pci ata 133 kort problemer
Fra : Robert Jensen

Dato : 12-09-02 23:15

da jeg har brugt alle mine porte på mit bundkort til hd og cd-rom drev og nu
pludseligt har fået en ny hd, så har jeg købt et pci ata 133 kort.

nu er problemet bare....at det virker helt fint.
bortset fra første gang jeg starter maskinen op så kommer den aldrig ind i
win xp.....hd lampen står bare og lyser.
når jeg så trykker reset, så går det stadigvæk lidt længere tid end normalt,
men så kommer win xp helt fint frem.

er der nogle af jer der ahr nogle ideer til hvad det kan være ????

har prøvet at skifte mellem primær og sekundær på den hd der er koblet til
kortet.

bundkortet er et asus a7v333

Robert Jensen

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 13-09-02 08:36

"Robert Jensen" <fjerndette_svend_dellepude@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3d8111d8$0$190$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

-klip
> [...]
> win xp.....hd lampen står bare og lyser.
> når jeg så trykker reset, så går det stadigvæk lidt længere tid end

Er du sikker på at din PSU kan trække den ekstra HD ?

Når du starter maskinen op bruger harddiskene temlig meget strøm
til at spinne op, når du bruger >Reset< er harddiskene kommet op
i hastighed, og kan der for boote.

-Et skud fra hoften... Hvis ikke det er løsningen, bliver du nok
nødt til at skrive lidt mere om hvad din pc indeholder af hardware.

--
Henrik Nielsen
Config@hardware.dk

Fra : Robert Jensen

Dato : 13-09-02 14:55

oki lidt mere beskrivelse kommer her.

har 3 hd.
1. med styresystem.
2. med blandet ting.
og så den 3 der er sat til det nye pci kort.

den 3 indeholder ingen boot eller lign...så den burde ikke kunne påvirke
boot'en på nogen måde.

mit system består af.

amd 1200 mhz t-bird
asus a7v333 bundkort med 512 pc2700 ddr ram
geforce 3 grafikkort.

ved ikke om der er andre oplysninger der er relevante.

nogle andre idder til hvad der evt kunne være problemet ????

Fra : Rune Manscher

Dato : 13-09-02 15:11

"Robert Jensen" <fjerndette_svend_dellepude@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> og så den 3 der er sat til det nye pci kort.
>
> den 3 indeholder ingen boot eller lign...så den burde ikke kunne påvirke

Den skal stadig have strøm til at starte op, og det får den af psu'en, jf.
Henrik Nielsens indlæg. Om den 'skal' noget under boot er i denne
forbindelse ligegyldigt.

*Rune

Fra : Robert Jensen

Dato : 13-09-02 15:22

"Rune Manscher" <manscher@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Den skal stadig have strøm til at starte op, og det får den af psu'en, jf.
> Henrik Nielsens indlæg. Om den 'skal' noget under boot er i denne

oki...så går jeg med på at teste denne mulighed, selv om jeg er lidt
skeptisk
spørgsmålet er bare hvordan ?????

robert

Fra : Rune Manscher

Dato : 13-09-02 15:28

> oki...så går jeg med på at teste denne mulighed, selv om jeg er lidt
> skeptisk
> spørgsmålet er bare hvordan ?????

Tja, du kunne hive strømmen fra til fx. din sekundære harddisk (med
'blandede ting'), og se om det hjælper. Så skal din strømforsyning i hvert
fald kun trække to diske (samt alt hvad du ellers har af grej), men det kan
da være nok. Hvis det starter op i første forsøg, så er det nok ikke
controlleren, men psu'en.

*Rune

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 13-09-02 16:36

"Robert Jensen" <fjerndette_svend_dellepude@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3d81ee29$0$27649$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> asus a7v333 bundkort med 512 pc2700 ddr ram
> geforce 3 grafikkort.
>
> ved ikke om der er andre oplysninger der er relevante.

-Og så har du sikkert også et cdromdrev / brænder / DVD
een eller flere kabinetblæsere, en cpukøler osv..

Jeg kender ikke effektforbruget på et GF3 kort, men ved at det kan
blive temlig varmt, og ofte kræver en blæser for at holde temperaturen
nede, det tyder på at det har et temlig stort forbrug.

din processor bruger svjh. omkring 55 W
dine harddiske mellem 15 og 40 W når de spinner op
måske har du også USB enheder der får strøm via PC´en

-Faktisk temlig mange ting der skal "vækkes" til live
når du tænder PC´en.

Elmotorer bruger mest strøm i startøjeblikket, og det kan være
at din tredie harddisk lige nøjagtigt har overskredet hvad din
strømforsyning kan klarer.

Når du så booter forsøger den at få dine harddiske op i fart
-men kan ikke pga. strømmangel.
Når du trykker reset er harddiskene delvist oppe fart,
og skal derfor ikke bruge helt så meget strøm for at komme helt
op i hastighed, det kunne være derfor det kan lade sig gøre at
starte op..

-Så prøv at følge Rune ´s fornuftige råd, og hvis den starter op
uden problemer, skal du ud at investere i en størrere PSU.

-En anden ting du kunne prøve er at trykke Pause/Break under POST
vente 5-6 sekunder og trykke enter, det giver harddiskene lidt længere tid
til at blive klar..

Håber ikke det blev alt for rodet og uforståligt..

Fra : Robert Jensen

Dato : 16-09-02 09:15

Vil abre lige sige tak for hjælpen.

fandt fejlen...eller rettere det gjorde i.

min psu trækker simnpelthen ikke nok strøm.....så det er vist på tide med en
400W strømforsyning.

så lige endnu engang tak.

mvh

Robert

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 16-09-02 10:54

"Robert Jensen" <fjerndette_svend_dellepude@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:3d859300$0$66749$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
>
> fandt fejlen...eller rettere det gjorde i.
>
> min psu trækker simnpelthen ikke nok strøm.....så det er vist på tide med

Det var godt fejlen blev fundet, selv om at du virkede lidt skeptisk i
starten.
Så er det jo bare ærgeligt at det var en af de fejl der koster penge.. *S*

-Og selv tak.