Knas med tiden..
Fra : Thomas L.

Dato : 12-09-02 20:04

Ok, jeg har et rimelig irriterende problem - syntes jeg selv.

Mandrake 8.2.

Uret kører partout 2 timer foran den tid jeg sætter i BIOS. Så stiller jeg
uret i BIOS til kl. 20.00, så står tiden til 22.00 i KDE/Fluxbox. Stiller
jeg så uret i KDE/Fluxbox til 20.00, så står BIOS til 18.00 når jeg
rebooter.

Jeg har sat timezone til Europe/Copenhagen.

Jeg kunne leve med at BIOS blot konsekvent stod 2 timer bagud, hvis det ikke
var fordi jeg dualbooter, og så står jeg pludselig med en Windows hvor tiden
er forkert.. VERDAMT!

Så spørgsmålet er: Hvordan sætter jeg Linux til at bruge hardwareclock UDEN
at den "redigerer" i klokken? Den skal simpelthen blot aflæse BIOS, og lade
mig bruge den tid.

Håber nogen kan hjælpe.

Mvh
Thomas L.

ps. Ja, jeg kunne vel bare lede efter en tidszone som hverken ligger fra
eller til, men det virker bare som en lidt klumset løsning - syntes jeg..
Men det er måske sådan man gør?

Fra : RangerDude

Dato : 12-09-02 00:25

> ps. Ja, jeg kunne vel bare lede efter en tidszone som hverken ligger fra
> eller til, men det virker bare som en lidt klumset løsning - syntes jeg..
> Men det er måske sådan man gør?

Hej,
Jeg havde samme problem. Det gad ikke rode så meget med det - så satte
jeg bare tidszone på "universal" - så aflæser den bare bios som du
siger. Det funger fint hos mig.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 11-09-02 22:45

RangerDude wrote:

> Hej,
> Jeg havde samme problem. Det gad ikke rode så meget med det - så satte
> jeg bare tidszone på "universal" - så aflæser den bare bios som du
> siger. Det funger fint hos mig.

Jeg er ked af at sige det, men det er nok kun hos dig, det fungerer
fint. Men dine news-indlæg og emails vil hos modtageren blive vist med
forkert klokkeslæt, når du har bildt din linux ind, at den står i
Greewich-tidszonen ("universal"). Fx. vises dit indlæg som værende sendt
kl. 01.24 i morgen.

Problemet er, at I har sat jeres linux op til at tro at bios-uret
indeholder Greenwich-tid, ikke lokal dansk tid. Og det er det I skal
rette, jeg ved ikke, hvordan man gør i Mandrake...

--
Lars Kongshøj
Registrer dig som linux-bruger:

Fra : RangerDude

Dato : 12-09-02 00:59

> Problemet er, at I har sat jeres linux op til at tro at bios-uret
> indeholder Greenwich-tid, ikke lokal dansk tid. Og det er det I skal
> rette, jeg ved ikke, hvordan man gør i Mandrake...

Det er rigtigt nok. Jeg har ikke taget mig sammen til at rette det, da
det ikke er et større problem. Udover mine mails der viser 2 timer
forkert - det kan man tage så tungt man nu engang vil. Men egentligt
burde det rettes når der lige er tid til det.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 11-09-02 23:06

RangerDude wrote:
> [...]
> forkert - det kan man tage så tungt man nu engang vil. Men egentligt
> burde det rettes når der lige er tid til det.

Jeg vil nok ikke råde dig til at søge job som system-administrator pr.
email lige nu

Fra : Peter Jensen

Dato : 12-09-02 07:51

Thomas L. <thomas@kenshi.dk> scribbled:

> Ok, jeg har et rimelig irriterende problem - syntes jeg selv.

[Snip - beskrivelse af tidszoneproblem]

Jeg ved ikke hvordan Mandrake installationen gør, men Redhat siger specifikt
at man *ikke* skal bruge UTC tid (hvilket formentligt er hvad du gør), hvis
man dual-booter med et operativsystem der ikke er UTC kompatibelt (Windows).

