ASP-FAQ.dk
Fra : Jakob Andersen

Dato : 12-09-02 19:59

Hej Gruppe

Efter initiativ af Jens Gyldenkærne Clausen i tråden der starter med indlæg:
<news:Xns92866FE8F37E1jcdmfdk@193.88.15.213> har jeg nu fået
http://www.jirty.dk til at sponsorere et webhotel+domæne(asp-faq.dk) til en
FAQ/OSS for gruppen.

Jesper Stocholm og undertegnede arbejder pt. på et udkast så derfor skal vi
nu her i gruppen finde ud af hvad det egentlig er der tit bliver spurgt om,
hvis du har et forslag til et Ofte Stillet Spørgsmål så læg spørgsmålet
præcist formuleret som svar på dette indlæg. Efterhånden som spørgsmålene er
kommet som svar på denne er du også mere end velkommen til at skrive et
svar(grundigt og pædagogisk) og blot ligge det som svar på spørgsmålet.

Hvis du mener du har mere at bidrage med til et allerede postet svar på et
OSS så skriv endelig, så må jeg og eventuelle frivillige prøve at strikke
essensen sammen.

Er du interreseret i at give en hånd til OSS'en på en eller anden måde[1],så
svar på dette indlæg eller til mig via email hvis du syntes det er bedre.

[1]: Det kan være alt f.eks: korrekturlæsning, udarbejdelse af design, svar
på OSS'er og hvad der nu ellers kan findes på.

Jakob Andersen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 12-09-02 20:08

Jakob Andersen wrote in news:alqo5p$2eeq$1@news.cybercity.dk:

Mit ASP-script virker ikke, og når jeg loader siden, så siger den "HTTP 500
- Intern Serverfejl". Hvad skal jeg gøre ?

--
Jesper Stocholm
http://stocholm.dk

Fra : Jakob Andersen

Dato : 12-09-02 20:13

"Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> wrote
> hvis du har et forslag til et Ofte Stillet Spørgsmål så læg spørgsmålet
> præcist formuleret som svar på dette indlæg.

Hvordan opretter jeg forbindelse til en mySQL database fra ASP?

--
Jakob Andersen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 12-09-02 20:14

"Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> wrote
> hvis du har et forslag til et Ofte Stillet Spørgsmål så læg spørgsmålet
> præcist formuleret som svar på dette indlæg.

Mit script melder fejl i linien hvor jeg udfører min SQL sætning, hvad gør
jeg?

--
Jakob Andersen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 12-09-02 20:18

Jakob Andersen wrote in news:alqo5p$2eeq$1@news.cybercity.dk:

> hvis du har et forslag til et Ofte Stillet Spørgsmål
> så læg spørgsmålet præcist formuleret som svar på dette indlæg.

Hvad betyder "Option Explicit", og hvad kan jeg bruge det til ?

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 12-09-02 20:20

Jakob Andersen wrote in news:alqo5p$2eeq$1@news.cybercity.dk:

> hvis du har et forslag til et Ofte Stillet Spørgsmål
> så læg spørgsmålet præcist formuleret som svar på dette indlæg.

I min database står teksten som jeg har indsat den, men når jeg udskriver
den på min ASP-side, så forsvinder linieskift m.m. . Hvordan undgår jeg det
?

Fra : Jakob Andersen

Dato : 12-09-02 20:20

"Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> wrote
> hvis du har et forslag til et Ofte Stillet Spørgsmål så læg spørgsmålet
> præcist formuleret som svar på dette indlæg.

Hvordan kommer jeg igang med at benytte ASP på mine websider?

Fra : Jakob Andersen

Dato : 12-09-02 20:24

"Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> wrote
> hvis du har et forslag til et Ofte Stillet Spørgsmål så læg spørgsmålet
> præcist formuleret som svar på dette indlæg.

Jeg får følgende fejl: "Operation must use an updateable query"/"Handlingen
skal bruge en opdaterbar forespørgsel", hvad gøre jeg?

--
Jakob Andersen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 12-09-02 20:25

"Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> wrote
> hvis du har et forslag til et Ofte Stillet Spørgsmål så læg spørgsmålet
> præcist formuleret som svar på dette indlæg.

