ny hurtigere brænder?
Fra : Peter Holm

Dato : 12-09-02 14:17

Hejsa,
måske skal min gamle HP 8210i (4xbrænde) snart udskiftes, men jeg er lidt
nervøs. Jeg bruger den primært til SVCD, og er bange for at kvaliteten at
brændinger med 12 til 24 x hastighed ikke lever op til samme standard som
min langsomme HP brænder.
Jeg har oplevet, at drevet også er meget lidt følsom overfor fejl - altså,
den læser stort set alt, også cd'er som andre drev har problemer med.
Hvorfor kører HP stadig med hastigheder langt under andre mærker? Giver høj
brændehastighed generelt støre fejlprocenter?
Er min frygt begrundet? Skal jeg træde ind i det nye årtusind og få lidt
mere fart over brændingen?

Mvh
Peter Holm
phc@mail1.stofanet.dk

Good Luck - Big Fortune - Long Life

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 12-09-02 14:39

"Peter Holm" <petersigerhej@stofanet.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> andre mærker? Giver høj brændehastighed generelt støre fejlprocenter?
> Er min frygt begrundet? Skal jeg træde ind i det nye årtusind og få

Jo hurtigere en brænder skal brænde jo større chance er der for fejl, men
samtidigt med at hastigheden er blevet højere har man også indført
teknologier som Burn-Proof som sikrer mod fejlbrændinger.

--
Bjarke Andersen

Fra : Peter Holm

Dato : 12-09-02 15:02

"Bjarke Andersen" <bjoeg@*spammer*bjoeg.dk> wrote in message
> [...]
> samtidigt med at hastigheden er blevet højere har man også indført
> teknologier som Burn-Proof som sikrer mod fejlbrændinger.

Det jeg er mest nervøs for er, at min DVD (Pioneer DV-525) pludselig ikke
synes om de CD'er jeg brænder hvis jeg får en 24x hastighed. Som det er nu
gider jeg end ikke chekke om de dur - der er nemlig 100% succes hver gang,
og sådan skulle det gerne blive ved med at være, hvis jeg invisterer i en
ny. Nogen erfaringer der ?
Kræver det måske også at man køber bedre og dyrere cdr?
Peter

Fra : Chuke Mimergolf

Dato : 12-09-02 15:15

"Peter Holm" <petersigerhej@stofanet.dk> skrev

> [...]
> og sådan skulle det gerne blive ved med at være, hvis jeg invisterer i en

Enhver ny brænder kan sættes til brænde i langsommere hastigheder, end dens
max-hastighed. De fleste går ned til 4 speed.
Du burde imidlertid ikke få problemer selvom du brænder i højere hastigheder,
eftersom laserteknologien er blevt forfinet i takt med at hastigheden på
drevene er øget. Derfor er en skive brændt i 32 speed på en 40 speed Plextor
brænder med god sandsynlighed bedre end en skive brændt i 4 speed på en 4
speed HP. (...som i virkeligheden slet ikke er en HP men en Sony...)

> Kræver det måske også at man køber bedre og dyrere cdr?

Nah. Du kan se på skiverne, hvilken max-hastighed de er certificeret til, og
de fleste kan i dag klare ret høje hastigheder. - Men hold dig for en god
ordens skyld fra de helt billige noname-skiver, da de kan have en tendens til
at "glemme" de brændte data.

mvh
Peter

Fra : Mogens

Dato : 12-09-02 15:56

On Thu, 12 Sep 2002 16:02:18 +0200, "Peter Holm"
<petersigerhej@stofanet.dk> wrote:

>Det jeg er mest nervøs for er, at min DVD (Pioneer DV-525) pludselig ikke
>synes om de CD'er jeg brænder hvis jeg får en 24x hastighed.

Det tror jeg ikke du behøver at være urolig for. Ikke engang
selvom du køber en af de billige brændere.
Jeg bruger en Liteon brænder til ca 500 kr og CD'er til mellem
6 og 10 kr pr stk. De bliver brændt med 24x eller 32x og de
virker fint både i DVD afspilleren og i bilens CD afspiller.

>Kræver det måske også at man køber bedre og dyrere cdr?

Næh, de fleste standard CD'er er udemærkede. Jeg har endda
lige købt en stor stak Mr Platinum skiver til 6 kr pr stk og selvom
de kun er godkendt til 12x, så har jeg ingen problemer med at
brænde dem med 32x. ( og de virker i DVD afspilleren bagefter )

mvh Mogens

Fra : René Jensen

Dato : 12-09-02 22:08

Peter Holm wrote:
> [...]
> og sådan skulle det gerne blive ved med at være, hvis jeg invisterer i en

Det plejer nu ikke at være et problem for ældre drev at læse skiver, som
er f.eks. brændt i 16x, 24x eller 32x, de fleste gange jeg har været ude
for dette er simpelhen fordi skiverne var af en ringe kvalitet.

Så vil du sikkert spørge hvad det er for nogle skiver jeg brænder på, og
hertil kan jeg svare at jeg før i tiden sværgede til enten Fuji,
Verbatim eller Kodak, men de dansk producerede Mr. Platinum er blevet
udviklet så meget at deres skiver simpelhen er det mest stabile skiver
jeg nogensinde har prøvet i forhold til deres pris, der er lang under
førnævnte mærker.

--
Med venlig hilsen,
René Jensen