det er ikke engang det
rigtige!!!

please hjælp - jeg sidder uhjælpeligt fast, og kan ikke se mig ud af
dette....

Martin_P

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 13-09-02 09:32

> sql = "SELECT Person.BrugerInit, test2.[Inet password],
> test2.[e-mail_adresse] FROM Person INNER JOIN test2 ON
> Person.BrugerInit = test2.[e-mail_adresse];"
>
> set rs = Myconn.Execute(sql)

Får du nogen fejl? Jeg ved ikke om det betyder noget, men jeg holder
mig altid fra mellemrum og bindestreger i tabelnavne.

> Hvordan får jeg e-mail adresse feltet fra TEST2 tabellen vist?? det
> eneste jeg kan få frem er BrugerInit, og det er ikke engang det
> rigtige!!!

Kig evt på denne artikel: http://l.improve.dk/?56.

Mvh Mark

---
Postet via www.improve.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-09-02 09:48

Mark S. Rasmussen skrev:

> Får du nogen fejl? Jeg ved ikke om det betyder noget, men jeg
> holder mig altid fra mellemrum og bindestreger i tabelnavne.

Det er også en god vane - men det er nu ikke problemet her. Access
kan godt håndtere mellemrum og bindestreger når feltnavnene
indklammes i [].

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-09-02 09:46

Martin_P skrev:

> Jeg har i øjeblikket en 3-4 tabeller, hvor der står
> forskellige oplysninger i, og det er koblet sammen i en query

Viser Access de data du gerne vil have med nedenstående
forespørgsel?

> - jeg har fået Acess til at vise mig sql sætningen, men det er
> ligesom jeg ikek kan hive dataene ud... Jeg har prøvet mig
> frem med nogle joins, men det synes jeg heller ikke at det
> virker....

Hvis du ikke er hjemme i join-syntaksen kan det være nemmere at
lave forespørgslerne i access - incl. joins.

> sql = "SELECT Person.BrugerInit, test2.[Inet password],
> test2.[e-mail_adresse] FROM Person INNER JOIN test2 ON
> Person.BrugerInit = test2.[e-mail_adresse];"

Indeholder BrugerInit en mailadresse?

Når du laver et join skal forbindelsen skabes mellem et eller flere
fællesfelter. Det er dem der skrives efter "ON". Fællesfelterne
skal indholde samme information (fx et brugerID eller et
postnummer). Man kan godt bruge samme feltnavn i flere tabeller -
så er det lettere at se at to felter hører sammen - men det er ikke
nødvendigt. Hvis man har sammenfaldende feltnavne kan man ikke
referere til feltnavnet uden at kvalificere det med tabelnavnet
(tabel1.felt2).

> Hvordan får jeg e-mail adresse feltet fra TEST2 tabellen
> vist?? det eneste jeg kan få frem er BrugerInit, og det er
> ikke engang det rigtige!!!

Prøv at lave dit join på BrugerInit-feltet i test2. Hvis feltet
ikke findes her, og du ikke har et andet fællesfelt tilgængeligt
kan du ikke lave et join.

PS: Prøv at læse din SELECT-sætning igennem en gang til. Du
udvælger tre felter: BrugerInit, [Inet password] og [e-
mail_adresse]. Men i dit udvælgelseskriterium kræver du at
BrugerInit skal være det samme som [e-mail-adresse] (de betingelser
der ligger i en INNER JOIN-forbindelse kan også lægges i WHERE-
delen - det er samme resultat). Du vælger altså tre felter, hvor to
af dem altid vil indeholde det samme. Det burde antyde at der er
noget galt.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Martin_P

Dato : 13-09-02 09:55

MANGE tak for jeres svar...

Efter at have læst min sql sætning igennem (igen) fandt jeg en fejl
denne gang - af en eller anden grund stod der et forkert felt
oplyst..det er nu rettet, og jeg har en virkende side...

Martin_P