søger karrierevejledning
Fra : .: JM :.

Dato : 12-09-02 21:31

Søger råd omkring:
Hvilke instanser kan man kontakte med ønsket
at finde et andet job med læreruddannelsen som
baggrund?
tak jm

Fra : René Bloch

Dato : 16-09-02 08:06

> Hvilke instanser kan man kontakte med ønsket
> at finde et andet job med læreruddannelsen som
> baggrund?
> tak jm

Hej JM

Jeg tror ikke du kan finde deciderede instanser der kan hjælpe dig med
karrierevejledning. Måske AF, som faktisk også rådgiver folk i arbejde
om f.eks. karriereskift.

Det er lidt svært at give dig gode råd, når du ikke siger hvor du vil hen
med en læreruddannelse.Den kan bruges til meget, har jeg set igennem
tiderne.

Derfor kunne du vende den om se på hvor folk med lærerbaggrund ellers
bliver ansat og så blive inspireret af det.

Sådan lidt kort har jeg ser folk med læreruddannelse ansat indenfor alt hvad
der hedder undervisning; VUC, daghøjskoler, aftenskoler, efterskoler,
fagforeninger, private kursusudbydere, Zoos skoletjenste, 4H osv.
Så er der politik, på et tidspunkt var lærere den største faggruppe
i politik både lokal og nationalt - Christiansborg blev populært kaldt "
Danmarks største lærerværelse".
Et andet område er forskellige kunstområder indenfor musik, tekstforfattere,
manuskriptforfattere, idræt osv.. osv. osv.

Jeg er selv chefkonsulent i et firma og har faktisk en lærerbaggrund. Jeg
kan se at konsulentbranchen generelt har rigtigt mange med lærerbaggrund.
Typisk suppleret med en eller anden diplom/mastergrad.
Et firma som Mercury Urval rekutterer faktisk igennem
annoncer i Folkeskolen. Personaleudviklingsafdelinger i større firmaer har
også tit folk med lærerbaggrund.

Så summa summarum fra min side er: 1) andre undervisningsområder hvor du nok
direkte kan benytte din uddannelse, 2) et område du brænder for eller har
fritidsbeskæftigelse indenfor 3) eller som jeg ser mange lærere benytte sig
af - vælger diplom/masteruddannelser som kan kvalificerer dig i en eller
anden retning.

Ellers kunne vi bytte arbejde (-; Jeg har faktisk det sidste 1½ år søgt
tilbage til folkeskolen og i lørdags modtog jeg afslag nummer
12 med posten - uden så meget som at komme til samtale
nogle af stederne. So much for den lærermangel.

Hilsen René

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 16-09-02 08:23

".: JM :." <JM@MULTIMEDIA.AU.DK> skrev i en meddelelse
> Søger råd omkring:
> Hvilke instanser kan man kontakte med ønsket
> at finde et andet job med læreruddannelsen som
> baggrund?
> tak jm

Søg ikke væk fra noget, men søg hen til noget!
Der vil kun være nogen, som har brug for dig, hvis du har interesser og især
kvalifikationer, som er interessante for dem. Dyrk dine talenter, så de
bliver spændende for en arbejdsgiver.

venlig hilsen Niels Aage
(Der er kombinationsarbejder: Billedhugger, programmør og lærer)