I RH 7.2 skal du ændre linien
"UTC=true"
til
"UTC=false"
i filen
"/etc/sysconfig/clock"

--
PeKaJe

Fra : Thomas L.

Dato : 13-09-02 16:20

Hej Peter,

"Peter Jensen" <pekaje@hotmail.youmightwannaremovethis.com> skrev i en
meddelelse news:3d803970$0$30514$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
hvis
> man dual-booter med et operativsystem der ikke er UTC kompatibelt

Når jeg sætter UTC til false, så sker der noget - desværre ikke noget som
kan bruges.

UTC=true gør at Linux smider 2 timer oveni den tid som der står i BIOS.
Konsekvent. Men så gør Linux heller ikke mere.

UTC=false gør at Linux smider 2 timer oveni den tid som der står i BIOS, og
samtidig ændrer BIOS tiden til det nye tidspunkt. Næste gang man booter
tillægges der yderligere 2 timer, sådan at systemuret støt og roligt bliver
skubbet 2 timer frem for hver gang jeg booter. Mystisk ik'?

Kan det virkelig passe at noget så simpelt som uret skal være så svært at
have med at gøre?

Mvh
Thomas L.

Fra : Peter Jensen

Dato : 12-09-02 21:34

Thomas L. wrote:

> Når jeg sætter UTC til false, så sker der noget - desværre ikke noget
> som kan bruges.

[Snip - mystikken breder sig ...]

I min clock fil står der nedenunder UTC en linje med "ARC=false". Jeg
har ikke den fjerneste anelse om hvad det betyder, men hvis din står til
true, så kan det måske forklare noget (Virkeligt videnskabeligt, hva'?
Kan man se at jeg er ingeniør?).

--
PeKaJe

Fra : Peter Jensen

Dato : 12-09-02 21:40

Peter Jensen wrote:

[Snip]

> [...]
> har ikke den fjerneste anelse om hvad det betyder, men hvis din står
> til true, så kan det måske forklare noget (Virkeligt videnskabeligt,

Og et par sekunder efter at have sendt dette læser jeg så at det ikke
har noget med det at gøre. Citat:

"ARC=true
on alpha only indicates the ARC console's 42-year time offset is in
effect; otherwise the normal Unix epoch is assumed "

Så nu ved jeg ikke helt hvad du skal gøre ...

--
PeKaJe

Fra : frank damgaard

Dato : 12-09-02 20:35

Thomas L. <thomas@kenshi.dk> wrote:

> [...]

> UTC=true gør at Linux smider 2 timer oveni den tid som der står i BIOS.
> Konsekvent. Men så gør Linux heller ikke mere.

Det er også fint, jeg kan leve med at windows viser forkert,
de par gange i ugen som jeg anvender dette.

> [...]
> tillægges der yderligere 2 timer, sådan at systemuret støt og roligt bliver
> skubbet 2 timer frem for hver gang jeg booter. Mystisk ik'?

Det må være noget forkert i opsætning (evt. mandrake 8.2 eller KDE)
eller 2 programmer der kæmper om indstillingerne.
Måske der et sted er blevet bedt om at justere RTC (hardwareur)
med adjtimex(8) ?

Se evt. "man 8 clock" eller "man 8 hwclock" som er det værktøj
som anvendes af mandrake eller KDE.

> Kan det virkelig passe at noget så simpelt som uret skal være så svært at
> have med at gøre?

;(

I unix er det simpel. hardware anvender GMT/UTC, og når du skal
bruge tiden så konverteres til den aktuelle tidszone og sommer/vintertid.

I DOS/windåse har man lavet det svært, da tiden er i localtime
og DOS/windåse skal hitte ud af at huske at stille fra
sommer til vintertid og omvendt. (og ikke gøre det dobbelt osv)

--
Frank Damgaard |

Fra : Thomas Løcke

Dato : 13-09-02 07:19

Hej Frank,

> Det er også fint, jeg kan leve med at windows viser forkert,
> de par gange i ugen som jeg anvender dette.

