Fast TCP/IP adresse
Fra : Jan Fjorbak

Dato : 11-09-02 17:24

Hej i gruppen.
Jeg har netexpress fra opasia, og er godt tilfreds.
Nu er det imidlertidig sådan at jeg godt vil have en lille webserver op at
køre jeg ved at der skal meget sikkerhed til. Men når jeg får tildelt en
TCP/IP adresse til routeren (WAN) siden, og på LAN siden har flere maskiner,
hvordan så??
Og kan man stadig have de øvrige maskiner til at køre på nettet uden videre
på DHCP, eller skal de også sættes op med fast TCP/IP??
Jeg har jo 2 dynamiske TCP/IP adresser nu.
Jan Fjorbak

Fra : Cubus

Dato : 11-09-02 18:52

> [...]
> TCP/IP adresse til routeren (WAN) siden, og på LAN siden har flere maskiner,

Du skal sørge for at forwarde indkommende webservertrafik til den maskine,
hvorpå du har din webserver. Dvs. port 80 TCP skal forwardes til fx 192.168.1.100,
hvis det er den adresse du har givet din servermaskine lokalt. Operationen udføres i
routerens konfigurationsprogram, som evt. er browserbaseret.

> Og kan man stadig have de øvrige maskiner til at køre på nettet uden videre
> på DHCP, eller skal de også sættes op med fast TCP/IP??
> Jeg har jo 2 dynamiske TCP/IP adresser nu.

Den nemmeste måde er at give webserveren en fast adresse, der ligger højt i
det adresserum som DHCP-serveren i routeren uddeler, så den aldrig kommer
til at uddele den adresse. Så kan øvrige maskiner godt stadig modtage via DHCP.
Mere korrekt er det at sørge for, at webserver-adressen slet ikke kan uddeles,
eller at den uddeles til den samme maskine hver gang baseret på MAC-adresse.
Det kan også være, at en adresse i forvejen er bestemt til at forwarde port 80
og så er det bare at bruge den. Der må ses på hvad routeren tilbyder af
muligheder.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk

Fra : Jan Fjorbak

Dato : 11-09-02 19:59

"Cubus" <cubus@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
udføres i
> routerens konfigurationsprogram, som evt. er browserbaseret.

Den er browserbaseret SpeadStreamrouter fra Opasia.

> [...]
port 80
> og så er det bare at bruge den. Der må ses på hvad routeren tilbyder af

For at være helt sikke vil det vel være smartere at give hver maskine et
TCP/IP nr ik??
helt reelt har jeg oprettet 2 domæner lad os kalde det dom1 og dom 2, og det
er på dom 2 jeg vil have
webserveren til at køre, der er tilsluttet 6 pcér.

med venlig hilsen
Jan fjorbak

Fra : Cubus

Dato : 11-09-02 20:41

> For at være helt sikke vil det vel være smartere at give hver maskine et
> TCP/IP nr ik??

Personligt foretrækker jeg faste adresser til computerne på lokalnetværket.
Det er jo blot 4 oplysninger, der lige skal tastes ind på maskinerne en gang
for alle. Så kan du også helt slå DHCP-serveren fra i routeren.

Der hvor DHCP er rigtigt praktisk er hvis man fx har en bærbar computer
man kobler til forskellige netværk rundt omkring, så foregår det dejligt
nemt med DHCP.

--
Cubus
http://cubus.adsl.dk