[mysql]
Fra : Bo Rattenborg

Dato : 12-09-02 19:27

på nogle poster i en tabel har jeg en tæller - count, som jeg opdaterer med
f.eks.
UPDATE personer SET count = count + 1 WHERE id = 5

men er det muligt istedet for, at indarbejde denne forøgelse i SELECT * FROM
personer WHERE id = 5 ?

eller er det nødt til at ske via to queryes ?

Mvh

Bo

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-09-02 20:53

Bo Rattenborg skrev:

> UPDATE personer SET count = count + 1 WHERE id = 5

> men er det muligt istedet for, at indarbejde denne forøgelse i
> SELECT * FROM personer WHERE id = 5 ?

Nej.

> eller er det nødt til at ske via to queryes ?

Ja.

Dog kan du sende to forespørgsler af sted i samme connection (hvis
det drejer sig om webbaseret databasekald).

Hvis mySQL understøtter lagrede procedurer kan det være løsningen.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)