forskel på dpi og fps
Fra : [9000]Skolepraktik

Dato : 13-09-02 07:16

hvordan sammen ligner man dpi og fps?
www.edbpriser.dk er logitech's mus hastighed opgivet i dpi og Microsoft's
er opgivet i fps???

hvorfor er der ik en standard for sådan noget?

mvh
Lasse

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-09-02 08:15

"[9000]Skolepraktik" <skolepraktik@SVARIKKE.dk> wrote in message
> hvordan sammen ligner man dpi og fps?

Det kan man ikke.

BTW. Har du lært at citere korrekt?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Kig på http://www.fiduso.dk/skraekeksempler.htm

Fra : [9000]Skolepraktik

Dato : 13-09-02 09:18

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
> "[9000]Skolepraktik" <skolepraktik@SVARIKKE.dk> wrote in message

> [...]

citere???
hvordan finder man så ud af hva der er hurtigst?

Lasse

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-09-02 11:01

> citere???

Ja... Du havde engang for vane at bundcitere, kan jeg huske... Det er du
kommet over, kan jeg se...

> hvordan finder man så ud af hva der er hurtigst?

Det gør man ikke...

Logitech henviser til præcision og Microsoft til hastighed. Fordelingen
undrer mig ikke...

Fra : Rune Manscher

Dato : 13-09-02 10:59

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> wrote in message
> Kig på http://www.fiduso.dk/skraekeksempler.htm

Mon ikke news:3d809c74$0$150$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk burde tilføjes

*Rune

Fra : Michael Lund Sørense~

Dato : 13-09-02 10:15

> hvordan sammen ligner man dpi og fps?
> på www.edbpriser.dk er logitech's mus hastighed opgivet i dpi og
Microsoft's
> er opgivet i fps???
>
> hvorfor er der ik en standard for sådan noget?

Det er bare endnu en fejl på edbpriser.dk
Dots pr inch og Frames pr secund har intet med hinanden at gøre.

Michael Lund Sørensen
www.milux.dk

Fra : [9000]Skolepraktik

Dato : 13-09-02 11:00

"Michael Lund Sørensen" <hold.diskussionen.i.gruppen@tak.dk> skrev i en
meddelelse news:w0ig9.72065$ww6.5077680@news010.worldonline.dk...

> Microsoft's

> Det er bare endnu en fejl på edbpriser.dk
> Dots pr inch og Frames pr secund har intet med hinanden at gøre.

> [...]
jeps det ved jeg godt men der må da være en måde at omregne det på så man ka
sammen ligne

mvh
Lasse

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-09-02 11:01

"Michael Lund Sørensen" <hold.diskussionen.i.gruppen@tak.dk> wrote in
message news:w0ig9.72065$ww6.5077680@news010.worldonline.dk...
> Det er bare endnu en fejl på edbpriser.dk
> Dots pr inch og Frames pr secund har intet med hinanden at gøre.

Feet per second, Michael...

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 13-09-02 13:23

> Feet per second, Michael...

Hold da op, så fanger jeg sgu aldrig den mus!!!

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 13-09-02 13:24

> Det er bare endnu en fejl på edbpriser.dk

Det er vel ikke en fejl

> Dots pr inch og Frames pr secund har intet med hinanden at gøre.

Nej, men det er vel stadig ikke en fejl.

mvh Frank

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-09-02 16:38

On Fri, 13 Sep 2002 11:15:06 +0200,
Michael Lund Sørensen <hold.diskussionen.i.gruppen@tak.dk> wrote:
> Dots pr inch og Frames pr secund har intet med hinanden at gøre.

Nu er det en mus vi taler om, så er fps vel
fødder per sekund (feet per second)

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 13-09-02 17:06

> Nu er det en mus vi taler om, så er fps vel
> fødder per sekund (feet per second)

Besnærende tanke men når nu MS musene vist kører med 8000 fps, så er det
trods alt nok ikke det, som f'et står for

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-09-02 20:26

On Fri, 13 Sep 2002 18:05:30 +0200,
Henrik Steen Larsen <hsl@code12.dk> wrote:

> Besnærende tanke men når nu MS musene vist kører med 8000 fps, så er det
> trods alt nok ikke det, som f'et står for

Det er nok en krydsning af mus og tusindben :)

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 13-09-02 13:21

> [...]
Microsoft's
> er opgivet i fps???
>
> hvorfor er der ik en standard for sådan noget?

FPS står frames per second og er det antal "billeder" som en optisk mus
tager per sekund. Jeg mener at Logitechs kører med 2000 fps og Microsofts
kører med 6000 fps.

DPI står for dots per inch og bestemmer, hvor meget du skal flytte musen for
at få en hvis bevægelse. Altså med en dobbelt så stor dpi, skal man kun
flytte musen halvt så langt for at få samme bevægelse på skærmen. Jeg mener
at Logitechs nye kører med 800 dpi men microsofts kører med 400 dpi.

De to ting har intet med hinanden at gøre.