Hehe, men det kan jeg ikke. Jeg er stadig Linux newbie, og bruger derfor
stadig Windows temmelig meget.

> [...]
> med adjtimex(8) ?
> Se evt. "man 8 clock" eller "man 8 hwclock" som er det værktøj

Det vil jeg straks prøve når jeg kommer hjem. Tak for forslaget.

> [...]
> og DOS/windåse skal hitte ud af at huske at stille fra
> sommer til vintertid og omvendt. (og ikke gøre det dobbelt osv)

Det er muligt at løsningen "inde bagved" er mere besværlig i Windows, men
for en bruger er det altså laaangt lettere. Du sætter tiden, og den bliver
hvor du har sat den.

Men bevares, nu har jeg også arbejdet i Windows siden dets barndom - havde
jeg brugt den samme tid i Linux, så ville jeg jo nok have følt mig ligeså
hjemme i det. hehe

Mvh
Thomas

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 13-09-02 10:46

Thomas Løcke wrote:

> Det er muligt at løsningen "inde bagved" er mere besværlig i Windows, men
> for en bruger er det altså laaangt lettere. Du sætter tiden, og den bliver
> hvor du har sat den.

Hmmm... Paa min desktop-maskine har jeg uret sat til lokaltid, da jeg
dualbooter til Windows - der rykker tiden sig da ikke ved en genstart.

Paa maskiner, der ikke dualbooter, koerer jeg GMT i CMOS-uret og der rykker
tiden sig heller ikke...

Har din distribution ikke et setup-vaerktoej til indstilling af systemur?
'setup' i RedHat, i Debian redigerer du /etc/default/rcS.

/Rasmus

DISCLAIMER: Microsoft, Windows, Windows 98, Bugs, Lacking features, IRQ
conflicts, System crashes, Non-functional multitasking, the Y2K problem
and the Blue Screen of Death are registered trademarks of
Microsoft, Corp., Redmond, USA.

Fra : Kent Friis

Dato : 13-09-02 16:21

Den 13 Sep 2002 07:19:17 +0100 skrev Thomas Løcke:
> [...]
>for en bruger er det altså laaangt lettere. Du sætter tiden, og den bliver

Det er faktisk omvendt.

På en unix skal der regnes på tiden, for at få localtime, til gengæld
virker sommertid automatisk, og hver enkelt bruger kan have sin egen
TZ-indstilling.

På windows bruges tiden bare direkte, og man stille så uret to gange om
året - meget nemmere. Til gengæld er det før set at windows klokken 03:00
har stillet uret tilbage til 02:00 (fuldstændig korrekt), og en time
senere har konstateret at nu er klokken 03:00, og stillet den tilbage
til 02:00 (ups), og en time senere er den igen 03:00 (oh shit)...

Mvh
Kent
--
unsigned long main = 0xC8C70FF0;

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 13-09-02 08:22

frank damgaard wrote:
> [...]
> og DOS/windåse skal hitte ud af at huske at stille fra
> sommer til vintertid og omvendt. (og ikke gøre det dobbelt osv)

Det er temmeligt svært for mig at se at det skulle være nemmere at tumle
med både tidszone og klokkeslæt. Tværtimod er det antiintuitivt. Når jeg
laver en aftale med en af vennerne er det kl. 19.00, hverken 19:00 CEST
eller 17:00 UTC.

Tidszoner er næppe relevante i forhold til andet end
netværksprotokoller, der rækker ud over lokalnettet, så som mail og
news.

At de fleste x86-linux-distibutioner åbenbart foreslår UTC som BIOS-tid
virker lidt tåbeligt, når de facto standard på pc-hardware er at
bios-tid er indstillet til lokal tid.

