Routing i debian
Fra : Rasmus Ladekjaer Ped~

Dato : 12-09-02 20:43

Hej.

Jeg har lige sat GNU/Linux Debian 3.0 Woody op på en af mine computere.
Begge mine netkort virker som du skal, der er altså forbindelse
både til LAN og til WAN siden.
Jeg ved bare ikke hvordan jeg skal sætte den op som "gateway"
så de andre computere på netværket kan komme på internettet
via den. Jeg har hørt man skal bruge IP-Tables så det har jeg
installet og jeg har opdateret til kerne 2.4.18.

Men hvordan skal jeg sætte IP-Tables op ?

eth1 er til WAN og for en IP med DHCP.
eth0 er til LAN er har følgende:
IP: 192.168.0.1
Netmask: 255.255.255.0

Jeg håber i kan hjælpe.

--
mvh Rasmus

Fra : Michael Wojciechowsk~

Dato : 12-09-02 21:25

http://www.netfilter.org
http://www.netfilter.org/documentation/index.html#HOWTO

--
Michael Wojciechowski

One must suffer before enlightenment.

Fra : Rasmus Ladekjaer Ped~

Dato : 12-09-02 22:00

> http://www.netfilter.org
> http://www.netfilter.org/documentation/index.html#HOWTO

Det blev jeg ikke meget klogere af.
Hvis du kunne hjælpe mig med at skrive sådan et script eller sende
en link til en side på dansk ville jeg blive glad.

--
mvh Rasmus

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 12-09-02 22:16

http://debianguiden.dk/dists/stable/html/iptables.html

Fra : Sonni Skammelsen

Dato : 12-09-02 22:21

"Rasmus Ladekjaer Pedersen" <ilmabg@hotmail.com> wrote in message

> Det blev jeg ikke meget klogere af.
> Hvis du kunne hjælpe mig med at skrive sådan et script eller sende
> en link til en side på dansk ville jeg blive glad.

Her er det lidt at kigge på
http://www.braindump.dk/dk/wiki/?wikipage=IpTables

/Sonni

Fra : Jesper Hegaard

Dato : 13-09-02 07:23

> [...]
> Hvis du kunne hjælpe mig med at skrive sådan et script eller sende
> en link til en side på dansk ville jeg blive glad.

Tag et kig på http://www.sslug.dk/sikkerhed/netfilter.html

her beskrives bl.a. også hvordan man laver ip_forward (dvs. at din maskine
virker som gateway/router)

mvh
Jesper Hegaard