et spørgsmål ang strøm til computeren
Fra : danni plougmann

Dato : 11-09-02 17:22

jeg har desperat brug for hjælp, min mor driver mig til vanvid hun ved
selføglelige bedre ang hvor meget strøm en computer bruger, jeg er meget
uenig

hun mener at hvis computer bare står tændt og laver ingenting på
skrivebordet så bruger den mindre strøm ind hvis hun sidder og ser billedere
eller surfer rundt på internettet.

en samtale vi havde
mor: når jeg ser billeder og surfer rundt på internettet så er der et eller
andet i computeren der knurre
mig: ja det er harddisken der arbejder
mor: ja men så bruger computeren da også mere strøm når harddisken skal til
at arbejde
mig: nej harddiskens motor køre konstant uanset om du bruger computeren
eller bare lader den stå og køre

hun vil ikke forstå at computeren bruger lige meget strøm uanset om den
dovner eller downloader noget stort fra nettet eller billedbehandling.

er det ikke rigtigt at hvis computerens strømforsygning er på 235w så bruger
den 235w på elmåleren uanset om den bare stor og dovner på windows
skrivebord eller om den downloader eller bliver brugt.

jeg har fortalt hende at man kan sætte maskinen i dvale og slukke for
skærmen hvis man vil spare lidt strøm

adsl modemmet og switzhen står tændt konstant altid

er der nogen der gidder at hjælpe mig med at forklare hende hvordan det
hænger sammen
mig tror hun ikke på, jeg har opgivet. hun er så stædig

/mvh danni plougmann

Fra : 5750 giller

Dato : 11-09-02 17:47

tjaa, din mor har jo ret, du kan på dit elselskab låne en bimåler til at
sidde mellem din stikkontakt og pc'ern, jeg har lige haft en på og fundet ud
af at min maskine bruger for 3,75- pr dag hvis den er tændt 24/7/365.
så du må hellere lade være med at vise moar dette.
giller

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 11-09-02 18:00

danni plougmann skrev bl.a.:

> hun mener at hvis computer bare står tændt og laver ingenting på
> skrivebordet så bruger den mindre strøm ind hvis hun sidder og ser
> billedere eller surfer rundt på internettet.

Hun har ret... Så snart CPU, grafikkort, harddisk ja selve computeren skal
arbejde stiger forbruget.

> mor: ja men så bruger computeren da også mere strøm når harddisken
> skal til at arbejde
> mig: nej harddiskens motor køre konstant uanset om du bruger
> computeren eller bare lader den stå og køre

Ja, men harddiskens læsehoved skal flyttes. Det sker ikke uden støm Det
data der læses eller skrives skal gennem både CPU og ram og det hele kræver
strøm.

> hun vil ikke forstå at computeren bruger lige meget strøm uanset om
> den dovner eller downloader noget stort fra nettet eller
> billedbehandling.

Klart... hun har ret.

Jo mere PC'en arbejder jo mere strøm bruges der. Du har nok lagt mærke til
at den bliver varmere når den arbejder hårdt.

> er det ikke rigtigt at hvis computerens strømforsygning er på 235w så
> bruger den 235w på elmåleren uanset om den bare stor og dovner på
> windows skrivebord eller om den downloader eller bliver brugt.

Nej. Af en 235 watt strømforsyning _kan_ man trække 235 watt.

> jeg har fortalt hende at man kan sætte maskinen i dvale og slukke for
> skærmen hvis man vil spare lidt strøm

Ja, det er det der skal til. Man skal slukke for tingene.

> er der nogen der gidder at hjælpe mig med at forklare hende hvordan
> det hænger sammen
> mig tror hun ikke på, jeg har opgivet. hun er så stædig

Det er du vist også Du bliver nu nok nødt til at overgive dig.

--
Lars

Fra : Rasmus Villemoes

Dato : 11-09-02 18:10

Det at din PSU er angivet til 235W betyder ikke at den sluger 235W fra
lysnettet hele tiden, men at den er dimensioneret til at kunne trække så
meget strøm fra lysnettet, hvis diverse ting inde i maskinen fik brug for
det (og ikke at ting inde i maskinen tilsammen kan bruge 235W, da der går
meget tabt ved konversionen fra 230V~ til +-12V=, +-5V= og hvad der ellers
er af strømudtag fra sådan en fætter).

Det fremgår ikke af dit indlæg hvor gammel du er, men man skal ikke have
meget folkeskole-ellære (evt. et ungdomsskole-kursus i elektronik) før man
forstår de grundlæggende principper i en PSU. Der er derfor forskel på
hvorvidt harddisken arbejder eller står stille, da en HD-motor er ret
strømkrævende (de fleste moderne harddiske kører med 7200 omdrejninger i
minuttet, svarende til 120 omdrejninger i sekundet); især ved overgang fra
dvale til aktiv kræves der meget til acceleration. CD-rom-drev kører noget
langsommere, men har stadig bevægelige dele, og sluger derfor også strøm.

