2 harddiske på 1 IDE kabel
Fra : Palle Ravn

Dato : 12-09-02 22:18

Jeg har 2 HD (Harddiske), som jeg skal have furbundet med 1 IDE kabel,
med 2 enheder. Jeg sætter den en som "master" den anden som "slave"
eller er det lige meget.

Der er så to stik på kablet, er det lige meget hvilket IDE stik, jeg
pruger på "master" og "slave".. `?

/Palle Ravn

Fra : Leony

Dato : 12-09-02 22:24

"Palle Ravn" <real@sleepy.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har 2 HD (Harddiske), som jeg skal have furbundet med 1 IDE kabel,
> med 2 enheder. Jeg sætter den en som "master" den anden som "slave"
> eller er det lige meget.

En Master og en Slave er rigtig kombination.

> Der er så to stik på kablet, er det lige meget hvilket IDE stik, jeg
> pruger på "master" og "slave".. `?

Dybest set ja, men det anbefales at Master sættes i enden og Slave midt på.
Hvis du har et 80 leder kabel, vil det sige at Master skal på det sorte
stik, Slave på det grå¨og det blå skal i bundkortet.

--
mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/

Fra : Madsen

Dato : 12-09-02 22:28

Palle Ravn skrev:

> Jeg har 2 HD (Harddiske), som jeg skal have furbundet med 1 IDE
> kabel, med 2 enheder. Jeg sætter den en som "master" den anden som
> "slave" eller er det lige meget.

Nej, det er ikke lige meget. Den ene skal være Master og den anden
skal være Slave. Du kan også køre noget som hedder Cable Select
(CS), men det vil jeg ikke råde dig til at køre med.

> Der er så to stik på kablet, er det lige meget hvilket IDE stik,
> jeg pruger på "master" og "slave".. `?

Hvis du kører CS så bliver det sidste drev på kablet - altså det
drev som sidder længst væk fra stikket på bundkortet - stillet til
Master og disken på det midterste stik bliver Slave. Nogle siger at
det er bedst hvis man placerer Master på det sidste stik uanset om
man kører CS eller ej. Om det så er rigtigt ved jeg ikke, men hvis
du gør det så er du da sikker. Altså Master-drevet på det sidste
stik længst væk fra controlleren på bundkortet og Slave-drevet på
det midterste stik.

Madsen.

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 12-09-02 23:16

Madsen wrote:

> Nej, det er ikke lige meget. Den ene skal være Master og den anden
> skal være Slave. Du kan også køre noget som hedder Cable Select
> (CS), men det vil jeg ikke råde dig til at køre med.

*spørger nysgerrigt

Hvorfor ikke?

-Sune

Fra : Hennning Præstegaard

Dato : 13-09-02 00:05

Madsen wrote:
> Om det så er rigtigt ved jeg ikke, men hvis
> du gør det så er du da sikker. Altså Master-drevet på det sidste
> stik længst væk fra controlleren på bundkortet og Slave-drevet på
> det midterste stik.

Se for 3 dage siden ville jeg have sagt at det er fløjtene ligegyldigt, men
jeg opdagede at min maskine brokkede sig over at der ikke blev brugt
en 80 leder kabel. Hvad for noget sludder for det var det der fulgte med
bundkortet. Nå kikke på sagen og flytte harddisken fra det miderste stik
til enden og sandelig nu kører maskinen ata100.
Morale. Selv om man har læst manualen, så skal man gøre som der står
og ikke komme med gode ideer.

mvh
Henning

Fra : Madsen

Dato : 13-09-02 00:17

Hennning Præstegaard skrev:

> Nå kikke på sagen og flytte harddisken fra det miderste stik
> til enden og sandelig nu kører maskinen ata100.

Det har tilsyneladende noget at sige så.
Pt. har jeg også Master placeret sidst og Slave midt på mine
ATA100-kabler og har ikke prøvet omvendt. Har blot spekuleret
på om det i virkeligheden er underordnet, men gider ikke at
forsøge, efter at have læst dit indlæg. :)

Madsen.

Fra : H3nrik V! [2670]

Dato : 13-09-02 09:08

> [...]
> på om det i virkeligheden er underordnet, men gider ikke at
> forsøge, efter at have læst dit indlæg. :)

Jeg tror ikke det betyder så meget, hvis der er drev på begge to (andet end
hvis man kører CS selvfølgelig) da begge stik så er korrekt termineret. Af
hensyn til impedanstilpasning virker det fornuftigt, at hvis man kun bruger
et drev skal det sættes på stikket ude i enden, for at undgå reflektioner på
kablet...!

--
/H3nrik V! - Ivrig OverClocker.

A486DX4-133 @ 160 K6-233 @ 262 P75 @ 100 P90 @ 120
Dual P100 @ 133 P133 @ 166 P166 @ 200 P200MMX @ 225 PII-266 @ 333(2.5x133)
C300A @ 504 C366 @ 566 Dual C366 @ 550 C600 @ 1008 PIV1.6A @ 2.56

Fra : Madsen

Dato : 13-09-02 00:17

Sune Mika Salminen skrev:

[Cable Select, nej tak]

> *spørger nysgerrigt
>
> Hvorfor ikke?

Jeg har selv haft problemer med at køre CS og har hørt om andre som
også har, så jeg foretrækker at stille den ene enhed til Master og
den anden til Slave i stedet.

Madsen.

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 13-09-02 01:02

Madsen wrote:
> [...]
>
> Jeg har selv haft problemer med at køre CS og har hørt om andre som
> også har, så jeg foretrækker at stille den ene enhed til Master og

Nå okay, så det er et tilfælde af den sagnomspundne "PC Voodoo", hvor
man ikke rigtig kan forklare hvorfor noget (ikke) virker he he .
Sikkert en IDE Controller/Chipset ting, jeg vil vædde mit Clavinet på at
det virker fint på mange andre motherboards, end det du og de andre har.
Jeg kører forresten ikke selv CS, men jeg har også kun en HD og den var
jumpered til Master da jeg satte den i.

-Sune

Fra : Madsen

Dato : 13-09-02 02:02

Sune Mika Salminen skrev:

> Nå okay, så det er et tilfælde af den sagnomspundne "PC Voodoo",
> hvor man ikke rigtig kan forklare hvorfor noget (ikke) virker he
> he .

Ja, en af den slags. :)

> Sikkert en IDE Controller/Chipset ting, jeg vil vædde mit
> Clavinet på at det virker fint på mange andre motherboards, end
> det du og de andre har.

Det har du temmelig sikkert ret i. Måske man blot har været uheldig
med hardwaren, eller måske en fejl 40, men ikke desto mindre vil
jeg mene at det er mere "sikkert" at vælge Master / Slave i stedet.
Det har jeg aldrig oplevet svigte.

Madsen.

Fra : Sune Mika Salminen

Dato : 13-09-02 15:20

Madsen wrote:

> [...]
> med hardwaren, eller måske en fejl 40, men ikke desto mindre vil
> jeg mene at det er mere "sikkert" at vælge Master / Slave i stedet.

Fuldstændig enig. Hvorfor tage chancer, når man har en løsning der
virker.

-Sune