Museskade...
Fra : H3nrik V! [2670]

Dato : 12-09-02 23:15

Hej Gruppe!

Jeg er vist løbet ind i en kombination af en muse-/playstation-skade, så nu
har jeg støvet den gamle Logitech Cordless Wheel Mouse af, da den til
forskel fra min MouseMan Cordless Optical er "venstrehåndskompatibel". Men
da jeg er meget glad for mange knapper er jeg lidt ked af at slippe
MouseMan'en, og jeg er ikke meget for at skifte til andre mærker.
Jeg sidder derfor og overvejer om en TrackBall er bedre rent ergonomisk -
for der kan jeg få 7 knapper - men stadig kun til højre hånd med:
<http://www.logitech.com/index.cfm?page=products/details&CRID=6&CONTENTID=50
06&countryid=4&languageid=1>
Er der nogen, der ved eller har en idé om dette er bedre rent
museskademæssigt eller jeg skal droppe at smide de ca. 500 kr. efter et
sådant produkt?

--
/H3nrik V! - Ivrig OverClocker.

A486DX4-133 @ 160 K6-233 @ 262 P75 @ 100 P90 @ 120
Dual P100 @ 133 P133 @ 166 P166 @ 200 P200MMX @ 225 PII-266 @ 333(2.5x133)
C300A @ 504 C366 @ 566 Dual C366 @ 550 C600 @ 1008 PIV1.6A @ 2.56

Fra : H3nrik V! [2670]

Dato : 12-09-02 23:27

"H3nrik V! [2670]" <vernerbo@DO_NOT_SPAM_MY_hotmail.com> wrote in message

> Jeg sidder derfor og overvejer om en TrackBall er bedre rent ergonomisk -
> for der kan jeg få 7 knapper - men stadig kun til højre hånd med:

> [...]

Eller hvad med den nye MX700 - den ser da symmetrisk ud - nogen, der ved om
den kan løbe i venstre hånd?

http://m-e.dk/shop/default.asp?setlng=1&productid=4072

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-02 05:21

> Er der nogen, der ved eller har en idé om dette er bedre rent
> museskademæssigt eller jeg skal droppe at smide de ca. 500 kr. efter et
> sådant produkt?

Tror ikke selv musse designet har noget at sige, dog skal du gå uden om
"timmelfinger" trackball mus, da de bevægelser som tommelfingern laver ikke
er sunde. Men det her skulle kunne forhindre musseskade (altså ud over bare
at slukke computern...)

Understøtning af dine arme

Korekt højde på bordert

ordenlig musse måtte, så du ikke "stresser" pga. musen ikke gør hvad du vil
have den til. Køb en god musse måtte hos eks.
mp3hardware.dk

Brug genvejs taster. Eks.. ctrl-x = klip ctrl-v= sæt ind. Lær at bruge dem.

Lad være med at spænde i hånden. Det er nok ikke dit problem, jeg har lagt
mærke til der er nogle der spænder i hele hånden når de får en mus i hånden.
Slap af! den bider ikke.

--
peet_dk was here... ICQ#71309759
http://www.peet.dk

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 13-09-02 07:01

"peet_dk" <nope> wrote in message
> Lad være med at spænde i hånden. Det er nok ikke dit problem, jeg har lagt

Det skyldes ofte at musen er for lille. Langt de fleste mus er for små til
mig. Hånden kramper sig sammen i et forsøg på at få nogenlunde fat omkring
musen.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : H3nrik V! [2670]

Dato : 13-09-02 09:05

> [...]

ikke
> er sunde. Men det her skulle kunne forhindre musseskade (altså ud over

Grunden til jeg spø'r om trackballen er, at jeg kender den der hedder
"mousetrapper" - den hvor musen ligger i og man triller den med en stang -
konceptet skulle være at fingrene til forskel fra skulder/albue/håndled er
beregnet til finmotorik. Men jeg kan godt se at tommelfinger/trackball kan
være en uheldig kombination...!

> Understøtning af dine arme
>
> Korekt højde på bordert

Det er nok er omkring min ergonomi halter mest...!

> ordenlig musse måtte, så du ikke "stresser" pga. musen ikke gør hvad du
vil
> have den til. Køb en god musse måtte hos eks.
> mp3hardware.dk

Trådløs optisk - den kører perfekt - har aldrig ejet en bedre mus...

