SMTP + POP + IMAP + webmail
Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 12-09-02 12:44

Jeg skal hjælpe et webhotel med at sætte et postsystem op. Systemet skal
inkludere de ting, der står i emnet - og så skulle der helst være noget
webbaseret administration af kundernes emailadresser, aliaser osv.
Derfor kunne det være en god ide at holde kontoerne i en database, men
det er ikke et krav (man kunne også godt forestille sig, at den
webbaserede administration nedskriver brugerens emailadresser/aliaser i
en tekstfil, som SMTP-serveren læser).

Spørgsmålet er: Hvad er bedst at bruge?

Jeg har erfaring med Postfix, men har endnu ikke begivet mig ud i at
bruge det sammen med MySQL. Samtidig er jeg også nervøs for POP og IMAP
- det er jo fint nok, at SMTP-serveren kan nedskrive mailene i
databasen, men man skal jo også have en POP- og IMAP-server, der kan gå
ned i databasen og læse).

Qmail og alle tilbehørspakkerne virker ret uoverskuelige for mig - men
på den anden side har jeg på fornemmelsen, at det er nemmere at tilføje
webbaseret administration af kunders emailadresser til Qmail end til
Postfix.

POP og IMAP: Jeg har hidtil brugt UW IMAP og UW POP, og de virker jo
også fint, men er der nogen, der har bedre forslag? Især synes jeg, det
er et problem, at de tilsyneladende kun kan køre via inetd og tcpd, og
at det er møgsvært at slå reverse DNS fra (tcpd bruger det jo).

Hvad siger I?

Fra : Claus Albøge

Dato : 12-09-02 13:22

Jonas Koch Bentzen <ingen.email@eksempel.dk> writes:

> [...]
> på den anden side har jeg på fornemmelsen, at det er nemmere at tilføje
> webbaseret administration af kunders emailadresser til Qmail end til

Som inspiration kan du proeve at kigge paa Bill Shupp's "Linux Qmail
Toaster" howto. Den omhandler:

* Qmail SMTP Mail Server with SMTP-AUTH (Plain, CRAM-MD5), TLS (SSL)
support, and optional Virus Scanner.
* POP3 Server with APOP and SSL support
* IMAP Server with TLS (SSL) support
* WebMail Server
* Quota Support (usage viewable by webmail)
* Autoresponder
* Mailing Lists
* Web-Based Email Administration

http://shupp.org/toaster/

Stort set samme setup er beskrevet i Matt Simerson "Qmail FreeBSD
toaster":

* SMTP Mail Server (+SMTP-AUTH, TLS (SSL), tarpitting)
* Virtual Domain Hosting
* Virtual Domain Users
* AutoResponder
* Mailing List
* Web Based E-Mail (SSL, spell check, LDAP lookup)
* Web Based Virtual Domain Administration
* Spam Blocking
* SMTP roaming via SMTP-AUTH, POP-AUTH, & IMAP-AUTH
* POP3 (+SSL)
* IMAP (+SSL)

http://matt.simerson.net/computing/mail/toaster/

Det er i bund og grund det samme software der benyttes i begge systemer,
plus minus et par patches/addons. Kernen er qmail og vpopmail, hvor
sidstnaevnte er et addon til qmail (og postfix), der goer det naemt at
styre virtuelle brugere og domaener. Vpopmail kan pt. bruge oracle,
syabse, mysql, ldap eller cdb som "backends" til brugerinfo. Derudover
kan den ogsaa klare authentication mod /etc/passwd (eller shadow) - saa
der skulle vaere muligheder nok :)

/Claus A

Fra : Allan Joergensen

Dato : 12-09-02 15:53

Jonas Koch Bentzen <ingen.email@eksempel.dk> wrote:

> Spørgsmålet er: Hvad er bedst at bruge?

42.

Der er nok lidt så mange meninger om det, som der er administratorer.

> [...]
> - det er jo fint nok, at SMTP-serveren kan nedskrive mailene i
> databasen, men man skal jo også have en POP- og IMAP-server, der kan gå

I Postfix+MySQL er det kun bruger/mail oplysninger i basen, resten
(altså mails) ligger stadig i spoolen.

Personligt har jeg gode erfaringer med Postfix+Mysql, tpopd (jeg bruger
en Perl authenticator der slår op i en MySQL database) og Courier IMAP
(der også kan slå op i en db).

Som alternativ kan du bruge eks. nss-mysql, der gør det muligt at have
dine brugere i en db og så alligevel bruge en hvilken som helst
pop3/imap daemon.

Der findes også flere virtual mail løsninger baseret på Postfix.

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

"ENGAGE! I always wanted to say that!" - Richard Picardo

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 12-09-02 20:19

Allan Joergensen wrote:

> Personligt har jeg gode erfaringer med Postfix+Mysql, tpopd (jeg bruger
> en Perl authenticator der slår op i en MySQL database) og Courier IMAP
> (der også kan slå op i en db).

Okay - tak for svaret (også til Claus).