Hvordan kan jeg give mine brugere adgang til at uploade filer?

--
Jakob Andersen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 12-09-02 20:25

"Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> wrote
> hvis du har et forslag til et Ofte Stillet Spørgsmål så læg spørgsmålet
> præcist formuleret som svar på dette indlæg.

Hvordan gemmer jeg billeder i min database?

--
Jakob Andersen

Fra : Jakob Andersen

Dato : 12-09-02 20:26

"Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> wrote
> hvis du har et forslag til et Ofte Stillet Spørgsmål så læg spørgsmålet
> præcist formuleret som svar på dette indlæg.

Hvordan får jeg den bedste hjælp i nyhedsgrupperne?

--
Jakob Andersen

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 12-09-02 20:39

Jakob Andersen wrote in news:alqo5p$2eeq$1@news.cybercity.dk:

> hvis du har et forslag til et Ofte Stillet Spørgsmål
> så læg spørgsmålet præcist formuleret som svar på dette indlæg.

Når jeg tester mine sider lokalt på min computer derhjemme, så er
datoformatet korrekt. Men når jeg uploader mine sider til min udbyder, så
er datoformatet amerikansk. Hvordan ændrer jeg det ?

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 12-09-02 20:40

Jakob Andersen wrote in news:alqo5p$2eeq$1@news.cybercity.dk:

> hvis du har et forslag til et Ofte Stillet Spørgsmål
> så læg spørgsmålet præcist formuleret som svar på dette indlæg.

hvorfor er ham dér Jesper Stocholm altid så irriterende pedantisk ?

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 12-09-02 20:42

Jakob Andersen wrote:
> hvis du har et forslag til et Ofte Stillet Spørgsmål...

Hvad betyder "Headerfejl - HTTP-headerne skrives allerede til
klientbrowseren. Ændringer af HTTP-headere skal foretages, inden
sideindholdet skrives"?

--
Jakob Møbjerg Nielsen | "Five exclamation marks, the
jakob@dataloger.dk | sure sign of an insane mind."

Fra : Jakob Andersen

Dato : 12-09-02 20:55

"Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> wrote
> hvis du har et forslag til et Ofte Stillet Spørgsmål så læg spørgsmålet
> præcist formuleret som svar på dette indlæg.

Hvordan opdeler jeg mit resultat så jeg kun får vist et bestemt antal poster
pr. side?

--
Jakob Andersen

Fra : SumSum

Dato : 13-09-02 20:32

Til ASP-FAQ
Hvordan undgår jeg at min side viser fejl, hvis den ikke finder en post?

SumSum

---

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 12-09-02 21:11

Jakob Andersen wrote in news:alqo5p$2eeq$1@news.cybercity.dk:

> hvis du har et forslag til et Ofte Stillet Spørgsmål
> så læg spørgsmålet præcist formuleret som svar på dette indlæg.

Min side er opbygget i et frameset indeholdende to ASP-sider. Hvordan kan
jeg lave det I ASP, således at jeg efter opdatering af én ASP-side kan få
opdateret indholdet i den anden frame ?

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 12-09-02 21:43

Jeg har et array jeg gerne vil gøre ... med, hvordan gør jeg?

Måske en forklaring på array generelt, samt selvfølgelig links til
forklaring af gennemløb vha. løkker.

Mvh Thomas

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 12-09-02 23:49

Jakob Andersen wrote:
> Hej

Hvordan laver jeg et login system?

Hvad er forskellen på ASP og ASP.NET?

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 12-09-02 23:59

Jakob Andersen wrote:
> Hej

Hvordan viser jeg et tilfældigt citat/nyhed fra en database? (men det
hører vel egentlig ikke hjemme her? Der *er* jo godt nok en del DB
spørgsmål).

Hvad er subdomains og hvordan laver jeg dem med ASP?