Desuden skal man også tænkte på hvor murtigt musen kan overføre data til
computeren. Jeg mener at USB kan kører med 125 MHz, mens PS/2 med rette
software kan komme op på 200 MHz.

mvh Frank

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 13-09-02 16:42

On Fri, 13 Sep 2002 14:21:02 +0200,
Frank K. Jensen <fkj@ifa.au.dk> wrote:
> Desuden skal man også tænkte på hvor murtigt musen kan overføre data til
> computeren. Jeg mener at USB kan kører med 125 MHz, mens PS/2 med rette
> software kan komme op på 200 MHz.

Data har ikke noget at gøre med MHz.

USB kan overføre 12 Mbit/sekund. Om den gør dette ved 12MHz eller
ved 125 MHz er hamrende ligegyldig medmindre du selv skal designe
det elektriske kredsløb der skal tale med USB.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 14-09-02 13:27

> Data har ikke noget at gøre med MHz.
>
> USB kan overføre 12 Mbit/sekund. Om den gør dette ved 12MHz eller
> ved 125 MHz er hamrende ligegyldig medmindre du selv skal designe
> det elektriske kredsløb der skal tale med USB.

Undskyld for det ekstra "M" jeg mente Hz og ikke MHz.

Og med Hz mener jeg opdateringer/sekund. En mus, der sidder på usb, kan få
125 opdateringer/sekund, men en mus, der sidder på PS/2, kan få op til 200
opdateringer/sekund. Hvor mange "bit" der er i en "opdatering" skal jeg ikke
kunne udtale mig om, og hvor vidt man "må" kalde "opdateringer/sekund" for
Hz (som jeg gør), vil jeg nu heller ikke komme ind på, men at sige at data
ikke har noget med frekvens at gøre er fuldstændigt forkert!

mvh Frank

Fra : Esben

Dato : 14-09-02 01:24

"Frank K. Jensen" <fkj@ifa.au.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
til
> computeren. Jeg mener at USB kan kører med 125 MHz, mens PS/2 med

PS2 er max 200Hz, sådan har jeg forstået det.

--
Esben

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-09-02 06:11

"Esben" <sordiahp@hotmail.com> wrote in message
> PS2 er max 200Hz, sådan har jeg forstået det.

200Hz er ikke særligt meget... Kun ubåde kommunikerer i det
frekvensområde...

En normal seriel mus kommunikerer ved 1200bps. Og PS/2 er ikke analog.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 14-09-02 13:29

> 200Hz er ikke særligt meget... Kun ubåde kommunikerer i det
> frekvensområde...
>
> En normal seriel mus kommunikerer ved 1200bps. Og PS/2 er ikke analog.

Se mit andet indlæg.

Og nej PS/2 er ikke analog, men hvorfor siger du det?

mvh Frank

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 14-09-02 17:43

"Frank K. Jensen" <mia-frank@_nospam_mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Og nej PS/2 er ikke analog, men hvorfor siger du det?

For ellers kan man ikke få de data igennem på en 200Hz-bærebølge...

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 14-09-02 23:22

> For ellers kan man ikke få de data igennem på en 200Hz-bærebølge...

Hvem har sagt noget om en bærebølge? Man kan da også snakke om frekvens ved
digitale signaler.

mvh Frank

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-09-02 07:16

> Hvem har sagt noget om en bærebølge? Man kan da også snakke om frekvens
ved
> digitale signaler.

Ja, men du kan ikke sende alle musens informationer i et 200Hz digitalt
signal. Det skal moduleres i et analogt signal efter samme princip som
56k-modem...

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 15-09-02 10:26

> ved
>
> Ja, men du kan ikke sende alle musens informationer i et 200Hz digitalt
> signal.

Nej, det er rigtigt og måske en lille sprogfejl fra min side. Men Hz mente
jeg opdateringer/sekund (som jeg skrev i mit andet indlæg). Hvor mange bit
der er i en opdatering og altså hvor stor frekvens det er, skal jeg ikke
kunne udtale mig om.

> Det skal moduleres i et analogt signal efter samme princip som
> 56k-modem...

Øh, det tror jeg da ikke. Igen, uden at vide hvordan PS/2 virker, vil jeg da
ikke mene, at der bliver brugt en bærebølge. Jeg vil da mene, at det foregår
med alm. seriel comunication.

mvh Frank

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-09-02 16:06

"Frank K. Jensen" <fkj@ifa.au.dk> wrote in message
> ikke mene, at der bliver brugt en bærebølge. Jeg vil da mene, at det
foregår
> med alm. seriel comunication.

Nej, og derfor holder de 200Hz heller ikke...

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 15-09-02 21:27

> foregår
>
> Nej, og derfor holder de 200Hz heller ikke...

Foregår det *ikke* ved alm. seriel comunication? Hvordan så?

Og jeg skrev i øvrigt også, hvad jeg mente med med de 200 Hz, og det er jeg
altså ret sikker på at det er rigtigt.

mvh Frank

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 15-09-02 21:32

"Frank K. Jensen" skrev:

> Foregår det *ikke* ved alm. seriel comunication?
> Hvordan så?