Den efter din mening svære DOS/Win-model giver heller ikke anledning til
fejl, når man ændrer start- eller sluttidspunktet for sommertid, som man
gjorde for en 5 år siden, fordi brugeren spørges om det er korrekt at
tiden er skiftet. Det er selvfølgeligt lidt sværere for computeren at
spørge, hvis det er en server, men jeg tror nu nok, at de fleste
linux-maskiner kører som arbejdsstationer. Desuden må man forvente at
folk, der styrer en server selv gør lidt får at vedligholde den (i den
ideelle verden).

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 13-09-02 10:52

Lars Kongshøj wrote:

> [...]
>
> Tidszoner er næppe relevante i forhold til andet end
> netværksprotokoller, der rækker ud over lokalnettet, så som mail og

Det kan du have ret i - men maskinen er internt noedt til at forholde sig
til det paa en eller anden maade (ikke mindst i forbindelse med den
latterlige sommertid), naar de nu eksisterer.

> At de fleste x86-linux-distibutioner åbenbart foreslår UTC som BIOS-tid
> virker lidt tåbeligt, når de facto standard på pc-hardware er at
> bios-tid er indstillet til lokal tid.

Det er vel snarere en defacto standard paa PC'er med Windows? Jeg koerer da
UTC-ur paa alle de Linux-maskiner, som ikke har Windows.

> [...]
> gjorde for en 5 år siden, fordi brugeren spørges om det er korrekt at
> tiden er skiftet. Det er selvfølgeligt lidt sværere for computeren at

Saa koerer man da "apt-get update ; apt-get upgrade", 'up2date' eller
hvordan systemet nu opdaterer den slags ting.

> [...]
> linux-maskiner kører som arbejdsstationer. Desuden må man forvente at
> folk, der styrer en server selv gør lidt får at vedligholde den (i den

Jeg vil ikke have at mine maskiner spoerger mig om den slags (heller ikke
almindelige arbejdsstationer) - det skal virke transparent, da jeg ikke
gider spilde min tid med at taenke over tidszoner.

/Rasmus

Remember, there are no stupid questions
- just stupid people.
- Mr. Garrison, South Park

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 13-09-02 11:48

Rasmus Bøg Hansen wrote:
> Det kan du have ret i - men maskinen er internt noedt til at forholde sig
> til det paa en eller anden maade (ikke mindst i forbindelse med den
> latterlige sommertid), naar de nu eksisterer.

Sommertid er nationsafhængigt, ikke tidszoneafhængigt.

> Det er vel snarere en defacto standard paa PC'er med Windows? Jeg koerer da
> UTC-ur paa alle de Linux-maskiner, som ikke har Windows.

Den oprindelige PC-hardware kørte DOS. Siden da har andre
operativsystemer på platformen, så som OS/2 og NT fastholdt standarden.

> [...]
> almindelige arbejdsstationer) - det skal virke transparent, da jeg ikke
> gider spilde min tid med at taenke over tidszoner.

Hvordan vil du undgå det, når starttidspunktet for sommertid er politisk
fastsat, og man åbenbart kan finde på at ændre algoritmen for beregning
af start- og slutdato?

Jeg vil ikke have at mit system automatisk forsøger at downloade
systemændringer bag min ryg. Hvis jeg ville det, kørte jeg nok windows.

Det er i øvrigt EU, der fastsætter start- og sluttidspunkt for sommertid
i Danmark. Andre steder (delstats)regeringen. Mange steder bruger man
slet ikke sommertid, det bruges stort set kun i det meste af Europa,
Nordamerika, tidl. Sovjetunion og Mellemøsten.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 13-09-02 12:26

Lars Kongshøj wrote:

> Sommertid er nationsafhængigt, ikke tidszoneafhængigt.

Ok, ja.

> Den oprindelige PC-hardware kørte DOS. Siden da har andre
> operativsystemer på platformen, så som OS/2 og NT fastholdt standarden.