Som en anden foreslog, så prøv at låne et wattmeter eller andet udstyr til
at måle strømforbrug, og du vil se en markant forskel på dvale og fx
kopiering af en stor datamængde fra CD til HD.

Din mor er nok stædig, men du er påståelig...

Mvh
Rasmus Villemoes

Fra : Eh-Fniller

Dato : 12-09-02 14:11

Rasmus Villemoes wrote:

> [...]
> meget tabt ved konversionen fra 230V~ til +-12V=, +-5V= og hvad der ellers

Jepper, Det samme gælder alle energi forbruger.

Og med den bagtanke at der faktisk er del spild i psu (motore,
forstærkere etc) hvis de ikke belastes i nærheden af 100% hele tiden.
Derfor er Grundfos, Danfoss, ABB, Siemens, Asea etc (som alle laver
motore & speedcontrollers) i gang med forskning med spare motore og
har gjort dette i de seneste 10 år. Forskningen viser at jo mindre
motoren er, jo mere spild er der i forbruget.

Fra : Lyrik

Dato : 11-09-02 18:48

"danni plougmann" <danni.plougmann@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> hænger sammen
> mig tror hun ikke på, jeg har opgivet. hun er så stædig

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Du får nok ikke megen sympati her kan jeg se!
Men jeg har sympati for dig. Din mors hysteri omkring harddiskforbruget er
helt hen i vejret!:

Bundkort/ med on board faciliteter: 23,5 Watt
Kabinetblæser: 3 Watt
CPU blæser 3 Watt
128 MgB DDR-Ram 10 Watt
Grafikkort 9,9 Watt
IDE harddisk 28,0 Watt!!
CDRW brænder 15,6 Watt
Diskettedrev 4,0 Watt
USB-ting per styk 2,5 Watt
Tastatur 1,25 Watt
Mus 1,25 Watt
Athlon XP1800+ CPU 82,47Watt!!Ifølge AOPEN
Ifølge dem selv bruger den 59,2 Watt i afslappet mode og 66 Watt i presset
mode. Afslappet mode er download IMHO!
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Ialt 184,47 Watt
====================================
CPU-en er den værste!Når den regner for fuld speed!Harddiskens sølle 28
Watt gælder kun når den tæsker afsted på fulde hørm!
Når den småsnurrer kan det jo knap nok måles!

Til gengæld bruger en skærm Philips 107, på 17" 75 Watt!
Og i loftet på dit værelse er en 60 Watt pære!))

Sluk lyset og sluk skærmen når du ikke sidder foran den.

Men hvorfor bitcher hun hele tiden? Er hun enlig mor med en doven søn?
ned med skraldebøtten for hende og smid dine sure sokker i vasketøjskurven.
Tag opvasken som tak for mad!))

Hilsen
Jens

Fra : Villy Jensen

Dato : 11-09-02 19:52

> [...]
>
> Men hvorfor bitcher hun hele tiden? Er hun enlig mor med en doven søn?

> ned med skraldebøtten for hende og smid dine sure sokker i

Læs ellers en god (løgnehistorie) om 'hysteresis' og den græske gud Hystos

http://atlas.csd.net/~rjwsoft/mmlogic.html
(se under pkt. 4)

"Det er så velbeskrevet at det næsten er sandt!"

Mvh Villy
http://hjem.get2net.dk/villy

Fra : Lyrik

Dato : 12-09-02 13:01

"Villy Jensen" <vje@e-mail.dk> wrote in message

> [...]
> http://atlas.csd.net/~rjwsoft/mmlogic.html
> (se under pkt. 4)
>
> "Det er så velbeskrevet at det næsten er sandt!"

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

I lige måde Villy! Jeg ser at du er en hel "Georg Gearløs" på dine
sider.
Ved du hvad jeg godt kunne misunde zx81-eren? Dens størrelse!
Vi trænger til mindre og køligere computere. Kan du ikke fornemme tendensen?
Al den snak om Cyrex CPU og Via Epia boardet? Jeg tror Intel får sig en
forskrækkelse når de nu snart lancerer 3 Gigaherts Wattmonstre!Man kan
næsten fornemme suget i tegnebogen fra anskaffelsespris og især elforbrug.
Vi har hastighed nok i forvejen. Det er mindre og koldere med tilstrækkelig
effekt som er statussymbolet!))

Hilsen
Jens