Udstillings-spørgsmål
Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 12-09-02 22:34

Hejsa!
Jeg håber der er nogen der gider hjælpe mig med et par
udstillings-spørgsmål. Efter at have meldt mig ind i darak overvejer jeg
nu at "debutere" med en huskat på udstillingen i Glostrup til november.

Udstillingen løber over 2 dage (2 certificater, står der på deres
hjemmeside). Men hvordan foregår det så, skal kattene være med begge
dage, eller er der evt. en bestemt dag for huskatte?

Skal huskatte være neutraliserede? Jeg tænker, hvis jeg nu tog Ada med,
så er hun 7 måneder gammel på det tidspunkt, er det nødvendigt at hun er
neutraliseret inden? Valget står nok mellem Kalle, Mathilde eller evt.
Ada. Hvilke huskatte kommer der normalt, racekatte uden stamtavle, eller
også alm. rundstrikkede?

Hvor mange huskatte kan man forvente på sådan en udstilling? Det ville
være lidt fladt hvis vi nu var de eneste...

Hilsen Dorthe

Fra : Camilla Scharff

Dato : 12-09-02 23:19

"Dorthe Prip Lahrmann" <dplahrmann@hotmail.com> skrev...
> [...]
> udstillings-spørgsmål. Efter at have meldt mig ind i darak overvejer jeg
> nu at "debutere" med en huskat på udstillingen i Glostrup til november.

Vi skal da ihvertfald gøre vort bedste for at besvare alle dine spørgsmål

> Udstillingen løber over 2 dage (2 certificater, står der på deres
> hjemmeside). Men hvordan foregår det så, skal kattene være med begge
> dage, eller er der evt. en bestemt dag for huskatte?

Det er faktisk at betragte som to separate udstillinger - altså, man kan
deltage lørdag, søndag eller begge dage. Jeg vil nok anbefale dig kun at
deltage en af dagene (det er lidt en stor mundfuld - og der kommer døde
perioder for alle i løbet af sådan en lang dag, hvor man mest af alt ønskede
at man sad hjemme på divaneseren)

> [...]
> neutraliseret inden? Valget står nok mellem Kalle, Mathilde eller evt.
> Ada. Hvilke huskatte kommer der normalt, racekatte uden stamtavle, eller

Nej, huskatte skal ikke være neutraliserede. Der kommer sædvanligvis alle
typer huskatte, både de "go'e gammeldaws" og "race-huskatte". Der er jo ikke
nogen "standard" for huskatte - siger sig selv - og derfor er det
dommernes helt personlige smag, der tæller i bedømmelsen af disse. Jeg
kender selv et par dommere, som er af den personlige overbevisning, at
huskatte er korthårede og gråstribede, og at de voksne katte bør være
neutraliserede - dvs. de ihvertfald bliver drønærgerlige når en huskat, der
*tilfældigvis* på en prik ligner en skovkat eller en maine coon bliver valgt
som Bedste Huskat, for det er jo netop ikke en *rigtig* huskat... Men som
sagt, dommerne er lige så forskellige som huskattene
Du skal tage den kat, som er mindst nervøs ved nye ting, med - det er jo
også mange indtryk en kat sådan skal "suge til sig", og generelt kan yngre
katte bedre håndtere det end ældre.

> Hvor mange huskatte kan man forvente på sådan en udstilling? Det ville
> være lidt fladt hvis vi nu var de eneste...

Ja, det er jo aldrig til at forudse! Jeg mener at kunne erindre, at der som
regel er et sted mellem 3 og 6 huskatte tilmeldt på udstillingerne, somme
tider færre, somme tider flere... Om det ville være fladt hvis du var den
eneste, ved jeg ikke rigtig - jeg kan fortælle, at de få huskatte på de
store udstillinger sædvanligvis får masser af opmærksomhed fra publikum, for
det er jo liiiige "Stribemissen" derhjemme osv.

Men du skal være vel mødt - håber vi ses!