Jo, det foregår ved helt almindelig seriel kommunikation.
Altså digitalt og intet andet...

Se evt. http://www.howstuffworks.com/mouse.htm

Mvh, Lars

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 15-09-02 22:35

> Jo, det foregår ved helt almindelig seriel kommunikation.
> Altså digitalt og intet andet...
>
> Se evt. http://www.howstuffworks.com/mouse.htm

Takker, så fik jeg læst lidt om musse-kommunikation

mvh Frank

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 15-09-02 21:45

> Foregår det *ikke* ved alm. seriel comunication? Hvordan så?

Jeg gider ikke skære mere ud i pap for dig...

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 15-09-02 22:34

> Jeg gider ikke skære mere ud i pap for dig...

Næ, det kan jeg godt forstå, for jeg har jo ret

mvh Frank

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-09-02 07:18

> Næ, det kan jeg godt forstå, for jeg har jo ret

Nej, det har du ikke og det har du aldrig haft i denne tråd. EOD.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 16-09-02 08:57

> Nej, det har du ikke og det har du aldrig haft i denne tråd. EOD.

Sjovt at du sktiver end of discussion, når du aldrig har diskuteret men kun
påstuleret at jeg tager fejl, og jeg kan godt forstå, at du ikke gidder
diskutere mere fordi du ved at jeg ret. Så jeg vil bare slutte med at
cut'n'paste fra det link som Lars gav:

----- cut'n'paste fra http://www.howstuffworks.com/mouse3.htm -----
Most mice in use today use the standard PS/2 type connector, as shown here:

These pins have the following functions (refer to the above photo for pin
numbering):

1. Unused
2. +5 volts (to power the chip and LEDs)
3. Unused
4. Clock
5. Ground
6. Data

Whenever the mouse moves or the user clicks a button, the mouse sends 3
bytes of data to the computer. The first byte's 8 bits contain:

1. Left button state (0 = off, 1 = on)
2. Right button state (0 = off, 1 = on)
3. 0
4. 1
5. X direction (positive or negative)
6. Y direction
7. X overflow (the mouse moved more than 255 pulses in 1/40th of a second)
8. Y overflow

The next 2 bytes contain the X and Y movement values, respectively. These 2
bytes contain the number of pulses that have been detected in the X and Y
direction since the last packet was sent.

The data is sent from the mouse to the computer serially on the data line,
with the clock line pulsing to tell the computer where each bit starts and
stops. Eleven bits are sent for each byte (1 start bit, 8 data bits, 1
parity bit and 1 stop bit). The PS/2 mouse sends on the order of 1,200 bits
per second. That allows it to report mouse position to the computer at a
maximum rate of about 40 reports per second. If you are moving the mouse
very rapidly, the mouse may travel an inch or more in one-fortieth of a
second. This is why there is a byte allocated for X and Y motion in the data
protocol.

Some mice use serial or USB type connectors. See How Serial Ports Work and
How USB Ports Work for information on these technologies.

----- end of cut'n'paste -----

Håber at du er blevet klogere nu.

mvh Frank

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-09-02 18:53

> diskutere mere fordi du ved at jeg ret. Så jeg vil bare slutte med at
> cut'n'paste fra det link som Lars gav:

Det har intet med din påstand at gøre. Dit er helt hen i hampen.

Auf nemer wiedersehen

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 16-09-02 19:21

> Det har intet med din påstand at gøre. Dit er helt hen i hampen.

Vil du så være venlig at fortælle mig, hvad det er du "tror", jeg har
påstået?

mvh Frank

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 16-09-02 09:34

> Nej, det har du ikke og det har du aldrig haft i denne tråd. EOD.

Nu, når jeg kommer til at tænke over det, så var det jo også dig, der sagde,
at fps stod for feet per second. Der tager jeg måske "også" fejl

tsk tsk, du har styr på sagerne

mvh Frank

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 16-09-02 18:52

> Nu, når jeg kommer til at tænke over det, så var det jo også dig, der
sagde,
> at fps stod for feet per second. Der tager jeg måske "også" fejl

Det er korrekt og det mener jeg stadig...

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 16-09-02 19:29

> sagde,
>
> Det er korrekt og det mener jeg stadig...

*lol* ja undskyld, men nu kan jeg ikke lade være med at grine. forklar mig
venligt hvad feet/sec har med en mus (altså en computermus) at gøre.

Som jeg har sagt tidligere, så står fps for frames per second og er det
antal "billeder" som en optisk mus tager per sekund, men du mener altså at
microsofts optiske mus kan køre 6000 feet/sec = 7200 km/t eller ca. 2x så
hurtigt som verden hurtigte fly. WOW sej mus!!!

Nå, men man kan jo ikke andet end, at gå fra sådan en diskution med et stort
smil på læberne

mvh Frank

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 14-09-02 13:28

> til
> rette
>
> PS2 er max 200Hz, sådan har jeg forstået det.

Jep, der kom lige et M for meget med

mvh Frank