lærerstuderende - og hvad så?
Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 12-09-02 17:20

Tænkte på om der ikke er nogle af de rutinerede rotter, der kan give lidt
superråd til en kommende lærer? Lidt i stil med de uskrevne regler for
lærere. Hvad må man aldrig gøre, og hvad skal man altid huske?

På forhånd tak

Mvh Thomas (hvis ambition det er at blive elevernes yndlingslærer)

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 12-09-02 19:14

"Thomas Smedebøl" <whisdow@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> På forhånd tak
>
> Mvh Thomas (hvis ambition det er at blive elevernes yndlingslærer)

Hej

Det allervæste er det med kassen:
Du må ikke
tage af kassen
gi' én på kassen
gå i kassen

- lad være med at gå efter at blive populær eller score (billige) point.
Gå efter at blive respekteret for din faglighed og evne til at give elevene
lyst til at lære, så kommer resten af sig selv. Eleverne ved god hvad
kvalitet er.

Desuden: Lad være med at true med noget, der er uigennemførligt.
F.eks: Hvis du ikke opfører dig ordentligt, må du gå hjem fra svømmehallen
(12 km.)

VH Birgitte

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 12-09-02 19:20

"Birgitte Abkjær" <paogba@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Desuden: Lad være med at true med noget, der er uigennemførligt.
> F.eks: Hvis du ikke opfører dig ordentligt, må du gå hjem fra svømmehallen

Rettelse:
Ikke kun "faglighed", men "faglige dygtighed".

VH Birgitte

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 12-09-02 19:56

Tak for de gode råd!

> [...]
elevene
> lyst til at lære, så kommer resten af sig selv. Eleverne ved god hvad

Er hermed taget til efterretning - selvom jeg nu nok havde den grundtanke i
forvejen

> Desuden: Lad være med at true med noget, der er uigennemførligt.
> F.eks: Hvis du ikke opfører dig ordentligt, må du gå hjem fra svømmehallen
> (12 km.)

Lærte jeg også i dag i praktik, da jeg truede (i sjov godt nok) 3 piger i 3.
klasse med en times eftersidning, hvis de ikke begyndte at læse i deres
læsebog.

Man skal ikke undervurdere børnene - de er eminente menneskekendere, og går
så vidt muligt lige til stregen. Men de er dejlige alligevel, og man smiler
meget i løbet af en arbejdsdag

Mvh Thomas

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 12-09-02 20:33

> Tænkte på om der ikke er nogle af de rutinerede rotter, der
> kan give lidt superråd til en kommende lærer? Lidt i stil med
> de uskrevne regler for lærere. Hvad må man aldrig gøre, og
> hvad skal man altid huske?

Jeg vil hverken fornærme din intelligens eller andres, der måtte læse
dette ved at komme med råd, du alligevel ikke vil følge - du må gøre
dine egne erfaringer, eftersom mine og andres erfaringer ikke er dine.
De erfaringer, jeg har gjort gennem årene kan aldrig blive dine - du vil
i samme situationer som jeg, måske reagere anderledes og vende en fiasko
til succes eller omvendt. Som lærer bærer du altid din personlighed med
dig i din undervisning og din omgang med børnene.

Kun få råd vil jeg give dig, som du kan vælge at følge eller lade være:
vær ikke naiv når det gælder børn - heller ikke når det gælder voksne
(dine kommende kolleger). Lær skoleloven at kende, cirkulærerne,
reglerne på skolen. Undsig aldrig en kollega over for børnene, uanset
hvad du mener om denne, og tro aldrig nogensinde umiddelbart på, hvad
børnene fortæller om andre eller tidligere lærere.
Brug ikke vendinger som f.eks.: du opfører dig dumt - til en elev. Det
bliver let til: "læreren siger, jeg er dum".

Vid at de søde, rare pussenussere, du omgås den ene dag, kan ende som
krævende, urimelige og forfærdelige monstre den næste dag.

Vid at man sagtens kan blive populær selvom man kræver noget af dem, og
at en lærer, der lefler for børnene ikke holder længe i branchen: du vil
komme til at skælde ud, råbe højt og blive vred i din tilværelse som
lærer. Og du vil møde lærere, der hævder at de aldrig skælder ud, at de
har et "moderinstinkt" som gør at de altid får deres vilje med visse
børn etc. Tro dem ikke, men sig det ikke til dem. Alle har deres
livsløgn. Du ved ikke altid hvad der sker i klassen når du vender ryggen
til.

Vid at der også er lærere, der benytter sig af badeboldspædagogikken: de
holder deres egne børn i et jerngreb, så de ikke tør sige to forkerte
ord i de pågældende læreres lektioner, medens vreden og agressionerne
får frit løb, når den næste lærer kommer, der måske blot er sød og
venlig mod dem.

Børn er hverken engle eller djævle, men de har begge dele i sig.

Endelíg: vær aldrig nogensinde helt alene med et barn, hvis du er en
mand. Det er ikke alene blot et råd, men et fandens godt råd, som du
SKAL tage alvorligt - uanset hvad der sker og uanset om du synes at det
lyder paranoidt.
Skolehistorien vrimler med sager om lærere, der er blevet anklaget for
de værste ting af elever, der har været sure på dem eller som har trængt
til ekstra opmærksomhed og som så har fantaseret om nogle forhold, der
aldrig har fundet sted.

En kvindelig lærer kan trøste et grædende barn ved at holde om
det -dreng som pige - du kan ikke gøre det af indlysende grunde -jf.
aviserne og litteraturen.