Ja. Men Linux er ikke begraenset i PC - hvorfor skal den opfoere sig
forskelligt paa forskellige platforme?

Men jeg er enig i, at installationen ikke boer anbefale UTC, naar nu saa
mange dualbooter til Windows.

> Hvordan vil du undgå det, når starttidspunktet for sommertid er politisk
> fastsat, og man åbenbart kan finde på at ændre algoritmen for beregning
> af start- og slutdato?

Det er ikke noedvendigt, hvis man soerger for at holde sin
tidszonedefinitioner opdaterede, saa de netop har den nye algoritme.

> Jeg vil ikke have at mit system automatisk forsøger at downloade
> systemændringer bag min ryg. Hvis jeg ville det, kørte jeg nok windows.

Det vil jeg heller ikke have. Jeg beder den fortaelle mig, hvilke
opdateringer og rettelser, der er tilgaengelige - hvis jeg er enig i at de
skal installeres goer jeg det.

Jeg forventer saaledes ogsaa at tidszonedefinitionen opdateres (jeg ser det
som en fejlrettelse paa trods af at den paa udgivelsestidspunktet ikke var
fejlbehaftet) - og saa installerer jeg den, naar den er tilgaengelig.

> [...]
> slet ikke sommertid, det bruges stort set kun i det meste af Europa,
> Nordamerika, tidl. Sovjetunion og Mellemøsten.

Suk, var det bare ogsaa saadan herhjemme...

/Rasmus

When is it time to reinstall an operation system?
- When booted, the computer prints "Starting Windows..."

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 13-09-02 12:40

Rasmus Bøg Hansen wrote:
> Ja. Men Linux er ikke begraenset i PC - hvorfor skal den opfoere sig
> forskelligt paa forskellige platforme?

Godt spørgsmål. Jeg mener, at den bør tilpasse sig den måde hardwaren på
platformen normalt er konfigureret på, med mindre det giver anledning
til problemer.

> Men jeg er enig i, at installationen ikke boer anbefale UTC, naar nu saa
> mange dualbooter til Windows.

Det er også et argument.

> Det vil jeg heller ikke have. Jeg beder den fortaelle mig, hvilke
> opdateringer og rettelser, der er tilgaengelige - hvis jeg er enig i at de
> skal installeres goer jeg det.

I øvrigt er sommertidsskiftet ikke et praktisk problem for mig. Jeg har
ntpdate i mine bootscripts, så så snart netværket er oppe er tiden
korrekt igen. Efter en uges tid er der nok en, der velsigner mig med en
email med et meget vigtigt word-dokument, jeg lige skal rette lidt i. Så
får Windows lov at rette CMOS-uret, når den opdager at vi er skiftet.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 13-09-02 15:04

Lars Kongshøj wrote:

> [...]
> email med et meget vigtigt word-dokument, jeg lige skal rette lidt i. Så
> får Windows lov at rette CMOS-uret, når den opdager at vi er skiftet.

Samme her. Bortset fra at jeg har slaaet 'automatisk skift til sommertid'
fra og koerer ogsaa en NTP-klient paa Windows.

/Rasmus

He has his own opinions
- just like the others.
- Burnin' Red Ivanhoe

Fra : frank damgaard

Dato : 14-09-02 10:36

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote:

> [...]
> med både tidszone og klokkeslæt. Tværtimod er det antiintuitivt. Når jeg
> laver en aftale med en af vennerne er det kl. 19.00, hverken 19:00 CEST

Du ser jo kun en tid (localtime). Hvad hardwaren nedenunder gør
er normalt ikke noget du skal bekymre dig om.
At uret evt. kører UTC men programmerne viser lokaltid er vel ok.
Samtidig kan hver bruger på systemet have sin egen foretrukne
tidszone.

Og selv windows skal have at vide hvor du bor med tidszone under
installation. (bla. så windows kan fukse/rode med hardwareuret).

