Plante-problem
Fra : Henrik J.

Dato : 12-09-02 16:22

Hejsa,

Et lille spørgsmål fra min side. Jeg har oplevet enkelte planter, som
har det med, at "opløse" sig i stilken lige over roden, er der andre
som kender til dette. Har spurgt i den "lokale", men der blev jeg
sgutte meget klogere. Skifter vand hver 14. dag, og tilføjer
jern-tabletter, specielt til nye planter. Mine sværdplanter vokser
eminent, faktisk har jeg snart en hel skov, mens andre mere
tynd-stilkede af og til giver mig dette problem. Jeg planter dem
gerne, så det får lys, så det kan vel ikke være det der giver
andledning til problemet.

Mvh,
Henrik S. Jensen

Fra : ts

Dato : 12-09-02 18:07

Hvor stor er dit akvarie? Måske du skulle prøve et billig CO2 kit til et par
hundrede kroner. "Stængelplanter" er ofte mere CO2 krævende end
sværdplanter, da de omsætter mere i vandet, og derfor også skal have mere
"ilt". Hvis akvariet ikke er alt for stor, kan man i teorien faktisk bare
hælde 0.25CL danksvand i akvariet. Det var sådan Amano startede

--

Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Henrik J.

Dato : 13-09-02 19:50

On Thu, 12 Sep 2002 19:06:54 +0200, "ts" <NOSPAMblabla@stall.dk>
wrote:

Jeg siger tak for de råd jeg har fået. Har desvære ikke noget
danskvand, men mon ikke en ½L Cola kan gøre det ;)
Mit akvarie er 128L.

Fra : ts

Dato : 14-09-02 09:05

Tvivler på de EXXX stoffer der i er cola, er sunde for dine fisk. Du kan
få et tetra CO2 sæt til omkring 250-300 inkl CO2 klokke. Tror du skulle
prøve dette først.

--

Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : J. Jørgensen

Dato : 12-09-02 18:44

"Henrik J." <giants@chunky.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> tynd-stilkede af og til giver mig dette problem. Jeg planter dem
> gerne, så det får lys, så det kan vel ikke være det der giver

Hej Henrik
Du kan ikke forvente at kunne holde alle slags planter.
Planterne kommer fra lige så mange egne af jorden, og har lige så mange
forskellige krav som vore fisk.
Hvis du gør noget specielt for at holde en ganske bestemt plante - ja så
harmonerer det måske ikke med de krav dine fisk stiller. Ved tilsætning af
diverse forskellige gødninger og medikamenter, kan nemt frembringes en
vandkvalitet som er noget mistænkelig at tilbyde levende fisk.
Hvis du ønsker specielle planter må du nok overveje, at holde planter for
sig og fisk for sig.
Det nemmeste, det billigste og det rigtigste er derfor at opgive de planter,
du ikke har succes med.

Hilsen
Jørgen

Fra : Ole Larsen

Dato : 14-09-02 15:30

"Henrik J." <giants@chunky.net> skrev i en meddelelse news:3d80b003.557792@news.inet.tele.dk...
> [...]
> tynd-stilkede af og til giver mig dette problem. Jeg planter dem
> gerne, så det får lys, så det kan vel ikke være det der giver

Som du beskriver det, kunne det type på, at du læderer (knækker) stængelen på stængelplanter.
Prøv at plante således;
Med en pincet tager du fat om rødderne(de få) og fører pincetten lidt ned i bundlaget og
trækker 1/2-1/1 cm sideværts så gruset "falder til"og lade pincetten slippe så rødderne men ikke stængelen er i bundlaget.
Har jeg tolket din besked rigtigt, tror jeg det er løsningen.
Ole
Ole
langtfra færdig foreslag til oss for akvariegruppen:
http://home.tiscali.dk/muggler/index.html