Fejl i JavaScript???
Fra : Allan Unnerup

Dato : 12-09-02 13:05

Er der en fejl i JavaScripts håndtering af det internationale tegnsæt UTF-8?

Jeg har lavet et lille program, som kalder sig selv med parameteren "pålæg"
(i UTF-8: pålæg). Det kan kalde sig selv enten via JavaScript eller
direkte.

Hvis det kalder sig selv via JavaScript, bliver parameteren "pålæg" ikke
overført. (parameter: null)

Hvis det kalder sig selv direkte, bliver parameteren "pålæg" overført
korrekt. (parameter: pålæg)

Prøv selv her:
http://www.yachtdatabase.com/testJavaScript.jsp

Her er Java-koden til testJavaScript.jsp:
<%@ page contentType="text/html; charset=UTF-8" %>
<%
String parameter = (String) request.getParameter("parameter");
%>
<head><TITLE>Test JavaScript UTF-8</TITLE></HEAD>
<SCRIPT>
function test(ref){
window.open(ref, '', 'width=500,height=400');
}
</SCRIPT>
<BODY>
<h1>Test JavaScript UTF-8</h1>
UTF-8 'pålæg' via JavaScript</a><br>
JavaScript</a><br>
</BODY>

Med venlig hilsen
Allan

Fra : Allan Unnerup

Dato : 12-09-02 13:07

Jeg glemte at skrive, at jeg benytter Windows 98 og IE 5.0. Jeg ved ikke om
det har betydning.

Hilsen Allan

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 12-09-02 13:19

Allan Unnerup wrote:

> [...]
> direkte.
>
> Hvis det kalder sig selv via JavaScript, bliver parameteren "pålæg" ikke

Det gør den fint i Mozilla, Konqueror og Opera på Linux.

Så vidt jeg forstår, mener du, at problemet er, at der i det ene
tilfælde åbnes et vindue vha. window.open(). Jeg kan slet ikke se, at
det burde betyde noget som helst for tegnsættet på siden.

Fra : Allan Unnerup

Dato : 12-09-02 14:43

> [...]
> tilfælde åbnes et vindue vha. window.open(). Jeg kan slet ikke se, at
> det burde betyde noget som helst for tegnsættet på siden.

Det har ikke noget at gøre med at der åbnes et vindue. Problemet er, at via
JavaScript står der "null" og uden om JavaScrip står der "pålæg".

Prøv at se, hvor der står "se her".

Jeg har netop prøvet i IE version 6, og der fungerer det fint.

Hilsen Allan

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 12-09-02 19:35

Allan Unnerup wrote:

> Det har ikke noget at gøre med at der åbnes et vindue. Problemet er, at via
> JavaScript står der "null" og uden om JavaScrip står der "pålæg".

Ja, men det eneste, som "via JavaScript" her indebærer, er, at der åbnes
et vindue. Der sker ikke rigtigt andet. Jo, adressen bliver selvfølgelig
brugt som et argument til en funktion, men det burde ikke betyde noget.

Men under alle omstændiger skal "pålæg" jo køres gennem escape() (eller
en tilsvarende JSP-funktion), før det bliver brugt som parameter i query
stringen. Den fejl skal selvfølgelig rettes - og hvis det så stadig ikke
virker, så kan vi begynde på teorierne om fejl i browserens
JavaScript-håndtering :)

Fra : Allan Unnerup

Dato : 12-09-02 21:40

> [...]
> stringen. Den fejl skal selvfølgelig rettes - og hvis det så stadig ikke
> virker, så kan vi begynde på teorierne om fejl i browserens

Hvorfor skal teksten "pålæg" køres igennem escape()?

Med venlig hilsen
Allan

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 12-09-02 21:50

Allan Unnerup wrote:

> Hvorfor skal teksten "pålæg" køres igennem escape()?

Du overfører jo parameteren vha. HTTP. HTTP tillader ikke sådan noget
som æ, ø og å (hverken ISO-8859-1- eller Unicode-udgaverne) i URI'er.
Prøv at søge på "pålæg" i Google og læg mærke til, hvordan ordet ser ud
i query stringen.