"Danske" pensionsinvest
Fra : Thomas Strandvig

Dato : 21-02-01 20:03

Davs
Jeg har en kapitalpension i Danske Bank. I 1996 blev der aftalt 28 % i
udenlandske aktier. Og således var det i 96, 97, 98. I 99 satte de (uden at
spørge mig) puljen op til 36%. Det gik godt og der blev tjent penge.
I år 2000, katastrofeåret, er puljen bogført til 43%!!!. Kan de det?. Det
virker på mig som om Danske bank tørrer tab af på mig og andre
pensionsopsparere.
Er der nogen erfaringer med at klage over sådan noget?
Med venlig hilsen
Thomas Strandvig

Fra : icedor

Dato : 25-02-01 17:33

Det er utroligt så mange brokhoveder der er i denne NG. Hvis i ikke kan tåle
at tabe, så bliv væk fra markedet. Der vil altid være nogle dårlige år, og
nogle der er gode.

Men det er dybt useriøst at brokke sig efter man har opdaget at ens
fordeling har ændret sig, og det i et positivt år. Nej året efter hvor
markedet vender brokker man sig. Er der nogle der har en klar strategi her,
eller tror man at det er smart at daytrade med sin pensionsopsparing???

Min opfordring er at der kommer nogle saglige debatter i NG'en igen. Fremfor
at det bliver brugt som en ventil, fordi det er nogle der ikke kan læse det
de skriver under på hos banker, mæglere eller lign.

Icedor

Fra : Anders Kjeldsen

Dato : 25-02-01 18:13

icedor <icedor@mail.tele.dk> skrev

>Hvis i ikke kan tåle at tabe, så bliv væk fra markedet.
>[...]
>Er der nogle der har en klar strategi her, [...]
>ikke læser det de skriver under på hos banker, mæglere eller lign.

Fuldstændig enig!

mvh
Anders

Fra : René I. Petersen

Dato : 25-02-01 21:49

Det som folk har noget imod er at bankerne smider deres egne tabsgivende
aktier over i pensionsselskaberne og investeringsforeningerne.

gnæg gnæg

hilsen

René

Fra : Thomas Strandvig

Dato : 26-02-01 18:58

"René I. Petersen" <cfs6621@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Det som folk har noget imod er at bankerne smider deres egne tabsgivende
> aktier over i pensionsselskaberne og investeringsforeningerne.

> [...]

Det er nemlig rigtigt.
Jeg er indforstået med den risiko jeg løber i aktier. Jeg har bare fået den
grimme mistanke at "Danske" tørrer deres tab af på mig og andre små.
Venligst
Thomas Strandvig

Fra : Anders Kjeldsen

Dato : 27-02-01 18:31

Hej Thomas.
Jeg tænker at hvis Danske Invest i en længere periode får et afkast markant
under sammenlignelige inv. foreninger, så skades deres omdømme. Tror du det
er dét man ønsker?
Det står dig sandelig også frit for at flytte dine midler over til fx
Carnegie,hvis du er utilfreds!

Eller hvad? Hvis dine midler er bundet i en pensionsordning, så er det måske
en bagdel, men af det kan man vel lære, at man skal være varsom med at indgå
i disse -
1) staten laver hele tiden om på skatter og regler
2) mange pengeinstitutter har, efter hvad jeg har hørt, enorme gebyrer på at
flytte rundt på disse ordninger, hvilket igen indskrænker dit råderum med
dine egne surt sammensparede skillinger.

Nå, det startede med brok over bankerne, men endte med et slag for opsparing
i frie midler - man kommer hurtigt langt omkring hvis inspirationen er over
een

mvh
Anders