Kan ikke køre med samme CAS efter med ny C~
Fra : Frank K. Jensen

Dato : 11-09-02 23:38

Jeg har et Soltek 75kav motherboard, som har kørt fint med en Duron 800 MHz
og 2x128 Mb Apacer VC133 (VCM RAM) med CAS 2 og 2 bank-halløj (jeg jeg er
ikke så meget inde i de RAM settings, men CAS er det samme som cycle length,
ikke?). Duron'en var en 800/200, som jeg så havde låst på og kørte som en
800/266.

Så købte jeg en TB 1400/266, og så ville computeren ikke "gen"starte. Den
ville fint starte alm. op, og den kørte også fint nok, det var kun et
problem, når jeg skulle genstarte den (se. evt. mit tidligere indlæg).

Jeg har nu opdateret BIOS'en og i denne process blev det hele sat til
default. Den kunne så fint genstarte nu, og lykkelig, som jeg var, hoppede
jeg ind og satte alle tingene tilbage, som de stod inde i BIOS'en, men nu
ville den lige pludselig ikke genstarte igen?!?!

Jeg mener at have fundet frem til, at det er CAS'en som ikke må være 2 men
som lige pludselig skal være 3?!?!? Er det en logisk forklaring på det?

mvh Frank

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 12-09-02 07:49

Frank K. Jensen wrote:

> [...]
> som lige pludselig skal være 3?!?!? Er det en logisk forklaring på det?

Måske.
TB 1400 er lige netop den cpu som sluger mest strøm af alle nuværende
AMD cpu'er, og det kan være at spændingen til din ram er faldet under en
kritisk grænse. At du så kan få dem til at køre alligevel ved at sætte
CAS til 3, er ret heldigt.
Det er muligt at VCM RAM er mere følsomt overfor spændingsniveauet, men
jeg har aldrig hørt ret meget om VCM RAM, andet end at det er en smule
hurtigere end alm. PC133 RAM, og at det kun kan bruges i nogle få bundkort.

Hvis jeg har gættet rigtigt, kan du gøre følgende:
Sæt en større og bedre (læs: kvali) PSU i, så burde du kunne sætte CAS
til 2 igen. Macron og Antec laver svjv gode PSU'er.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 12-09-02 08:48

> [...]
> jeg har aldrig hørt ret meget om VCM RAM, andet end at det er en smule
> hurtigere end alm. PC133 RAM, og at det kun kan bruges i nogle få

Hmmm, good point, men er det så bare ikke lidt underligt, at jeg kan starte
fint op og køre normalt, men det er kun hvis jeg resette maskinen at jeg har
problemmer?

> Hvis jeg har gættet rigtigt, kan du gøre følgende:
> Sæt en større og bedre (læs: kvali) PSU i, så burde du kunne sætte CAS
> til 2 igen. Macron og Antec laver svjv gode PSU'er.

Ja, jeg har kun en billig no-name 300 W. PSU

mvh Frank