Benyt altid tillidsmanden og /eller sikkerhedsrepræsentanten når/hvis du
kommer i knibe - du må ikke acceptere at du bliver mobbet af eleverne,
truet af dem eller lignende. Det, der virker som en bagatel den ene dag
kan ende med at eskalere den næste dag, hvis du ikke får det stoppet
omgående.

Igen: sørg for at lære en skoles kultur at kende - grundigt. Spørg gerne
hvis du er i tvivl, og spil ikke bedrevidende, uanset hvor meget du ved
bedre - husk på at de kolleger, du omgås vil normalt hjælpe dig, hvis du
kommer i knibe - med mindre du leger "supermand" - overlad det til dem,
der vitterlig er dét (og som oftest har opnået et "rygte" på skolen
gennem mange år).

Endelig: det tager i gennemsnit et par år at blive "kendt" på en skole ,
og det kan ikke undgås at du snubler i starten.

Så følg regler for elevadfærden på skolen -send ingen hjem for blot at
hente en madpakke, de har glemt, hvis de er under 8.klasse - uanset om
de siger: Det ´plejer vi at måtte. Tro ikke på det. De lyver ikke, men
husker at de måske har fået tilladelsen en enkelt gang som følge af en
særlig situation -men det bliver til i elevernes hoveder til at de
"plejer".

Og det med de tre kasser: følg Abkjærs gode råd på det område. Det er
ikke alene gode råd, men rigtig gode råd.

At rådgive dig om alt, vil være umuligt -læs f.eks. den gamle bog:
Skolelærer -hva' nu? (jeg husker ikke titlen helt) og andre historier
fra skolelæreres beretninger - de hjælper dig ikke i en aktuel
situation, men giver dig en fornemmelse af at du ikke er den eneste, der
måske løber ind i en række vanskeligheder.

Spørg dine kolleger på skolen, du ender på - lad dem vejlede dig og følg
deres råd - de ved som regel bedst og har årelang erfaring i kendskab
til både elever og skolekultur, som er forskellig fra skole til skole.

Måtte du kunne bruge det til noget!
Arne H.Wilstrup

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 12-09-02 21:35

Tak for det omfattende svar - lyder som vise ord!

Jeg havde nu ikke tænkt mig at blive elevernes yndlingslærer vha. den lette
vej, nærmere at de tænkte tilbage på mig som deres yndlingslærer når de blev
voksne. Jeg er selv kommet til den erkendelse, at de lærere der i skolen
virkede som de bedste, ofte var dem der senere hen har vist sig at have haft
svagest indflydelse på min læring og dannelse. Jeg tænker tilbage på mange
kontroverser jeg har haft med lærere, og mindes disse lærere som personer
der virkelig forsøgte at gøre mig til et bedre menneske. Tak til jer der
kæmpede hårdt!

Der var mange guldkorn imellem, som jeg vil forsæge at tage til mig. Jeg er
godt klar over at jeg ikke kan "arve" andres erfaringer direkte, men hvis
jeg kan undgå nogle problemer, fordi jeg måske er forberedt på dem, har det
også noget at skulle have sagt.

Mvh Thomas

Fra : Claus Sørensen

Dato : 13-09-02 09:03

Arne H. Wilstrup wrote:

> [...]

> til succes eller omvendt. Som lærer bærer du altid din personlighed med
> dig i din undervisning og din omgang med børnene.

<<<samt en hel masse gode råd om lærergerningen som mand>>>

Det er det bedste indlæg, jeg indtil videre har set fra din hånd Arne.

Hvis du havde en hjemmeside, så ville jeg anbefale at putte disse ord på, da
det nok er de bedste råd jeg længe har set til folk, som skal være lærere.

De herligste hilsner
--
Claus Sørensen Befri dit kontor med en åben pakke
Ansvarlig for Danmark OOo OOo OOo OOo OOo OOo OOo OOo OOo

Fra : Soeren Friberg

Dato : 13-09-02 15:18

Claus Sørensen <cs@openoffice.org> wrote in

> Det er det bedste indlæg,

Enig

Med venlig hilsen

Søren Friberg

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 14-09-02 08:06

"Arne H. Wilstrup" <karl@doedsmart.dk> wrote in message news:3d80ebd2$0$171
> Måtte du kunne bruge det til noget!
> --
> Med venlig hilsen
> Arne H.Wilstrup

Jeg vil meget gerne dele dine råd med mit hold på skolekom, er det iorden
med dig?

Mvh Thomas

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 14-09-02 16:27

> "Arne H. Wilstrup" <karl@doedsmart.dk> wrote in message
>
> Jeg vil meget gerne dele dine råd med mit hold på skolekom, er
> det iorden med dig?

Du må dele mine "råd" med hvem du vil - jeg er ikke tilhænger af
copyright på meninger _ men lad mig straks tilføje: uden ansvar...
mine råd er nemlig hverken særlig gode eller epokegørende, men blot
nogle synspunkter, jeg har samlet gennem et forholdsvis langt liv som
skolelærer - men det er da herligt at nogle mener at de kan bruge mine
råd til noget. Selv er jeg ikke så hoven - selvom nogen ser ud til at
tro det - at det, jeg skriver er noget særligt, men derfor er det da
rart at det af og til lykkes mig at ramme nogle centrale
problemstillinger for nogen - de få gange det er lykkedes

Arne H.Wilstrup