vedr. celeron P4 kerne
Fra : fam.nielsen

Dato : 13-09-02 08:58

Hej derude. Jeg ved ikke om det er den rigtige gruppe til dette spørgsmål.
Er der nogen af jer der evt. har oplevet problemer med de nye celeron
cpu'er. Jeg syndes at min er langsom, ifølge Benchmark test er den 19%
langsommere end min Tualatin 1300MHz. Lige når skrivebordet kommer frem, går
det ca. 1 min inden jeg kan bruge computeren. Benchmark fortæller mig når
jeg tester cpu, at der er fejl i 16KB cache. det samme gør den også da jeg
monterede en 2000MHz celeron i den.

Jeg har følgende konfiguration.
JNC 300W power silend kabinet.
Chaintech Apogee socket 478 bundkort.
512MB PC2700 DDR
MSI Geforce4 MX-420
og så ellers resten dagens standard brænder,DVD m.m
og så lige en skod 1800 celeron

Hilsen
Tommy
Ps. jeg køre win xp.
har prøvet at låne en P4 cpu, og så forsvandt problemet.

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 13-09-02 11:07

"fam.nielsen" <tn1@nielsen.mail.dk> wrote in message
> [...]
> jeg tester cpu, at der er fejl i 16KB cache. det samme gør den også da jeg

Hej

Hvor hulen har du en 2000 MHz Celeron fra? Iflg. Intel er den hurtigste de
producerer en 1800......

http://www.intel.com/english/home/desktop/celeron/tech_info.htm

Peter Brandt Jørgensen
www.peterbj.dk (Nu over 950 vitser!!!)

Fra : Peter Brandt Jørgens~

Dato : 13-09-02 11:09

"Peter Brandt Jørgensen" <peterbj@peterbj.dk> wrote in message
> [...]
> >

> Hej
>
> Hvor hulen har du en 2000 MHz Celeron fra? Iflg. Intel er den hurtigste de

Sorry, checkede også lige www.edbpriser.dk og sørme om ikke der er
forretninger der sælger 2 GHz Celeron'er..... Så det er åbenbart bare Intel
der ikke kan få opdateret deres hjemmeside.....

Fra : o&u

Dato : 13-09-02 11:21

Du kan jo læse denne test at en 1500 tualatin celeron (10x150).
http://www.xbitlabs.com/cpu/celeron1a-oc/

Den banker mageligt en P4 1.8G, som jo må være bedre end din celeron
P4.

Det må simpelthen være fordi PIII tualatin kernen (som næsten er
tualatin celeron, da denne har 256 kbyte cache) er bedre konstrueret
end P4 med frontbus 4x100. Reelt er frontbus jo ikke 400, men kun 100.

Banker du din P4 celeron 1.8G op på fsb 133, så løber den jo 2.4G, men
mon ikke 18x110 er mere realistisk. Den bliver hammervarm ved OC, da
den er lavet med gamle 0.18 micron teknologi.

Nej, det er snarere northwood P4, man skal have.

Men jeg kører, inspireret af ovenstående artikel, med en 1500 MHz
tualatin. Det er en ganske støjsvag pc, og den bruger mine gamle
crucial sdram.
Den har sig til hensigt at nøjes med resten af året.

Men 2.5G til 3.0G er jo tophastighed i dag.

mvh

John

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 13-09-02 15:16

o&u wrote:
> [...]
> tualatin celeron, da denne har 256 kbyte cache) er bedre konstrueret
> end P4 med frontbus 4x100. Reelt er frontbus jo ikke 400, men kun 100.

Delvist det, og så det faktum at Intel i første omgang ikke havde tænkt
sig at lave P4 Celeron'er også, da P4-kernens performance er ret
afhængig af at have en stor mængde cache.
At skære den ned til 128 kb som P4 Celeron'en har, er som at punktere en
bil.
Jeg kan ikke huske hvor jeg har læst det, men skal da gerne prøve at
finde links, hvis nogen er interesseret.

Fra : Tinky Winky

Dato : 13-09-02 11:43

> Hej derude. Jeg ved ikke om det er den rigtige gruppe til dette spørgsmål.
> Er der nogen af jer der evt. har oplevet problemer med de nye celeron
> cpu'er. Jeg syndes at min er langsom, ifølge Benchmark test er den 19%

Ja, P4 kernen er langsom.

> langsommere end min Tualatin 1300MHz. Lige når skrivebordet kommer frem,
går

Tualatin er hurtig. Så det er ikke så mærkeligt.