> Brug genvejs taster. Eks.. ctrl-x = klip ctrl-v= sæt ind. Lær at bruge
dem.

Jepz... Kender dem - bruger dem - meget endda...!

> Lad være med at spænde i hånden. Det er nok ikke dit problem, jeg har lagt
> mærke til der er nogle der spænder i hele hånden når de får en mus i
hånden.
> Slap af! den bider ikke.

Nope... Jeg har et meget afslappet forhold til min mus - den ligger godt i
hånden...!

Fra : Ukendt

Dato : 13-09-02 16:05

> [...]
> beregnet til finmotorik. Men jeg kan godt se at tommelfinger/trackball kan

Først skal vil lige slå fast at jeg ikke er ekspert på det her område, jeg
har selv af pisse ondt i højre underarm efter for meget CAD arbejde uden
understøttelse fra albue og ned. Og har så skrevet et projekt om det i
skolen, og der læste jeg mig bla. frem til at tommelfinger trackball skulle
være dårlig pga. at tommelfingern ikke er bygget til at arbejde på den måde.
Jeg ved ikke om den du taler om i din første post er god eller ej, men for
mig ser den dårlig ud.

> Det er nok er omkring min ergonomi halter mest...!

Ja det var også mit største problem dengang. Jeg havde fået et smart
designer computerbord fra nabo'en. Men.. der var kun lige plads til
keyboad+mus, dvs. der var ikke plads til man kunne lægge underarmen på
bordoverfladen. Min far er tømrer så jeg var heldig at jeg havde let
mulighed for at få lavet en bordfladen (skræm og bord er delt op i 2 dele)
Så nu har jeg et breddere bord MED (lidt vigtigt) en lille bue på så bordert
kommer rigtigt ind under armene. Siden har der ikke været noget, og jeg har
siddet (alt for) mange timer foran computern, uden problemer.

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 13-09-02 16:06

> [...]
> Er der nogen, der ved eller har en idé om dette er bedre rent
> museskademæssigt eller jeg skal droppe at smide de ca. 500 kr. efter et

Jeg har en trackball fra logitech, efter jeg fik den forsvandt min kroniske
musearm. Dog skal du være opmærksom på at de første dage med en trackball
kan give ømme muskler, det skyldes at du bruger muskler du ikke er vant til
at bruge.
At bruge en mus der kan bruges i begge hænder spreder/fordeler kun skaden
til begge arme. Mousetrapper er noget skod til f.eks. spil desuden nedsætter
den din arbejdshastighed, da den kræver begge hænder.
Jeg er enige med dem der siger tommelfinger trackball er dårlige, de
overbelaster fingeren.
Jeg har logitech cordless desktop og har for nyligt tilsluttet en alm. mus,
det fungerer fint med trackball og mus på samme maskine. Desuden er det
nemmere for f.eks. kæresten at bruge min maskine da hun er bedre til mus end
trackball, og jeg har nu selv mulighed for at bruge en mus (til begge
hænder) så jeg kan derved variere min arbejdsstilling.

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : H3nrik V! [2670]

Dato : 13-09-02 18:47

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> musearm. Dog skal du være opmærksom på at de første dage med en trackball
> kan give ømme muskler, det skyldes at du bruger muskler du ikke er vant

Oki... Jeg er glad for advarslen - så man ikke tror det er ligeså skidt...!

> Jeg er enige med dem der siger tommelfinger trackball er dårlige, de
> overbelaster fingeren.

Den er jeg så med på - dem jeg har kigget på er også til pege/langefinger og
deromkring...!

> Jeg har logitech cordless desktop og har for nyligt tilsluttet en alm.
mus,
> det fungerer fint med trackball og mus på samme maskine. Desuden er det

Jepz - flere mus kan sagtens la' sig gi' sig... Og med Mouseware er det
samtidig nemt at arbejde med...!

Fra : Jean Christophe B. T~

Dato : 14-09-02 09:23

> [...]
> Er der nogen, der ved eller har en idé om dette er bedre rent
> museskademæssigt eller jeg skal droppe at smide de ca. 500 kr. efter et

Jeg kan varmt anbefale Cordless Trackman FX. Den store kugle som du styrer
med de 3 midterste fingre er faktisk meget let at styre. Desuden er der en
genial scrollfunktion indbygget.

/Jean