Mvh. Camilla

Fra : Lars Dahl

Dato : 12-09-02 23:27

Dorthe Prip Lahrmann <dplahrmann@hotmail.com> skrev i
> [...]
> udstillings-spørgsmål. Efter at have meldt mig ind i darak overvejer jeg
> nu at "debutere" med en huskat på udstillingen i Glostrup til november.

Go' idé Så ses vi jo nok, forudsat du vælger søndag *S*

> Udstillingen løber over 2 dage (2 certificater, står der på deres
> hjemmeside). Men hvordan foregår det så, skal kattene være med begge
> dage, eller er der evt. en bestemt dag for huskatte?

2-cert. udstilling betyder at det faktisk er to adskilte, komplette
udstillinger, så du skal bare vælge, om du vil udstille lørdag, søndag eller
begge dage. Et tip: Hvis du vælger lørdag, skal du være hurtigt ude, da
lørdagen som regel bliver hurtigt booket.

> Skal huskatte være neutraliserede? Jeg tænker, hvis jeg nu tog Ada med,
> så er hun 7 måneder gammel på det tidspunkt, er det nødvendigt at hun er
> neutraliseret inden?

Dér kan jeg ikke hjælpe dig, men prøv at spørge i DARAK - de burde vide det.
Så vidt jeg ved, fungerer næstformand Hanne Kaarsberg pt som
udstillingssekretær.

Valget står nok mellem Kalle, Mathilde eller evt.
> Ada. Hvilke huskatte kommer der normalt, racekatte uden stamtavle, eller
> også alm. rundstrikkede?

Der kommer både - og.

> Hvor mange huskatte kan man forvente på sådan en udstilling? Det ville
> være lidt fladt hvis vi nu var de eneste...

Jeg har oplevet både tre og ti Som regel kan man være sikker på at møde
Knud Knudsen Hr., men hvem der ellers dukker op, er ikke nemt at vide....

> Hilsen Dorthe

Mvh. Lars Dahl
--
von Fribergs Norske Skovkatte
http://hjem.get2net.dk/vonfriberg/

Tjekket af NAV 2002

Fra : Trine Piltoft

Dato : 13-09-02 14:38

Hej Dorthe!

Der er jo blevet svaret på de fleste af dine spørgsmål, men jeg synes

nu også du skulle have linket til en hjemmeside, hvor du kan se
billeder af hvad jeg tror må være Danmarks mest vindende huskat
gennem tiden. Han lever desværre ikke mere, men er vist kendt af de
fleste udstillere fra den tid hvor han blev udstillet.....en stor
dejlig gråstribet bamsekat ved navn Mikkel.

Adressen er: http://home9.inet.tele.dk/birma/ og du finder ham
under "Mikkel".

Hilsen Trine & co.

Fra : Majer

Dato : 13-09-02 15:55

"Trine Piltoft" <piltoftsSLETDETTE@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> fleste udstillere fra den tid hvor han blev udstillet.....en stor
> dejlig gråstribet bamsekat ved navn Mikkel.

Hvor er han bare skøn. Hvis Peter havde et andet temperament, så skulle han
også prøve en udstilling. Men han er "desværre" en lille adfærdsvanskelig
kat, som er flyttet ind hos os, da han var kun 8 uger gammel. Og han ville
bestemt ikke synes om udstillinger!! Men anyway. så er han den smukkeste kat
i verden!! (altså i vores lille verden!! *G*)..

Mange hilsner fra

--
Majer

www.majer.dk

Fra : marianne hellemose

Dato : 13-09-02 16:10

Majer skrev
<han er "desværre" en lille adfærdsvanskelig kat, som er flyttet ind hos os,
da han var kun 8 uger gammel>

Jeg skulle hilse fra Fnugger og sige, at det er ikke som
de er "adfærdsvanskelige" det er bare os, der ikke forstår
deres "dialekt"

--
Marianne

Hellemose Somali