Det er meget lettere at hardwareur har en fast (uændret tid)
som f.eks. GMT/UTC. Så er det blot op til funktionen, der henter
tid, at skulle korrigere for tidszone og sommer/vintertid,
og ikke at OS skal pille i hardwareur, med deraf følgende mulighed
for at få sat uret lidt ud af justering.

> Tidszoner er næppe relevante i forhold til andet end
> netværksprotokoller, der rækker ud over lokalnettet, så som mail og
> news.

Og det anvendes i windows opsætning, da den skal som minimum
anvende det til at vide hvornår der er sommer/vintertid i området.
Og alt med internet inklusive http (til web) skal også helst
have den rette UTC tid, ellers går der f.eks. lidt kludder i
browserens "cache" funktion.

> At de fleste x86-linux-distibutioner åbenbart foreslår UTC som BIOS-tid
> virker lidt tåbeligt, når de facto standard på pc-hardware er at
> bios-tid er indstillet til lokal tid.

ja det er "normalen";
da man lavede PC'en så var det det værste gang skrammel/skrab
sammen, som blev lavet på kort tid.
Tingene blev simpelthen lavet før man fik tænkt sig om, men dette
var sikkert nødvendigt, ellers fik de vel slet ikke lavet
nogle PC'er indenfor en overskuelig tid.....

.... og så har man derefter brugt de efterfølgende 20+ år på
at forbedre designfejlene.

Og under installation af linux bliver man næsten altid bedt
om at angive om der anvendes UTC eller localtime på
CMOS/RTC/hardware-ur. (Mandrake, SuSE, Redhat, .....)

Har man en dual-boot PC til windows/dos/linux så vil
man normalt vælge "localtime".
Så jeg kan ikke se at problemet er så stort.

Så det er kun hvis man får rodet med opsætningen og sat
det forkert at det kan gå galt; og i så tilfælde
hjælper det med lidt baggrundsinformation om hvordan
tingene fungerer.

PS.
i linux kan man også automatisk justere for den "drift"
der er i hardware-uret. Det sker via /etc/adjtime
Se manualen for clock(8) eller hwclock(8).

Denne feature kan man også lave i dos/windows, det kræver
blot et lille ekstraprogram under opstart (i autoexec.bat)

--
Frank Damgaard |

Fra : Michal Wodzinski

Dato : 12-09-02 18:57

Fra : Michal Wodzinski

Dato : 13-09-02 12:41

Fra : Jakob Goldbach

Dato : 13-09-02 12:42

On Fri, 13 Sep 2002 13:40:41 +0200, Michal Wodzinski wrote:

> kan man på en eller anden måde ikke afskaffe sommertid?

Der findes en forening der kæmper for dette. Medlemmerne nægter
at stille urene til sommertid.

Fra : Jakob Goldbach

Dato : 13-09-02 12:45

http://home2.inet.tele.dk/jbak/sommertid/

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 13-09-02 15:05

Michal Wodzinski wrote:

> kan man på en eller anden måde ikke afskaffe sommertid?

Nej, det ville vaere for let for befolkningen

Suk, jeg er *helt* enig - sommertid er noget forfaerdeligt boevl...

/Rasmus

UNIX is user-friendly;
it's just particular about who it chooses to be friends with!

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 13-09-02 15:45

Rasmus Bøg Hansen wrote:
> Suk, jeg er *helt* enig - sommertid er noget forfaerdeligt boevl...

Skal vi ikke hellere afskaffe vintertiden, den er så kedelig og mørk.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 16-09-02 10:27

Lars Kongshøj wrote:

> Skal vi ikke hellere afskaffe vintertiden, den er så kedelig og mørk.

Det er for så vidt ligemeget - bare man droppede det tåbelige bøvl.

(lad os afskaffe vinteren helt - det sner jo alligevel næsten aldrig i DK

Fra : Michal Wodzinski

Dato : 13-09-02 12:59

Fra : Michal Wodzinski

Dato : 16-09-02 10:21