Hent fra DB, hvor dato >= Dato
Fra : Lars Grove Mortensen

Dato : 12-09-02 20:29

Jeg arbejder på et site, hvor der skal være indlæg fra brugerne.
Der skal dog kun vises de indlæg, som er yngre end 30 dage.

Jeg har forsøgt noget med:

Dato = Date - 30
Dato = day(Dato) & "-" & month(Dato) & "-" & year(Dato)

'SQL-streng opbygges
strSQL = "Select * From annoncer Where Dato >= " & Dato & "
Order by Tekst"
Set rs = Conn.Execute(strSQL)

Men så viser den alligevel bare dem alle sammen... Hvad skal man
så finde på?

Jeg håber meget, at der er nogen, der kan/vil hjælpe!

På forhånd mange tak

MVH
Lars G M

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jakob Andersen

Dato : 12-09-02 20:36

"Lars Grove Mortensen" <lars@grove-mortensen.dk> wrote
> [...]
>
> 'SQL-streng opbygges
> strSQL = "Select * From annoncer Where Dato >= " & Dato & "

Afhængig af hvilken database du bruger kunne det være en fordel at kigge på
databasens datediff funktion:

"SELECT <fieldlist> FROM annoncer WHERE DateDiff(day, Dato, GETDATE()) < 30"

Bemærk at ovenstående eksempel er beregnet på MSSQL, hvis du vil have mere
specifik hjælp skal du oplyse hvilken database du bruger. Endvidere kan du
se at jeg har erstattet din * med <fieldlist> hvilket betyder at du skal
skrive navnene på de felter du gør brug af istedet for at bruge * da dette
er en uvane da man oftest trækker mere data ud end nødvendigt.

--
Jakob Andersen

Fra : Lars Grove Mortensen

Dato : 12-09-02 21:12

Jeg bruger en Access 2000 database

Det med fieldlist... Hvordan skal sådan én se ud?

På forhånd tak for svar

MVH
Lars G M

-----------------------------------

Fra : Jakob Andersen

Dato : 12-09-02 21:51

"Lars Grove Mortensen" <lars@grove-mortensen.dk> wrote
> Det med fieldlist... Hvordan skal sådan én se ud?

F.eks:

SELECT Feltnavn1, Feltnavn2, Feltnavn3 FROM <table>;

PS: Det er lettere at finde hoved og hale i dine indlæg hvis du svarer under
det du citerer, se evt. mere på

Jakob Andersen

Fra : Lars Grove Mortensen

Dato : 12-09-02 21:18

> [...]
> databasens datediff funktion:
>
> "SELECT <fieldlist> FROM annoncer WHERE DateDiff(day, Dato, GETDATE()) < 30"

Med denne kode siger den:

Error Type:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Undefined function 'GETDATE' in
expression.

Hvad gør man så?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 12-09-02 21:30

Som svar på skriblerier forfattet af Lars Grove Mortensen

GetDate er T-SQL (MSSQL)
Brug Date() i stedet i Access

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Lars Grove Mortensen

Dato : 12-09-02 21:38

Peter Lykkegaard wrote in
> GetDate er T-SQL (MSSQL)
> Brug Date() i stedet i Access
>
> mvh/Peter Lykkegaard

Det virker desværre heller ikke, jeg skrev koden:

"Select * From annoncer Where DateDiff(day, Dato, Date()) < 30"

Og fik error-meddelelsen:

Error Type:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E10)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Too few parameters.
Expected 1.

Hvorfor?... Og hvad gør jeg så?

På forhånd tak for hjælpen!

MVH
Lars

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 12-09-02 21:51

Lars Grove Mortensen wrote in news:alqtuo$14u$1@sunsite.dk:

> [...]
> Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E10)
> [Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Too few parameters.

Hvis du prøver at søge på Google efter Datediff, så er det andet
link dette:

http://msdn.microsoft.com/library/en-us/script56/html/vsfctdatediff.asp

Her kan du se, at syntaksen for DateDiff er

DateDiff(interval, date1, date2 [,firstdayofweek[, firstweekofyear]])

Prøv at kigge siden igennem og se, hvad det giver. Jeg vil skyde på,
at du skal lavet det noget i retning af dette:

strSQL = "SELECT * FROM Table WHERE DateDiff('d','" & Data & "',Date())"

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Jakob Andersen

Dato : 12-09-02 21:55

"Lars Grove Mortensen" <lars@grove-mortensen.dk> wrote
> Det virker desværre heller ikke, jeg skrev koden:
> "Select * From annoncer Where DateDiff(day, Dato, Date()) < 30"

Jeg har ikke lige adgang til en Access lige nu og kan ikke helt huske
syntaksen, men måske er det sådan her:

"SELECT <fieldlist> FROM annoncer WHERE DateDiff('d', Dato, Date()) > 30"

--
Jakob Andersen

Fra : Lars Grove Mortensen

Dato : 12-09-02 22:03

> [...]
> syntaksen, men måske er det sådan her:
>
> "SELECT <fieldlist> FROM annoncer WHERE DateDiff('d', Dato, Date()) > 30"

Yes... Jakob, du har endnu engang været min redningsmand!... At der så
skulle stå "< 30" i stedet for "> 30" kunne jeg selv klare...

Men MANGE tak for hjælpen!

Tak!

Med venlig hilsen
Lars