Hvordan kan jeg åbne nye vinduer/dialogbokse med ASP?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 13-09-02 06:57

Et sp til OSS:

Der står ingenting i mit felt og programmer crasher
(recordset, null values og håndtering af samme)

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Allan Ebdrup

Dato : 13-09-02 10:12

Hej gutter og gutinder!
Der er allerede nogle folk der har brugt flere år på at lave en engelsk FAQ,
så hvorfor ikke "hugge" fra dem:
http://www.aspfaq.com/downloads.asp

Her kan i se spørgsmålene sorteret efter "popularitet" i forskellige
kategorier:
http://www.aspfaq.com/biglist.asp
Så det er nog en god idé at tage de øverste i hver kategori i en eller anden
form.

Held og lykke med projektet!

MVH
Allan Ebdrup

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-09-02 10:14

Allan Ebdrup skrev:

> Der er allerede nogle folk der har brugt flere år på at lave
> en engelsk FAQ, så hvorfor ikke "hugge" fra dem:
> http://www.aspfaq.com/downloads.asp

Jeg vil foretrække at spørge dem først. Hvis kilden angives tror
jeg ikke det bliver et problem at få lov.

Ellers en fin idé.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Allan Ebdrup

Dato : 13-09-02 11:16

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote in message

> Jeg vil foretrække at spørge dem først. Hvis kilden angives tror
> jeg ikke det bliver et problem at få lov.

Nej, det er også derfor jeg har skrevet "hugge" i gåseøjne...
Alle de informationer der ligge på siden er tilgængelige andre steder på
nettet og det er på ingen måde noget indhold de har eneret til, de har bare
samlet det sammen fra andre steder. Det mest "inspirerende" på siden er at
man kan se hvor mange gange hvert FAQ spørgsmål har været læst, og det giver
en god "inspiration" til hvilke spørgsmål der er vigtige at have med. Dertil
kommer så nogle problemer som er specifikke ifht. danske omstændigheder:
æøå, datoformat osv.

Brugervenligheden på aspfaq.com siden er så som så, det kunne sagtens laves
meget bedre.

Hvis i laver siden i ASP vil vi gerne donere et forum ( se:
http://www.aspfastforum.com/aspfastforum/ ), i næste version bliver vores
forum også oversat til dansk.

Nå men held og lykke!

MVH
Allan Ebdrup

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 13-09-02 13:17

Allan Ebdrup wrote in news:alsdqr$1ad4$1@news.cybercity.dk:

> Hvis i laver siden i ASP vil vi gerne donere et forum ( se:
> http://www.aspfastforum.com/aspfastforum/ ), i næste version bliver
> vores forum også oversat til dansk.

jeg sidder lige nu og koder lidt på autentificering af forfatterne, og
jeg er endt med at lave det i .Net (c#). Jeg regner med at Jakob kan
hjælpe mig med de mere komplicerede ting ifht display af artiker m.m.

Men tak for tilbuddet (er jeg blevet tov-holder, eller er det en anden?),
men som jeg læser nogle af indlæggene i denne og den oprindelige FAQ-
tråd, så er det ikke meningen, at vi vil lave et nyt activedeveloper.dk
eller asp.dk . Det er stadig tanken, at vi vil holde diskussioner etc
herinde i gruppen, da det er det medie, som de fleste af de vante
deltagere herinde er mest tilfreds med. Derfor kan jeg ikke forestille
mig, at der vil komme et forum på asp-faq.dk (men måske med tiden?)

Hvis jeg er helt galt på den mht hvordan jeg læser indholdet af trådene,
så sig endelig til ...

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 13-09-02 13:35

Som svar på skriblerier forfattet af Jesper Stocholm

> Hvis jeg er helt galt på den mht hvordan jeg læser indholdet af
> trådene, så sig endelig til ...

Følg KISS så kan da ikke gå helt galt
Det skulle være en OSS til d.e.i.w.s.a, hverken mere eller mindre

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 13-09-02 13:59

Peter Lykkegaard wrote in news:3d81dc5e$0$57400
$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Som svar på skriblerier forfattet af Jesper Stocholm

> Følg KISS så kan da ikke gå helt galt
> Det skulle være en OSS til d.e.i.w.s.a, hverken mere eller mindre

fino ... det har også været min tanke. Det jeg sidder og koder nu er en
tilmeldings-mekanisme - så man kan lægge indlæg ind - samt en måde at
vise/søge i disse indlæg på ... hverken mere eller mindre. Hvis nogen
skulle have lyst til at udvide det senere hen, så skal de for min skyld
være velkomne, men indtil nu er det en "funktionel implementering", som
sådan noget vist kaldes ...

Det indledende arbejde ligger på http://stocholm.dk/aspfaq

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 13-09-02 14:09

> [...]

> en tilmeldings-mekanisme - så man kan lægge indlæg ind - samt en måde
> at vise/søge i disse indlæg på ... hverken mere eller mindre.

Lige en tanke
Søgning kunne være relevant at udvide med en lillebitte smule mere end KISS

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 13-09-02 14:44

Peter Lykkegaard wrote in

> Lige en tanke
> Søgning kunne være relevant at udvide med en lillebitte smule mere end
> KISS

hvad tænker du specielt på ?

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 13-09-02 14:50

Som svar på skriblerier forfattet af Jesper Stocholm

> Peter Lykkegaard wrote in

> hvad tænker du specielt på ?

Fulltext søgning på tværs
Ved ikke lige hvor langt mySQL er kommet desangående

KISS ville være søgning på udvalgte felter..

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Lars Kristensen

Dato : 13-09-02 15:44

"Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> wrote in message
> Hej Gruppe

<klip noget om spm og svar>

Hvordan laver jeg en søgemaskine på min web side med index servicen og asp?

Hvilke muligheder har jeg i mit kald til index databasen?

Hvor finder jeg flere informationer om index servicen og asp?

- Lars

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 17-09-02 08:23

Hvor kan man finde tutorials/ eksempler paa asp-scripts.

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 17-09-02 08:24

Hvordan laver jeg et forum i ASP

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 17-09-02 08:25

Hvordan kan jeg dynamisk inkludere filer via Asp?

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 17-09-02 08:26

Hvordan sender jeg Email med ASP
(evt et hurtigt eksempel af hvordan de mest brugte komponenter fungere)

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 17-09-02 08:26

HVordan generere jeg grafik med ASP?

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 17-09-02 08:28

Der skal vel ogsaa skrives en intro der forklarer lidt grundlaeggende hvad
ASP er, historien bag ASP etc...

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 19-09-02 10:04

Er der nogen der tager nootits af de spørgsmål der bliver skrevet i denne
tråd?

Jeg foreslår at en del af FAQ'en bliver en "eksempel-database". Et sted hvor
man kan finde kodeeksempler på forskellige smarte ting. Ikke så meget en
spørgsmål/svar seccion, mere en slags reference. Jeg har igennem tiderne
lavet mange fikse funktioner som andre måske kunne drage nytte af, og det
ville da være et godt sted at publicere dem.
Det kunne eventuelt laves ved en submission form, og derefter skulle koden
lige thekkes igennem af en FAQ admin for at holde et vist niveau.
Med venlig hilsen
Lars Hoffmann

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 19-09-02 13:15

Som svar på skriblerier forfattet af Lars Hoffmann

> Er der nogen der tager nootits af de spørgsmål der bliver skrevet i
> denne tråd?

Man ved aldrig...

> Jeg foreslår at en del af FAQ'en bliver en "eksempel-database". Et
> sted hvor man kan finde kodeeksempler på forskellige smarte ting.

En sandkasse?
Ala denne fx
http://www.cit.teknologisk.dk/brugergrupper/accesserfa/videnbase/kodeeksempl
er/default.asp

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jakob Andersen

Dato : 23-09-02 09:10

"Lars Hoffmann" <lars@intercambiodvd.com> wrote
> Er der nogen der tager nootits af de spørgsmål der bliver skrevet i denne
> tråd?

Ja.

> Jeg foreslår at en del af FAQ'en bliver en "eksempel-database".

God ide men et trin af gangen.

Babysteps, Lars

--
Jakob Andersen

Fra : Lars Hoffmann

Dato : 23-09-02 22:01

Jakob Andersen escribió / skrev

> God ide men et trin af gangen.
>
> Babysteps, Lars

klart nok. Jeg skyder bare frit fra hoften og håber at nogen lytter